Vocational training teachers' assessment on the general meeting and its importance in the education of the students and the operation of the center

Authors

  • María González Álvarez IES “La Quintana” (Ciaño-Langreo)

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4855

Keywords:

Vocational training, Initial training and Ongoing training, General meeting competences, Occupational satisfaction, Administration

Abstract

In this paper we aim to present an exploratory study on the various aspects of the General meeting in vocational training centers. To achieve this goal, we have written a test protocol that has been sent by email to schools chosen at random taking into account the location and the regulated school holder. 285 teachers have answered to the test. We have carried out the appropriate descriptive analysis, media differences and multivariate analysis. Teachers highly value the importance of the general meeting competencies for the students´ education and the school running. Teachers are satisfied as members of the general meeting considering it to be an effective body for the school running. Teachers consider that their initial and on-going training in the field of the general meeting participation should improve. They also think that the accomplishment of the general meeting tasks should be improved as well as the value given to the general meeting running by administration and the attention it pays to its agreements and suggestions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrés-Cabello, S. y Giró-Miranda, J. (2016). El papel y la representación del profesorado en la participación de las familias en la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 61-71. Recuperado de http://dx.doi.org/10.6018/ reifop.19.1.245461 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.19.3.267221

Barber, M. y Mourshed, M. (2007). How the world´s best performing school systems come out on top. Edit: McKinsey & Company Report. Recuperado de https://www.mckinsey.com/.../ how-the-worlds-best-performing-sc.

Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146. Recuperado de https://www.researchgate.net/.../39218739_ Familia_y_escuela_Dos_mundos_llamados_a...

Constitución Española de 29 de diciembre de 1978, Número 311.1, Boletín Oficial del Estado.

Madrid, 29313 a 29424

Domínguez, J.; Calvo, J. y Vázquez, C. (2015). Evaluación de la formación permanente del profesorado: Enfoque de Resultados. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 2(1), 11-18. Recuperado de https://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/ download/reipe.2015.2.1.72/pdf_1 DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.2.1.72

Escobar-Pérez, J.; y Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez del contenido y juicio de ex- pertos. Avances en Medición, 6, 27-36. Recuperado de https://www.researchgate. net/.../302438451_Validez_de_contenido_y_juicio_de_expert...

Escudero-Muñoz, J. M.; González-González, M. T. y Rodríguez-Entrena, M. J. (2018). Los contenidos de la formación continuada del profesorado: ¿Qué docentes se están for- mando? Educación XX1, 21(1), 157-180. Recuperado de https://www.researchgate. net/.../320905669_LOS_CONTENIDOS_DE_LA_FORMACIO... DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.20183

Hill, K.A. (2015). Teacher participation and motivation in profesional developmente. All theses and Diseertations.5718. Recuperado de https://scholarsarchive.byu.edu/cgi/viewcontent. cgi?article...

Ley Orgánica de 2/2006, de 3 de mayo de Educación, Número 106, Boletín Oficial del Estado. Madrid, 4/5/2006, 17158-17207.

Martín-Bris, M. y Muñoz-Martínez, Y. (2010). La participación del profesorado en un proceso de mejora en el marco de "Una escuela para todos". REICE: Revista Electrónica Iberoame- ricana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(3), 120-138. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/autorExterno/BNE/951511

Molina-Herranz, P.J. (2014). La participación en los centros escolares. Un reto para sus componentes y para la inspección educativa. Revista Avances en supervisión Educati- va, 21. Recuperado de https://avances.adide.org/index.php/ase/article/download/90/.../ ase21_art13_arag.pdf

Moliner, O.; Traver, J. A.; Ruiz, M. P. y Segarra, T. (2016). Estrategias que inciden en los pro- cesos de democratización de la escuela. Una aproximación teórica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 116-129. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/ article/view/1110/1433

Moriña-Diez, A. y Parrilla-Latas, A. (2006). Criterios para la formación permanente del pro- fesorado en el marco de la educación inclusiva. Revista de Educación, 339, 517-539. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/66853

OCDE (2014), TALIS (Teaching and Learning Internacional Survey) 2013. Estudio internacional de la enseñanza y el aprendizaje. Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de http:// www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/

Oliver-Trobat, M.F (2009). Análisis de la formación permanente del profesorado institucional en la Comunidad Autónoma de las Illes Balears. II Seminario Internacional. Nuevos retos de la profesión docente. Barcelona España. Recuperado de https://www.researchgate.net/ publication/236221254_Analisis_de_la_Formacion_Permanente_del_Profesorado_insti- tucional_en_la_Comunidad_Autonoma_de_las_Illes_Balears

Ordoñez-Sierra, R. (2008). Análisis de las opiniones mostradas por el profesorado de educa- ción primaria sobre su grado de participación en los centros escolares de Sevilla capital. Bordón. Revista de Pedagogía, 60(2), 139-157. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ descarga/articulo/2717073.pdf

Raso-Sánchez, F.; Sola-Martínez, T. e Hinojo-Lucena, F.J. (2017). Satisfacción del profesorado de la escuela rural de la provincia de Granada (España) respecto a la organización es- colar. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(2), 79-96. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/ index.php/BORDON/article/view/41372 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.41372

Rivas-Borrel, S. (2014). Formación docente y cultura participativa del centro educativo: claves para favorecer la participación familia-escuela. Estudios sobre Educación, 27, 153-168. Recuperado de https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.../estudios-sobre edu- cacion/.../490 DOI: https://doi.org/10.15581/004.27.153-168

Sanz-Ponce, J.R.; Hernando-Mora, I. y Mula-Benavent, J. M. (2015). La percepción del profeso- rado de Educación Secundaria en la Comunidad Valenciana acerca de sus conocimientos profesionales. Estudios sobre Educación, 29, 215-234. Recuperado de https://dialnet. unirioja.es/descarga/articulo/5349084.pdf DOI: https://doi.org/10.15581/004.29.215-234

Tiana-Ferrer, A. (2011). Políticas de formación del profesorado y mejora de los sistemas edu- cativos: algunas reflexiones a partir de la experiencia española. Revista Fuentes, 11, 13-27. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/32896

Zabalza-Beraza, M.A. y Zabalza-Cerdeiriña, M.A. (2011). La formación del profesorado de Educación Infantil. CEE Participación Educativa, 16, 103-113. Recuperado de https://reunir. unir.net/.../2013_05_23_TFM_ESTUDIO_DEL_TRABAJO.pdf?sequence.

Published

2019-10-30

How to Cite

González Álvarez, M. (2019). Vocational training teachers’ assessment on the general meeting and its importance in the education of the students and the operation of the center. Pulso. Revista De educación, (42), 147–166. https://doi.org/10.58265/pulso.4855

Issue

Section

Research and studies