Heritage Education and Arts-Based Research, the Miguel Hernández Cemetery Project
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.7880Keywords:
Teacher education, Heritage education, cemetery, Photography, Art EducationAbstract
This research presents a project that integrates heritage education with the aim of improving teacher training. It is an art-based research project carried out at the University of Jaén, with student participation, through actions and photography. The project proposes an artistic approach to the San Eufrasio Cemetery, a heritage site at risk of disappearing. The inquiry allows for reflection on topics that are rarely addressed in the curriculum, such as death, suicide, or graveyards. It focuses on the collective imagination, thus developing an artistic intervention that includes an exhibition. The exhibit includes a collection of paintings dedicated to the poet Miguel Hernández, based on verses in which he speaks about death. The methodology used is case study combined with Arts-Based Research. The participatory approach motivates students to create images and contribute their own reflections. Producing photographs becomes an artistic experience, emphasizing social and cultural aspects. The research is carried out through artistic practice, providing future teachers with tools to incorporate the arts into their professional practice as educators.
Downloads
References
Abad de los Santos, B. (2024). Diagnóstico de la Educación Artística Visual. Cuando las asignaturas se transforman en laboratorio de investigación académica. Pulso. Revista de Educación, 47, 125–152. https://doi.org/10.58265/pulso.7303
Alegría, L., Acevedo, P., & Rojas, C. (2018). Patrimonio cultural y memoria. El giro social de la memoria. Revista Austral de Ciencias Sociales, 34, 21-35. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2018.n34-03
Alves, L. A., & Pinto, H. (2019). Educación histórica con el patrimonio: desafiando la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1). https://doi.org/10.6018/reifop.22.1.356381
Baldacchino, J. (2024). Migrant Form and Art’s Education. International Journal of Art & Design Education, 43(3), 466-477. https://doi.org/10.1111/jade.12516
Barthes, R. (2009). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós
Barone, T. & Eisner, E. W. (2011). Arts-Based Research. Sage
Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Ítaca
Bourriaud, N. (2009). The Radicant. Lukas & Sternberg
Brunner, R. (2022). Pour un nouage à portée éducationnelle. Ce que les arts et les situations nous enseignent. Enjeux pédagogiques, 39, 10–1
Caeiro Rodríguez, M., Fuentes Cid, S., Covaleda Vicente, I., Fayos Bosch, L., & Zarzoso López, P. J. (2024). Las instalaciones en el contexto de los Métodos Artísticos Educadores (MAES). Un análisis a partir de experiencias con alumnado de los Grados de Magisterio. Pulso. Revista de Educación, 47, 43-71. https://doi.org/10.58265/pulso.6393
Careri, F. (2002). Walkscapes: el andar como práctica estética. Gustavo Gili
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Paidós
Duncum, P. (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education through Rhizomatic
Structures. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(3), 47-64. http://dx.doi.org/10.18039/ajesi.66849
Espinassy, L. (2024). Dimensions socio-didactiques de l’enseignement des arts plastiques. Didactiques & disciplines, 2(4), 55-69. https://doi.org/10.34874/PRSM.dd-vol2iss4.50013
Fontal-Merillas, O. (2024). Educación artística y formación de docentes: Aproximación bibliométrica. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 99(38.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.1.10442
Fontal-Merillas, O., & Castro-Martín, P. de (2023). El patrimonio cultural en la educación artística: del análisis del currículum a la mejora de la formación inicial del profesorado en Educación Primaria. Arte, Individuo y Sociedad, 35(2). 461-481. https://dx.doi.org/10.5209/aris.83752
Foucault, M. (1998). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós
Hamlin, J., & Fusaro, J. (2018). Contemporary Strategies for Creative and Critical Teaching in the 21st Century. Art Education, 71 (2), 8-15. https://doi.org/10.1080/00043125.2018.1414529
Huerta, R. (2023). Artivismo y creatividad en la formación docente: cementerios, arte y literatura. Arte y Políticas de Identidad, 29, 65–86. https://doi.org/10.6018/reapi.598721
Huerta R. y Rodríguez-López R. (2025). Educación digital, creaciones artísticas y formación del profesorado. Arte, Individuo y Sociedad, 37(1), 193-207. https://doi.org/10.5209/aris.97987
Le Goff, J. (1991). El orden de la memoria. El tiempo como imaginario. Paidós
Leavy, P. (Ed.) (2019). Handbook of Arts-Based Research. The Guilford Press
Morris, J. E., & Paris, L. F. (2022). Rethinking arts-based research methods in education : Enhanced participant engagement processes to increase research credibility and knowledge translation. International Journal of Research & Method in Education, 45(1), 99–112. https://doi.org/10.1080/1743727X.2021.1926971
Munari, B. (2019). Artista y diseñador. Gustavo Gili
Navarro Espinach, G. (2022). Alfabetos e Investigación Basada en las Artes. [Tesis Doctoral]. Universidad Miguel Hernández. https://hdl.handle.net/11000/28998
Ozcam, I. I Kayan, H. Z. (2022). Learning from Experience: Installation Art in Design Education. Online Journal of Art And Design, 10(3), 150-165. http://adjournal.net/articles/103/10310.pdf
Panciroli, Ch. (2016). Los bienes culturales como patrimonio educativo. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 7, 86-99. https://doi.org/10.7203/eari.7.8158
Petersen, A. R. (2015). Installation Art. Between Image and Stage. Museum Tusculanum Press
Salido-López P. V. (2024). El concepto de competencia en conciencia y expresiones culturales en la formación inicial de docentes: evaluación de un programa pedagógico basado en los principios de las metodologías activas. Revista Complutense de Educación, 35(1), 175-185. https://doi.org/10.5209/rced.82979
Samper Ayape, I. (2021). El acceso al pasado en una sociedad acelerada. Arte y Políticas de Identidad, 24, 11–32. https://doi.org/10.6018/reapi.484711
Sontag, S. (2001). On Photography. Picador
Soto-González, M. D., Rodríguez-López, R., & Renovell-Rico, S. (2023). Transdisciplinarity and Reflective and Creative Thinking through Art in Teacher Training. Education Sciences, 13, 1003. https://doi.org/10.3390/educsci13101003
Stake, R. (2005). Investigación con estudio de casos. Morata
Villalba-Gómez, J. V., Ramón-Verdú, A. J., & Castejón Ibañez, M. M. (2024). El valor social de las imágenes. Un estudio de caso en universitarios. Profesorado, Revista ce Currículum y Formación del Profesorado, 28(1), 281–301. https://doi.org/10.30827/profesorado.v28i1.27964
Villalba-Gómez, J. V., Ramón-Verdú, A. J., & Salido-López, P. V. (2025). La acción a/r/tográfica en el contexto urbano como instrumento para la reflexión crítica del entorno. Grafica, 13(26). https://doi.org/10.5565/grafica.300
Yin, R. (1994). Case Study Research: Design and Methods. Sage Publications
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pulso. Revista de educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.
Funding data
-
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades,Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
Grant numbers PID2021-123007OB-I00