Job satisfaction with the interpersonal relationships of non-university education teachers, their relationship with situations of bullying or mistreatment and exploration of personal and contextual predictors

Authors

  • María González Álvarez IES “La Quintana” (Langreo-Asturias)

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4807

Keywords:

Job satisfaction, education administration, mistreatment, management positions, relationships

Abstract

The main goal of this paper is to carry out an exploratory study on teachers’ job satisfaction in their interpersonal relationships and possible situations of harassment, mistreatment or aggression, according to sociodemographic variables and responsibility positions at school. To this purpose, an online consultation was launched among the teachers from the different regions of Spain using an ad hoc protocol that was filled in by 2,738 teachers. Cronbach reliability coefficient is .769. Descriptive analysis, media difference, and multivariate analysis were performed. Among the conclusions, teachers feel medium-high satisfaction at school in regards to management positions, teachers and students, they feel moderate satisfaction about families and medium-low satisfaction regarding the educational administration and inspection. There are a high percentage of teachers who state they have experienced possible situations of harassment, mistreatment or aggression. It seems appropriate to continue analyzing the interpersonal relationships related to teachers’ job satisfaction and it is urgently necessary to investigate situations of harassment, mistreatment or aggression experienced by them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anaya, D. y López-Martín, E. (2014). Satisfacción laboral del profesorado en 2012-13 y comparación con los resultados de 2003-04. Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación, 365, 96-121. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=89111

Anaya, D. y Suárez, J. M. (2006). La satisfacción laboral de los profesores en función de la etapa educativa, del género y de la antigüedad profesional. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 541-556. Recuperado de https://revistas.um.es/rie/article/view/97181

Anaya, D. y Suárez, J. M. (2007). Satisfacción laboral de los profesores de educación infantil, primaria y secundaria: Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educación, 344, 217-243.

Banerjee, N., Stearns, E., Moller, S. y Mickelson, R. A. (2017). Teacher job satisfaction and student achievement: The roles of teacher professional community and teacher collaboration in schools. American Journal of Education, 123(2), 1-39. https://doi.org/10.1086/689932

Cantón-Mayo, I. y Téllez-Martínez, S. (2016). La satisfacción laboral y profesional de los profesores. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 214-226.

Carrillo, S. (2017). Actitudes hacia la profesión docente y condiciones de bienestar: ¿Una década de cambios y continuidades? Revista Peruana de Investigación Educativa, 9, 5-30.

Collie, R.J., Shapka, J.D. y Perry, N.E. (2012). Clima escolar y aprendizaje socioemocional: predicción del estrés docente, satisfacción laboral y eficacia docente. Journal of Educational Psychology, 104 (4), 1189–1204. https://doi.org/10.1037/a0029356

Crossman, A. y Harris, P. (2006). Job satisfaction of secondary school teachers. Educational Management Administration and Leadership, 34, 29-46. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1741143206059538

Demirtaú, Z. (2010). Teachers’ job satisfaction levels. Procedia Social and Behavioral Sciences 9, 1069–1073. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.287

Díaz-Sánchez, C. y Barra-Almagiáb, E. (2017). Resiliencia y satisfacción laboral en profesores de colegios municipales y particulares subvencionados de la comuna de Machalí. Estudios Pedagógicos, 43(1), 75-86.

Ferguson, K., Frost, L. y Hall, D. (2012). Predicting teacher anxiety, depression, and job satisfaction. Journal of Teaching and Learning, 8(1), 27-42.

Franco-López, J.A., López-Arellano, H., Arango-Botero, D. (2020). La satisfacción de ser docente: un estudio de tipo correlacional. Revista Complutense de Educación, 31(1), 55-67. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7214111

Gil-Flores, J. (2017). Características personales y de los centros educativos en la explicación de la satisfacción laboral del profesorado. Revista de Psicodidáctica, 22(1). Recuperado de https://idus.us.es › xmlui › bitstream › handle › Caracteristicas personales y...

Güell, L. (2014): Estudio de la satisfacción laboral de los maestros. Universitat Internacional de Catalunya.: Tesis doctoral.

Hernández-Silva, C., Pavez-Lizarraga, A., González-Donoso, A. y Tecpan-Flores, S. (2017). ¿Se sienten valorados los profesores en Chile? Educación y educadores, 20(3), 434-447. Recuperado de https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/7376

Klassen, R. M. y Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers’ self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of educational Psychology, 102(3), 741-756. Recuperado de https://doi.org/10.1037/a0019237

Liu, X. S. y Ramsey, J. (2008). Teachers’ job satisfaction: Analyses of the teacher follow-up survey in the United States for 2000-2001. Teaching and Teacher Education, 24(5), 1173–1184. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.010

Maele, D. y Houtte, M. (2012). The role of teacher and faculty trust in forming teachers’ job satisfaction: Do years of experience make a difference? Teaching and Teacher Education, 28 (6), 879-889. Recuperado de https://biblio.ugent.be/publication/2118505

Martín-Ramos, A. (2015). La satisfacción laboral y su relación con el clima organizacional en el ámbito educativo. Universidad de La Laguna: Trabajo Final de Grado. Recuperado de https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/1094

Martínez-Otero, V. (2003). Estrés y ansiedad en los docentes. Pulso: revista de educación, 26, 9-22. Recuperado de https://revistas.cardenalcisneros.es/index.php/PULSO/article/view/35

Martínez-Garrido, C. (2017). La incidencia del liderazgo y el clima escolar en la satisfacción laboral de los docentes en América Latina. Archivos de análisis de políticas de educación, 25 (80), 1-22. Recuperado de https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/2851/1943

Muñoz-Méndez, T., Gómez-Mármol, A. y Sánchez-Alcaraz, B. (2017). Satisfacción laboral en los docentes de educación infantil, primaria y secundaria. Revista Gestión de la Educación, 7(1), 161-177. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/view/27578

Nigama, K., Selvabaskar, S., Surulivel, T., Alamelu, R. y Uthaya (2018). Job satisfaction school among school teacher. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 119(7), 2645-2655. Recuperado de https://acadpubl.eu/jsi/2018-119-7/articles/7c/80.pdf

Papanastasiou, E. C. y Zembylas, M. (2005). Job satisfaction variance among public and private kindergarten school teachers in Cyprus. International Journal of Educational Research, 43(3), 147-167. Recuperado de http://10.0.3.248/j.ijer.2006.06.009

Persevica, A. (2011). The significance of the teacher’s job satisfaction in the process of assuring quality education. Problems of education in the 21century, 34, 98-109.

Ramery-Gelpi, E. (2017). La satisfacción laboral del director escolar y los docentes en los centros de secundaria de Orlando, Florida. Universidad de Jaén (España): Tesis doctoral. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=139853

Raso-Sánchez, F., Sola-Martínez, T. e Hinojo-Lucena, F.J. (2017). Satisfacción del profesorado de la escuela rural de la provincia de Granada (España) respecto a la organización escolar. Bordón 69 (2), 79-96. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=499125

Renzulli, L. A., Parrott, H. M. y Beattie, I. R. (2011). Racial mismatch and school type: Teacher satisfaction and retention in charter and traditional public schools. Sociology of Education, 84(1), 23-48. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/4eeb/4016633641734d7d623fe7623da996eda78f.pdf

Skaalvik, E. M. y Skaalvik, S. (2009). Does school context matter? Relations with teacher burnout and job satisfaction. Teaching and Teacher Education, 25(3), 518-524. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.12.006

Torres, J. A. (2010). Análisis del grado de satisfacción del profesorado de educación secundaria en el desarrollo de su labor docente. Contextos Educativos, 13, 27-41. Recuperado de https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/624/587

Veldman, I., Van Tartwijk, J., Brekelmas, M. y Wubbles, T. (2013). Job Satisfaction and teacher-student relationships across the teaching career: Four case studies. Teaching and Teacher Education, 32, 55-65. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ1003342

Xin, M. y MacMillan, R.B. (1999) Influences of Workplace Conditions on Teachers’ Job Satisfaction. The Journal of Educational Research, 93(1), 39-47.

Published

2020-10-20

How to Cite

González Álvarez, M. . (2020). Job satisfaction with the interpersonal relationships of non-university education teachers, their relationship with situations of bullying or mistreatment and exploration of personal and contextual predictors. Pulso. Revista De educación, (43), 213–233. https://doi.org/10.58265/pulso.4807

Issue

Section

Research and studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.