Teachers’ Visual Observation Towards Their City: Urban Identities and Heritage Education

Authors

  • Ricard Huerta Universidad de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5191

Keywords:

Identity, Art Education, Teachers, Visual Culture, City

Abstract

With this research, we approach the peculiar way in which teachers view their city. We want to find out if there really is a teaching identity in the educa¬tors observation of the urban environment. We use a case studies methodology (Hubard, 2008), and gather the opinions of educators through interviews and participatory activities. Our analysis is focused on teachers in two cities: Montevideo (Uruguay) and Valencia (Spain). We inquire into teachers way of seeing, to further identify their particular interests in all that the city offers: an encounter with the look (Csikszentmihalyi, 1990), a vibrant area of activity and strong economic power (Harvey, 2012), a pos¬sibility of educational activity (Walker and Chaplin, 2002), a source of aesthetic possibilities (Laddaga, 2006), an environment that promotes reflection (Huerta, 2010), a meeting with public art and com¬munity processes (Palacios 2010), and an object of study and enjoyment (Careri, 2002).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, I. (2004). Beyond the Understanding of Visual Culture: A Pragmatist Approach to Aesthetic Education. International Journal of Art & Design Education, 23 (3), 256-269. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2004.00405.x

Alderoqui, S. (2012). Paseos urbanos. El arte de caminar como práctica pedagógica. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Alonso, A. & Orduña, S. (2013). Referentes relativos a la identidad en la cultura visual infantil, Aula de Innovación Educativa, 220, 18-24.

Augustowsky, G. (2012). El arte en la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.

Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.

Benjamin, W. (2005). Libro de los pasajes. Madrid: Akal.

Berger, J. (1980). Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili.

Borja, J. (2012). El fin de la anticiudad posmodernista y el derecho a la ciudad en las regiones metropolitanas. En Belil, Borja y Corti (eds.) Ciudades, una ecuación imposible (pp. 279-320). Barcelona: Icaria.

Careri, F. (2002). Walkscapes. El andar como práctica estética. Barcelona: Gustavo Gili.

Csikszentmihalyi, M. (1990). The art of seeing. An interpretation of the aesthetic encounter. California: The J. Paul Getty Trust.

Dewey, J. (1969). Democracy and Education. New York: Macmillan.

Donaire, R. (2012). Los docentes en el siglo XXI: ¿Empobrecidos o proletarizados?. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Duncum, P. (2007). Aesthetics, Popular Visual Culture, and Designer Capitalism, International Journal of Art & Design Education, 26 (3), 285-295. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2007.00539.x

Duncum, P. (2008). Holding Aesthetics and Ideology in Tension, Studies in Art Education, 49 (2), 122-135. DOI: https://doi.org/10.1080/00393541.2008.11518730

Errázuriz, L. H. (2006). Sensibilidad estética. Un desafío pendiente en la educación chilena. Santiago de Chile: PUC.

Falk, J. H. (2008). Viewing Art Museum Visitors Through the Lens of Identity, Visual Arts Research, 34 (2), 25-34. DOI: https://doi.org/10.2307/20715472

Fontal, O. (2007). ¿Se están generando nuevas identidades? Del museo contenedor al museo patrimonial. En Calaf, Fontal & Valle (coords.) Museos de arte y educación. Construir patrimonios desde la diversidad (pp. 27-52). Gijón: Trea.

Franco, C. y Huerta, R. (2011). La creación de una mirada urbana. La ciudad de Santiago de Compostela interpretada por el alumnado de magisterio, Educatio Siglo XXI, 29 (2), pp. 229-246.

Freedman, K. (2008). Leading Creativity: Responding to Policy in Art Education. En Eça, T. y Mason, R. (eds.) International Dialogues about Visual Culture, Education and Art (pp. 39-47). Bristol: Intellect.

Giménez, A. y Careaga, A. (2013). La educación para el patrimonio a través de las fortificaciones de Montevideo. En Huerta, R. y De la Calle, R. (eds.) Patrimonios migrantes (pp. 73-82). Valencia: PUV.

Giroux, H. (2013). When Schools Become Dead Zones of the Imagination: A Critical Pedagogy Manifesto. Truthout. Recuperado de: DOI: https://doi.org/10.2304/pfie.2014.12.4.491

http://www.truth-out.org/opinion/item/18133-when-schools-become-dead-zones-of-the-imagination-a-critical-pedagogy-manifesto

Harvey, D. (2012). Las raíces urbanas de las crisis financieras: reclamar la ciudad para la lucha anticapitalista, en Belil, J. Borja, J. y Corti, M. (eds.) Ciudades, una ecuación imposible (pp. 321-358). Barcelona: Icaria.

Hernández, F. (2000). Educación y cultura visual. Barcelona: Octaedro.

Housen, A. (2007). Art viewing and aesthetic development: Designing for the viewer. En Vileneuve, P. (ed.) From Periphery to center: Art museum education in the 21st century (pp. 172-179). Reston, VA: National Art Education Association.

Hubard, O. (2008). The Act of Looking: Wolfgang Iser’s Literary Theory and Meaning Making in the Visual Arts, International Journal of Art and Design Education, 27 (2), 168-180. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2008.00572.x

Huerta, R. (2008). Museo Tipográfico Urbano. Paseando entre las letras de la ciudad. Valencia: PUV.

Huerta, R. (2010). I Like Cities; Do You Like Letters? Introducing Urban Typography in Art Education, International Journal of Art & Design Education, 29 (1), 72-81. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2010.01633.x

Huerta, R. (2011). Ciudadana letra. Valencia: Institució Alfons el Magnànim

Huerta, R. (2012). Mujeres maestras. Identidades docentes en Iberoamérica. Barcelona: Graó.

Huerta, R. (2013). La identidad como geografía liminar. Nuevas ideas para la educación en artes visuales. Aula de Innovación Educativa, 220, 11-17.

Huerta, R. & De la Calle, R. (eds.) (2013) Patrimonios migrantes. Valencia: PUV.

Irwin, R. (2013). Becoming A/r/tography. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 54 (3), 198-215. DOI: https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894

Irwin, R. & O’Donoghue, D. (2012). Encountering Pedagogy trough Relational Art Practices. International Journal of Art & Design Education, 31 (3), 221-236. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2012.01760.x

Lachapelle, R. (2007). Aesthetic dispositions and hypotheses formulation as evaluations of non-expert viewers’ responsis to public contemporary art. En Nardi, E. (comp.) Thinking, evaluating, re-thinking. Milano: Franco Angelli

Laddaga, R. (2006). Estética de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Lynch, K. (2004). La imagen de la ciudad. Gustavo Gili: Barcelona.

Marzilli, K. (2008). Attitudes of Preservice General Education Teachers Toward Art. Visual Arts Research, 34 (1), 53-62. DOI: https://doi.org/10.2307/20715461

Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la Cultura Visual, Barcelona: Octaedro.

Mirzoeff, N. (2006). On Visuality. Journal of Visual Culture, 5 (1), 53-79. DOI: https://doi.org/10.1177/1470412906062285

Palacios, A. (2010). Educación artística comunitaria en Finlandia: entrevista a Timo Jokela. Pulso, 33, 109-127. DOI: https://doi.org/10.58265/pulso.5013

Palacios, A. (2011). La comprensión del entorno construido desde la educación artística. Una propuesta para educación primaria y formación inicial del profesorado. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid.

Pamuk, O. (2009) Estambul. Ciudad y recuerdos. Barcelona: Mondadori.

Reis, R. (2007). Arte pública como recurso educativo. Contributos para a abordagem pedagógica de arte pública. Tesis doctoral. Universidad de Lisboa.

Rogoff, I. (2000). Terra Infirma: Geography’s Visual Culture. New York: Routledge.

Romano, M. (2008). La città come opera d’arte. Torino: Giulio Einaudi Editore.

Schwartz, A. (2005). Second City: Ed Ruscha and the Reception of Los Angeles Pop. October, 111, 23-43. DOI: https://doi.org/10.1162/0162287053148120

Sennett, R. (2013). El artesano. Barcelona: Anagrama.

Walker, J. A. y Chaplin, S. (2002). Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Octaedro.

Wexler, A. (2007). Museum Culture and the Inequities of Display and Representation, Visual Arts Research, 33 (1), 25-33.

Published

2014-10-30

How to Cite

Huerta, R. . (2014). Teachers’ Visual Observation Towards Their City: Urban Identities and Heritage Education. Pulso. Revista De educación, (37), 122–147. https://doi.org/10.58265/pulso.5191

Issue

Section

Research and studies