Towards an inclusive education: the role of the social educator in educational centres
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4949Keywords:
Social education, Inclusive education, learning communitiesAbstract
This article aims at reß ecting on the changes education should undergo to solve its main difÞ culties today. We consider that these transformations imply the achievement of the objectives of inclusive education and that, to carry out this task, social educators should play an essential role, as they promote socio-educational equality and school success.In this article the concept of inclusive education is deÞ ned, and some experiences related to it are described, trying to support the idea that social educators should work in all educational centres, and not only in conß ictive ones, and in all educational levels.
Downloads
References
AUBERT, A.; Y GARCÍA, C. (2001) Interactividad en el aula. Cuadernos de Pedagogía, nº 301, pag. 20-24.
BRONFENBRENNER, U. (1987) La ecología del desarrollo humano. Paidos. Buenos Aires.
CALVO DE MORA, J. (2006) Concepto y aplicación de la educación inclusiva. Educación Social, nº 32. pag. 107-117.
COLLEGI D’ EDUCADORES I EDUCADORS SOCIALS DE CATALUNYA (Coord) El educador y la educadora social en el Estado Español: Una concreción de su trabajo en centros escolares. www.eduso.net/archivos/ESCE.doc. Octubre 2004.
CREA (1999) Cambio educativo y social. Teorías y prácticas que superan desigualdades. Jornadas celebradas el 22 y 23 de Noviembre en Parc CientiÞ c de Barcelona.
CREA (2000) Brudila Callí: Las mujeres gitanas contra la exclusión. Superación del absentismo y fracaso escolar de las niñas y adolescentes gitanas. http://www.pcb.ub.es/crea/proyectos/Brudila/index.html
CREA. Proyecto de transformación de Centros Educativos en Comunidades de Aprendizaje www.comunidadesdeaprendizaje.net. Fecha de acceso Julio 2006.
ECHEITA,G. Y SANDOVAL, M. (2002) Educación inclusiva o educación sin inclusiones. Revista de Educación , nº 327, pag. 31-48.
ELBOJ, C.; PIGDELLIVOL,I. y VALLS, R. (2002) Reflexiones sobre un proyecto compartido. Cuadernos de Pedagogía, Nº 316, 61-64
FLECHA, R.; PADRÓS, M. Y PUIGDELLÍVOL, I. (2003) Comunidades de Aprendizaje: transformar la organización escolar al servicio de la comunidad. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación (OGE) Vol.: 11 Número: 5.Pag 4-8.
FLECHA, R (1997)Compartiendo palabras. Barcelona. Paidós.
INSTRUCCIONES de 25 de Octubre de 2002, de la Dirección General de Ordenación, Renovación y Centros por las que se establecen las funciones y ámbitos de actuación de los Educadores Sociales en Centros de Educación Secundaria de la red pública dependiente
de la Consejería de Educación, Ciencia y Tecnología de la Junta de Extremadura.
INSTRUCCIONES de 7 de Julio de 2004, de la Secretaría General de Educación, por la que se concretan las normas de carácter general a las que deben de adecuar su organización y funcionamiento los Centros de Educación Secundaria dependientes de la Consejería de
Educación, Ciencia y Tecnología de la Junta de Extremadura.
JAUSSI, M.L. (2002) El proyecto en la actualidad. Cuadernos de pedagogía, nº 316, pag 57-60.
MARÍN, N. Y SOLER, M. (2002) Una comunidad de aprendizaje. Cuadernos de Pedagogía, nº 311,pag. 60-62.
ORDEN de 13-09-2002, de la Consejería de Educación y Cultura, por la que se convocan pruebas selectivas para la constitución de una bolsa de trabajo para el nombramiento de funcionarios interinos del Cuerpo Técnico, Escala Sociosanitaria. Especialidad Educación
Social, de la Administración de la Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha, (DOCM nº 116 de 20/09/2002).
PULIDO, C. Y RÍOS, O. (2006) Las comunidades de aprendizaje ¿escuela y educación social integradas? Educación Social, nº 32, pag 79-84.
REAL DECRETO 1420/1991, de 30 de agosto, por el que se establece el titulo universitario oficial de Diplomado en Educación Social y las directrices generales propias de los planes de estudios conducentes a la obtención de aquel. Ministerio de Educación y Ciencia BOE: 243/1991 (Fecha de publicación: 10-10-1991).
VALLS,R. (2005) Los educadores y las educadoras sociales en las comunidades de aprendizaje. En Revista de Educación Social. Nº 4.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.