Good educational practices in schools located in areas at risk of social exclusion.

Authors

  • Francisco Javier Amores Fernández Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Granada
  • Maximiliano Ritacco Real Departamento de Pedagogía Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5009

Keywords:

Social and Educational Exclusion, School Failure, Good Educational Practices, Teaching and Learning Processes, Language and Literature

Abstract

To make reference at good educational practices in educative centers located in areas at risk of social exclusion is associated with features such as flexibility, adaptation, individualization, and so on. Therefore, we approach at three IES of the Autonomous Community of Andalusia located in contexts at risk of social exclusion to identify good educational practices. As a result, in addition to their classification, established connections between them that can be understood as convergent action oriented toward common goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril, M. (2004): Enseñar Lengua y Literatura. Comprensión y producción de textos. Madrid, Aljibe.

Alsina, A. y Planas, M. (2009): Educación matemática y buenas prácticas. Infantil, primaria, secundaria y educación superior. Barcelona, Graó.

Badosa, J. y otros (2003): Nuevas políticas para la inclusión social: agenda pública y prácticas significativas. Barcelona, Instituto de Gobierno y Políticas Públicas – Universidad Autónoma de Barcelona.

Ballart, X. (2007): Banco de buenas prácticas del proyecto la mujer inmigrada. En: Proyecto La Mujer Inmigrada. Igualdad, participación y liderazgo en el ámbito local. Guía de buenas prácticas Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona, Instituto de Gobierno de Políticas Públicas.

Bolívar, A. (2005): «¿Dónde situar los esfuerzos de mejora?: política educativa, escuela y aula.» Revista de Educación Social, 26 (92), 859-88. Recuperado el 3 de marzo de 2010, de http://www.scielo.br/pdf/es/v26n92/v26n92a08.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300008

Bolívar, A. y López, L. (2009): «Las grandes cifras del fracaso y los riesgos de exclusión educativa». Revista de currículum y formación del profesorado, 13 (3), 50-78. Recuperado el 15 de marzo de 2010, de http://www.ugr.es/~recfpro/rev133ART2.pdf

Bombini, G. (2006): Reinventar la enseñanza de la lengua y la literatura. Buenos Aires, Zorzal.

Castellá, J. y otros. (2007): Entender (se) en clase. Las estrategias comunicativas de los docentes bien valorados. Barcelona, Graó.

Celdrán, P. (2006): Hablar con corrección. Madrid, Temas de hoy.

Colas, P. y Buendía, L. (1992): Investigación educativa. Sevilla, Alfar.

Escudero, J. (2009): «Buenas prácticas y programas extraordinarios de atención al alumnado en riesgo de exclusión educativa». Revista del currículum y formación del profesorado, Vol. 13, nº 3, pp. 107-143. Recuperado el 10 de febrero de 2010, de http://www.ugr.es/~recfpro/rev133ART4.pdf

Hernández, M. (2007): Exclusión Social y Desigualdad. Murcia, UM.

Johnson, D. y Rudolph, A. (2001): Beyond Social Promotion and Retention. Naperville, IL, Learning Point Associates.

Luengo, J. (2005): Paradigmas de gobernación y de exclusión en la educación. Barcelona – México, Pomares.

Piqué, E. (1994): Didáctica de la Lengua y la Literatura. Cuestiones Prácticas. Bilbao: Ediciones cervantes.

San Andrés, R. (2004): Guía de buenas prácticas para colectivos vulnerables en la inclusión social. Madrid, Cruz Roja española.

Tharp, R. y otros (2002): Transformar la enseñanza: excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas. Barcelona, Paidós.

Tezanos, J. (2004): Tendencias en desigualdad y exclusión social. Madrid, Sistema.

Vallés, M. (2009): Entrevistas Cualitativas. Cuadernos Metodológicos. Madrid, CIS.

Published

2011-10-30

How to Cite

Amores Fernández, F. J. ., & Ritacco Real, M. . (2011). Good educational practices in schools located in areas at risk of social exclusion. Pulso. Revista De educación, (34), 69–88. https://doi.org/10.58265/pulso.5009

Issue

Section

Research and studies