Preschool and primary education principals in the community of Asturias: Perception o their training, tasks and professional skills

Authors

  • María González Álvarez IES “La Quintana” (Ciaño-Langreo) Asturias

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5176

Keywords:

School management, Initial and ongoing training, Preschool and primary education, Management roles

Abstract

In this paper, we intend to study the professional situation of principals of preschools and primary schools in the autonomous community of Asturias. As study objectives, we aim to analyse their initial and permanent training, their satisfaction in performing their duties in this position, the importance of management for the operation of schools, the quality of teaching, and the support and collaboration the principals receive. Therefore, we have developed a test using a Google application that has been sent and received by email to a sample of directors chosen at random and based on the ownership of the schools. The test was completed by sixty-seven principals. As study conclusions, we can indicate that it is necessary to improve the initial and ongoing training programmes for management roles. Principals are reasonably satisfied in performing their duties, and consider their role to be important for the proper functioning of the school and teaching quality. They understand that they receive a reasonable degree of support, collaboration and recognition in their tasks. The educational administrations must support leadership and management roles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, E. y Pérez, R. (2011). Liderazgo directivo en los centros educativos de Asturias. Bordón, 63 (3), 23-42.

Álvarez, M. (2004). Dirección y calidad de la educación. El rendimiento del centro escolar. Enseñanza, 22, 77-102.

Aramendi, P., Teixidó, J. y Bernal, J.L. (2010). El acceso a la dirección escolar en los centros públicos del País Vasco. Revista Española de Pedagogía, 246, 313-332. Recuperado de

https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3206706.pdf.

Barrios-Arós, Ch., Camarero-Figuerola, M., Tierno-García, J.M. e Iranzo-García, P. (2015): Modelos y funciones de dirección escolar en España: El caso de Tarragona. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 89-106. DOI: https://doi.org/10.35362/rie670219

Batanaz, L. (2005). El acceso a la dirección escolar. Problemas y propuestas. Revista Española de Pedagogía, 63 (232), 443-470.

Bolívar, A. y Cerrillo, R. (2015). Evaluación del liderazgo escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 8 (2), 11-14. Recuperado de http://www.rinace.net/riee/numeros/vol8-num2.html

Bolívar, A. y Ritacco, M. (2017). Una doble y discontinua identidad profesional: Los directores escolares en España en una dimensión biográfico narrativa. En Merrill, B., González Monteagudo,

J., Nizinska, A., Galimberti, A. y Ballesteros-Moscosio, M.A. (Eds), Adult

Learning, Educational Careers and Social Change (12-25). Sevilla: University of Seville/ESREA

Branch, G.F., Hanushek, E.A. & Rivkin, S.G. (2012) Estimating the effect of leaders on public sector productivity: the case of school principals. National Bureau of Economic Research. DOI: https://doi.org/10.3386/w17803

Braslavsky, C. (2006). Diez factores para una educación de calidad para todos en el siglo XXI. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4 (2e), 84-101. Recuperado de http://www.rinace.net/arts/vol4num2e/art5.pdf.

Calatayud, M.A. (2015). El liderazgo emergente de los directores escolares en España. La voz del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 69, 207-228 DOI: https://doi.org/10.35362/rie690150

Fernández, M.L. (2002). Formar para la dirección escolar: Por qué, cuándo, cómo... Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 6 (1-2). Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev61COL2.pdf

Gairín, J. y Castro, D. (2010). Situación actual de la dirección y gestión de los centros de enseñanza obligatoria en España. Revista Española de Pedagogía, 247, 401-416.

García, A., Poblete, M. y Villa, A. (2006). La función directiva: un problema sin resolver. Tres décadas de formación, investigación y acción. XXI Revista de Educación, 8, 13-34.

García-Garnica, M. (2016). La relevancia del liderazgo pedagógico para la mejora y la calidad de la educación. Revista Internacional de Didáctica y Organización Educativa, 1 (2). Recuperado

de http://www.redoe.com/index.php?journal=reido

Gómez-Delgado, A.M., Oliva-Rodríguez, N. y López-Yáñez, J. (2014). La indefinición del modelo español de formación de líderes escolares. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(5), 135-150.

González-Álvarez, M. (2017a). Formación inicial y permanente de directivos de Infantil y Primaria. Magisterio, Suplemento 28, 15-17.

González-Álvarez, M. (2017b). La dirección de centros de Infantil y Primaria de Cataluña Magisterio, Suplemento 29, 15-16.

Grissom, J. A. & Loeb, S. (2011). Triangulating principal effectiveness: How perspectives of parents, teachers, and assistant principals identify the central importance of managerial skills. American Education Research Journal, 48 (5), 1091-1123. DOI: https://doi.org/10.3102/0002831211402663

Hess, F.M. & Kelly, A.P. (2007). Learning to lead: What gets taught in principal-preparation programs. Teachers College Record, 109 (1), 221-243. DOI: https://doi.org/10.1177/016146810710900105

Instituto Evaluación TALIS (OCDE) (2009). Estudio internacional sobre la Enseñanza y el Aprendizaje. Informe español 2009. Madrid: Ministerio de Educación.

Llorent-Bedmar, V., Cobano-Delgado, V. y Navarro, M. (2017). Liderazgo pedagógico y dirección escolar en contextos desfavorecidos. Revista española de pedagogía, 75, 541-564 DOI: https://doi.org/10.22550/REP75-3-2017-04

Martín-Moreno, Q. (2007). Desafíos persistentes y emergentes para las organizaciones educativas. Bordón Revista de Pedagogía, 59 (2-3), 417-430.

Mulford, B. (2006). Liderazgo para mejorar la calidad de la educación secundaria: algunos desarrollos internacionales. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 10(1). Recuperado de www.ugr.es/local/ recfpro/Rev101-ART2.pdf

Murillo, F.J. y Hernández-Castilla, R. (2015). Liderazgo para el aprendizaje: ¿Qué tareas de los directores y directoras escolares son las que más inciden en el aprendizaje de los estudiantes? Relieve, 21(1), art. 1. Recuperado de doi: 10.7203/ relieve.21.1.5015 (Scopus) DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5015

Ritacco, M. y Bolívar, A. (2016). Impacto del modelo español de dirección escolar en la identidad profesional de los líderes escolares. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24 (119). Recuperado de http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2512 DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.24.2512

Waters, T., Marzano, R., & McNulty, B. (2003). Balanced leadership: What 30 years of research tells us about the effect of leadership on student achievement. Aurora, CO: Mid-Continent Research for Education and Learning.

Published

2018-10-30

How to Cite

González Álvarez, M. . (2018). Preschool and primary education principals in the community of Asturias: Perception o their training, tasks and professional skills. Pulso. Revista De educación, (41), 269–285. https://doi.org/10.58265/pulso.5176

Issue

Section

Research and studies