Good educational practices in schools located in areas at risk of social exclusion.
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5009Keywords:
Social and Educational Exclusion, School Failure, Good Educational Practices, Teaching and Learning Processes, Language and LiteratureAbstract
To make reference at good educational practices in educative centers located in areas at risk of social exclusion is associated with features such as flexibility, adaptation, individualization, and so on. Therefore, we approach at three IES of the Autonomous Community of Andalusia located in contexts at risk of social exclusion to identify good educational practices. As a result, in addition to their classification, established connections between them that can be understood as convergent action oriented toward common goals.
Downloads
References
Abril, M. (2004): Enseñar Lengua y Literatura. Comprensión y producción de textos. Madrid, Aljibe.
Alsina, A. y Planas, M. (2009): Educación matemática y buenas prácticas. Infantil, primaria, secundaria y educación superior. Barcelona, Graó.
Badosa, J. y otros (2003): Nuevas políticas para la inclusión social: agenda pública y prácticas significativas. Barcelona, Instituto de Gobierno y Políticas Públicas – Universidad Autónoma de Barcelona.
Ballart, X. (2007): Banco de buenas prácticas del proyecto la mujer inmigrada. En: Proyecto La Mujer Inmigrada. Igualdad, participación y liderazgo en el ámbito local. Guía de buenas prácticas Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona, Instituto de Gobierno de Políticas Públicas.
Bolívar, A. (2005): «¿Dónde situar los esfuerzos de mejora?: política educativa, escuela y aula.» Revista de Educación Social, 26 (92), 859-88. Recuperado el 3 de marzo de 2010, de http://www.scielo.br/pdf/es/v26n92/v26n92a08.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300008
Bolívar, A. y López, L. (2009): «Las grandes cifras del fracaso y los riesgos de exclusión educativa». Revista de currículum y formación del profesorado, 13 (3), 50-78. Recuperado el 15 de marzo de 2010, de http://www.ugr.es/~recfpro/rev133ART2.pdf
Bombini, G. (2006): Reinventar la enseñanza de la lengua y la literatura. Buenos Aires, Zorzal.
Castellá, J. y otros. (2007): Entender (se) en clase. Las estrategias comunicativas de los docentes bien valorados. Barcelona, Graó.
Celdrán, P. (2006): Hablar con corrección. Madrid, Temas de hoy.
Colas, P. y Buendía, L. (1992): Investigación educativa. Sevilla, Alfar.
Escudero, J. (2009): «Buenas prácticas y programas extraordinarios de atención al alumnado en riesgo de exclusión educativa». Revista del currículum y formación del profesorado, Vol. 13, nº 3, pp. 107-143. Recuperado el 10 de febrero de 2010, de http://www.ugr.es/~recfpro/rev133ART4.pdf
Hernández, M. (2007): Exclusión Social y Desigualdad. Murcia, UM.
Johnson, D. y Rudolph, A. (2001): Beyond Social Promotion and Retention. Naperville, IL, Learning Point Associates.
Luengo, J. (2005): Paradigmas de gobernación y de exclusión en la educación. Barcelona – México, Pomares.
Piqué, E. (1994): Didáctica de la Lengua y la Literatura. Cuestiones Prácticas. Bilbao: Ediciones cervantes.
San Andrés, R. (2004): Guía de buenas prácticas para colectivos vulnerables en la inclusión social. Madrid, Cruz Roja española.
Tharp, R. y otros (2002): Transformar la enseñanza: excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas. Barcelona, Paidós.
Tezanos, J. (2004): Tendencias en desigualdad y exclusión social. Madrid, Sistema.
Vallés, M. (2009): Entrevistas Cualitativas. Cuadernos Metodológicos. Madrid, CIS.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.