Teachers’ Visual Observation Towards Their City: Urban Identities and Heritage Education
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5191Keywords:
Identity, Art Education, Teachers, Visual Culture, CityAbstract
With this research, we approach the peculiar way in which teachers view their city. We want to find out if there really is a teaching identity in the educa¬tors observation of the urban environment. We use a case studies methodology (Hubard, 2008), and gather the opinions of educators through interviews and participatory activities. Our analysis is focused on teachers in two cities: Montevideo (Uruguay) and Valencia (Spain). We inquire into teachers way of seeing, to further identify their particular interests in all that the city offers: an encounter with the look (Csikszentmihalyi, 1990), a vibrant area of activity and strong economic power (Harvey, 2012), a pos¬sibility of educational activity (Walker and Chaplin, 2002), a source of aesthetic possibilities (Laddaga, 2006), an environment that promotes reflection (Huerta, 2010), a meeting with public art and com¬munity processes (Palacios 2010), and an object of study and enjoyment (Careri, 2002).
Downloads
References
Aguirre, I. (2004). Beyond the Understanding of Visual Culture: A Pragmatist Approach to Aesthetic Education. International Journal of Art & Design Education, 23 (3), 256-269. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2004.00405.x
Alderoqui, S. (2012). Paseos urbanos. El arte de caminar como práctica pedagógica. Buenos Aires: Lugar Editorial.
Alonso, A. & Orduña, S. (2013). Referentes relativos a la identidad en la cultura visual infantil, Aula de Innovación Educativa, 220, 18-24.
Augustowsky, G. (2012). El arte en la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.
Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
Benjamin, W. (2005). Libro de los pasajes. Madrid: Akal.
Berger, J. (1980). Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili.
Borja, J. (2012). El fin de la anticiudad posmodernista y el derecho a la ciudad en las regiones metropolitanas. En Belil, Borja y Corti (eds.) Ciudades, una ecuación imposible (pp. 279-320). Barcelona: Icaria.
Careri, F. (2002). Walkscapes. El andar como práctica estética. Barcelona: Gustavo Gili.
Csikszentmihalyi, M. (1990). The art of seeing. An interpretation of the aesthetic encounter. California: The J. Paul Getty Trust.
Dewey, J. (1969). Democracy and Education. New York: Macmillan.
Donaire, R. (2012). Los docentes en el siglo XXI: ¿Empobrecidos o proletarizados?. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Duncum, P. (2007). Aesthetics, Popular Visual Culture, and Designer Capitalism, International Journal of Art & Design Education, 26 (3), 285-295. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2007.00539.x
Duncum, P. (2008). Holding Aesthetics and Ideology in Tension, Studies in Art Education, 49 (2), 122-135. DOI: https://doi.org/10.1080/00393541.2008.11518730
Errázuriz, L. H. (2006). Sensibilidad estética. Un desafío pendiente en la educación chilena. Santiago de Chile: PUC.
Falk, J. H. (2008). Viewing Art Museum Visitors Through the Lens of Identity, Visual Arts Research, 34 (2), 25-34. DOI: https://doi.org/10.2307/20715472
Fontal, O. (2007). ¿Se están generando nuevas identidades? Del museo contenedor al museo patrimonial. En Calaf, Fontal & Valle (coords.) Museos de arte y educación. Construir patrimonios desde la diversidad (pp. 27-52). Gijón: Trea.
Franco, C. y Huerta, R. (2011). La creación de una mirada urbana. La ciudad de Santiago de Compostela interpretada por el alumnado de magisterio, Educatio Siglo XXI, 29 (2), pp. 229-246.
Freedman, K. (2008). Leading Creativity: Responding to Policy in Art Education. En Eça, T. y Mason, R. (eds.) International Dialogues about Visual Culture, Education and Art (pp. 39-47). Bristol: Intellect.
Giménez, A. y Careaga, A. (2013). La educación para el patrimonio a través de las fortificaciones de Montevideo. En Huerta, R. y De la Calle, R. (eds.) Patrimonios migrantes (pp. 73-82). Valencia: PUV.
Giroux, H. (2013). When Schools Become Dead Zones of the Imagination: A Critical Pedagogy Manifesto. Truthout. Recuperado de: DOI: https://doi.org/10.2304/pfie.2014.12.4.491
Harvey, D. (2012). Las raíces urbanas de las crisis financieras: reclamar la ciudad para la lucha anticapitalista, en Belil, J. Borja, J. y Corti, M. (eds.) Ciudades, una ecuación imposible (pp. 321-358). Barcelona: Icaria.
Hernández, F. (2000). Educación y cultura visual. Barcelona: Octaedro.
Housen, A. (2007). Art viewing and aesthetic development: Designing for the viewer. En Vileneuve, P. (ed.) From Periphery to center: Art museum education in the 21st century (pp. 172-179). Reston, VA: National Art Education Association.
Hubard, O. (2008). The Act of Looking: Wolfgang Iser’s Literary Theory and Meaning Making in the Visual Arts, International Journal of Art and Design Education, 27 (2), 168-180. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2008.00572.x
Huerta, R. (2008). Museo Tipográfico Urbano. Paseando entre las letras de la ciudad. Valencia: PUV.
Huerta, R. (2010). I Like Cities; Do You Like Letters? Introducing Urban Typography in Art Education, International Journal of Art & Design Education, 29 (1), 72-81. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2010.01633.x
Huerta, R. (2011). Ciudadana letra. Valencia: Institució Alfons el Magnànim
Huerta, R. (2012). Mujeres maestras. Identidades docentes en Iberoamérica. Barcelona: Graó.
Huerta, R. (2013). La identidad como geografía liminar. Nuevas ideas para la educación en artes visuales. Aula de Innovación Educativa, 220, 11-17.
Huerta, R. & De la Calle, R. (eds.) (2013) Patrimonios migrantes. Valencia: PUV.
Irwin, R. (2013). Becoming A/r/tography. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 54 (3), 198-215. DOI: https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894
Irwin, R. & O’Donoghue, D. (2012). Encountering Pedagogy trough Relational Art Practices. International Journal of Art & Design Education, 31 (3), 221-236. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2012.01760.x
Lachapelle, R. (2007). Aesthetic dispositions and hypotheses formulation as evaluations of non-expert viewers’ responsis to public contemporary art. En Nardi, E. (comp.) Thinking, evaluating, re-thinking. Milano: Franco Angelli
Laddaga, R. (2006). Estética de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Lynch, K. (2004). La imagen de la ciudad. Gustavo Gili: Barcelona.
Marzilli, K. (2008). Attitudes of Preservice General Education Teachers Toward Art. Visual Arts Research, 34 (1), 53-62. DOI: https://doi.org/10.2307/20715461
Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la Cultura Visual, Barcelona: Octaedro.
Mirzoeff, N. (2006). On Visuality. Journal of Visual Culture, 5 (1), 53-79. DOI: https://doi.org/10.1177/1470412906062285
Palacios, A. (2010). Educación artística comunitaria en Finlandia: entrevista a Timo Jokela. Pulso, 33, 109-127. DOI: https://doi.org/10.58265/pulso.5013
Palacios, A. (2011). La comprensión del entorno construido desde la educación artística. Una propuesta para educación primaria y formación inicial del profesorado. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
Pamuk, O. (2009) Estambul. Ciudad y recuerdos. Barcelona: Mondadori.
Reis, R. (2007). Arte pública como recurso educativo. Contributos para a abordagem pedagógica de arte pública. Tesis doctoral. Universidad de Lisboa.
Rogoff, I. (2000). Terra Infirma: Geography’s Visual Culture. New York: Routledge.
Romano, M. (2008). La città come opera d’arte. Torino: Giulio Einaudi Editore.
Schwartz, A. (2005). Second City: Ed Ruscha and the Reception of Los Angeles Pop. October, 111, 23-43. DOI: https://doi.org/10.1162/0162287053148120
Sennett, R. (2013). El artesano. Barcelona: Anagrama.
Walker, J. A. y Chaplin, S. (2002). Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Octaedro.
Wexler, A. (2007). Museum Culture and the Inequities of Display and Representation, Visual Arts Research, 33 (1), 25-33.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.