Inorganic Chemical Formulation in Secondary Education (Chemistry Poker)

Authors

  • José Joaquín Esteve Castell Colegio Nuestra Sra. De la Salud. Algemesí (Valencia)

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4972

Keywords:

Chemical formulae for inorganic compounds, teamwork, Chemistry education, nomenclature

Abstract

One of the main problems Science teachers must face while transmitting concepts is that Science nomenclature and epistemology is too specific and difficult for students. Starting from this practical problem we introduce the following methodological proposal to teach chemical formulae for inorganic compounds in the second cycle of the Secondary Education (E.S.O.). We aim at making our students build their own learning with the help of classmates and teachers. To do that, we use a card game which increases students involvement in the task and improves classroom atmosphere by offering students opportunities for exchanging approaches and/or opinions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BULLEJOS, J. (1989): “La enseñanza de la física y de la química como cambio conceptual y metodológico. Ejemplo de valoración y desarrollo en clase de una unidad temática de química como programa guía”. Enseñanza de las Ciencias, nº extra (III Congreso) Tomo 2,pp.159 – 162.

CABALLER, Mª Jesús; MARCO, Doménech (1998): “El valor del trabajo cooperativo, la gestión del aula en pequeños grupos”. Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales, 17, pp. 93 – 104

FERNÁNDEZ, I.; GIL, D., y col. (2002): “Visiones deformadas de la Ciencia transmitidas por la enseñanza”. Enseñanza de las Ciencias, 20 (3), pp. 477 – 488 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3962

GARCÍA, A.; BERTOMEU, J.R. (1998): “Lenguaje, ciencia e historia: una introducción histórica a la terminología química”. Alambique. Didáctica de las ciencias Experimentales, 17.

GARCÍA, A.; BERTOMEU, J.R. (1999): Nombrar la materia: una introducción histórica a la terminología química. Ed. Del Serbal.

GENERALITAT VALENCIANA (2002) DOGV nº 4.206: Real Decreto 39/2002 DOI: https://doi.org/10.1016/S0196-0644(02)91111-X

MECD (2002): BOE nº 307 24 de Diciembre de 2002

SARRAMONA, J. (2000): Teoría de la Educación: Reflexión y normativa pedagógica. Barcelona, Ariel Educación.

OLARTE, Mª A.; LOWY, E.; ROBLES, J.L.; HIDALGO, M. (1985): Física y Química. 2º B.U.P. Madrid, S.M.

Published

2008-10-30

How to Cite

Esteve Castell, J. J. . (2008). Inorganic Chemical Formulation in Secondary Education (Chemistry Poker). Pulso. Revista De educación, (31), 197–217. https://doi.org/10.58265/pulso.4972

Issue

Section

Educational experiences