A review of the efficacy of anti-bullying programmes in Spain
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4850Keywords:
Bullying, Ciberbullying, Intervention Programmes, ReviewAbstract
Much research on bullying has been carried out in the last decades, and experts in this field have designed a great variety of programmes to fight this type of violence in schools. With the aim of knowing the efficacy of Spanish anti-bullying programmes, a review of evaluations of these programmes has been carried out, and a total of 11 research studies have been selected. The review shows both problems with the design of the interventions and also varied results which, most of the times, are not statistically significant. Nevertheless, one of the reviewed programmes shows a higher degree of consistency.
Downloads
References
Alba, G., Fernández-Cabezas, M., Justicia, F. y Pichardo, M. C. (2015). The longitudinal effect of the Aprender a Convivir (learning to live together) programme in childhood: the development of social competence. Cultura y Educación, 27 (1), 186-220. DOI: https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1012804
Andrés, M. S. (2007). Los sistemas de Ayuda entre Iguales como instrumentos de mejora de la convivencia en la escuela: evaluación de una intervención (tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, España.
Arregi, A. y Martínez, M. P. (2012). El maltrato entre iguales en Euskadi. Vitoria: ISEI-IVEI.
Avilés, J. M. (2006). Bullying: el maltrato entre iguales. Agresores, víctimas y testigos en la escuela. Salamanca: Amarú Ediciones.
Avilés, J. M. (2014). Programa educativo PRIRES: Programa de Prevención de Riesgos en las Redes Sociales. Revista de Investigación en Psicología, 17 (2), 13-23. DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v17i2.11255
Avilés, J. M. (2015). Proyecto Antibullying: prevención del bullying y del cyberbullying en la comunidad educativa. Madrid: CEPE.
Avilés, J. M., Torres, N. y Vian, M. V. (2008). Equipos de ayuda, maltrato entre iguales y convivencia escolar. Electronic journal of research in educational psychology, 6 (3), 863-886.
Barrio del, C., Barrios, A., Granizo, L., van der Meulen, K., Andrés, M. S. y Gutiérrez, H. (2011). Contribuyendo al bienestar emocional de los compañeros: evaluación del Programa Compañeros Ayudantes en un instituto madrileño. European Journal of Education and Psychology, 4(1), 5-17. DOI: https://doi.org/10.30552/ejep.v4i1.62
Beckman, L. y Svensson, M. (2015). The cost-effectiveness of the Olweus Bullying Prevention Program: Results from a modelling study. Journal of adolescence, 45, 127-137. doi:10.1016/j.adolescence.2015.07.020 DOI: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.07.020
Caballo, V. E., Calderero, M., Carrillo, G. B., Salazar, I. C. e Irurtia, M. J. (2011). Acoso escolar y ansiedad social en niños (II): una propuesta de intervención en formato lúdico. Psicología Conductual, 19(3), 611-626.
Carbonell, N. (2017). Desarrollo de la Inteligencia Emocional a través de un programa de Aula virtual como prevención del bullying en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria (tesis doctoral). Universidad de Murcia, España.
Cerezo, F., Calvo, A. y Sánchez, C. (2011). El programa CIP para la intervención específica en bullying. Madrid: Pirámide.
Cerezo, F. y Sánchez, C. (2013). Eficacia del programa CIP para la mejora de la convivencia escolar y la prevención del bullying en alumnos de Educación Primaria. Apuntes de psicología, 31 (2), 173-181.
Cuesta, J. D., Muñoz, M. A. e Izquierdo, T. (2018). Ciberbullying: análisis comparativo entre menores de España y Francia. Revista de Humanidades, 33, 173-188. DOI: https://doi.org/10.5944/rdh.33.2018.19180
Defensor del Pueblo (2000). Violencia escolar: El maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Publicaciones del Defensor del Pueblo. Defensor del pueblo (2007). Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria 1999-2006. (Nuevo estudio y actualización del informe 2000). Madrid: Publicaciones del Defensor del Pueblo.
Díaz-Aguado, M. J. (2006). Del acoso escolar a la cooperación en las aulas. Madrid: Pearson Education.
Díaz-Aguado, M. J., Martínez, R. y Martín, J. (2010). Estudio estatal sobre la convivencia escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: MECD, Observatorio Estatal de la Convivencia Directorio General de Políticas Internas (2016). Cyberbullying Among Young People. Bruselas: Unión Europea.
Farrington, D. P. y Ttofi, M. M. (2009). School-based programs to reduce bullying and victimization. The Campbell Collaboration, 6, 1-149. DOI: https://doi.org/10.4073/csr.2009.6
Fernández-Cabezas, M., Justicia, F., Alba, G. y Justicia, A. (2012). El programa Aprender a Convivir y la Reducción de Problemas de Conducta en Niños de Educación Primaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 317-323.
Flores, J. (2008). Ciberbullying. Guía rápida. Recuperado de http://www.pantallasamigas. net/proteccion-infancia-consejos-articulos/ciberbullying-guia-rapida.shtm. Fundación ANAR (2017). II Estudio sobre acoso escolar y ciberbullying según los afectados. Madrid: Fundación ANAR.
Garaigordobil, M. (2010). Efectos del programa "Dando pasos hacia la paz" sobre factores cognitivos y conductuales de la violencia juvenil. Psicología Conductual, 18(2), 277-295.
Garaigordobil, M. (2011). Prevalence and consequences of cyberbullying: A review. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233-254.
Garaigordobil, M. y Martínez-Valderrey, V. (2014). Cyberprogram 2.0: Programa de intervención para prevenir y reducir el ciberbullying. Madrid: Ediciones Pirámide.
Garaigordobil, M. y Martínez-Valderrey, V. (2015). Effects of Cyberprogram 2.0 on “faceto-face” bullying, cyberbullying, and empathy. Psicothema, 27(1), 45-51. doi:10.7334/psicothema2014.78
Garaigordobil, M. y Martínez-Valderrey, V. (2018). Technological resources to prevent cyberbullying during adolescence: the Cyberprogram 2.0 program and the Cooperative Cybereduca 2.0 videogame. Frontiers in Psychology, 9, 745. doi:10.3389/fpsyg.2018.00745 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00745
Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V., Maganto, C., Bernarás, E. y Jaureguizar, J. (2016). Efectos de Cyberprogram 2.0 en factores del desarrollo socioemocional. Pensamiento Psicológico, 14(1), 33-47. doi:10.11144/Javerianacali.PPSI14-1.ecfd DOI: https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI14-1.ecfd
García-Fernández, C. M., Romera-Félix, E. M. y Ortega-Ruiz, R. (2017). Cyberbullying en Educación Primaria: Factores explicativos relacionados con los distintos roles de implicación. Psychology, Society and Education, 9(2), 251-262. doi:10.25115/psye.v9i2.697 DOI: https://doi.org/10.25115/psye.v9i2.697
Giménez, A. M., Maquilón, J. J. y Arnaiz, P. (2015). Usos problemáticos y agresivos de las TIC por parte de adolescentes implicados en cyberbullying. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 335-351. doi:http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.2.199841 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.33.2.199841
Jan, A. y Husain, S. (2015). Bullying in Elementary Schools: Its Causes and Effects on Students. Journal of Education and Practice, 6(19), 43-56.
Jiménez, A. (2007). El maltrato entre escolares (Bullying) en el primer ciclo de Educación Secundaria Obligatoria: valoración de una intervención a través de medios audiovisuales (tesis doctoral). Universidad de Huelva, España.
Jiménez, A. (2009). Videos contra el acoso escolar (Bullying). Revista de Medios y Educación, (34), 95-104.
Jiménez, J. A., Ruiz, J. A., Llor, B., Llor, L. y Pérez, M. P. (2013). Efficacy of a brief intervention on attitudes to reduce school violence: A randomized clinical trial. Children and Youth Services Review, 35(9), 1313-1318. doi:10.1016/j.childyouth.2013.05.010 DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.05.010
Jiménez, J. A., Ruiz, J. A., Llor, L., Pérez, M. y Llor, B. (2016). Effectiveness of antibullying school programs: A meta-analysis. Children and Youth Services Review, 61, 165-175. doi:10.1016/j.childyouth.2015.12.015 DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2015.12.015
Justicia, A., Alba, G., Pichardo, M. C., Justicia, F. y Quesada, A. B. (2011). Efectos del programa aprender a convivir en educación infantil. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(3), 39-50.
Langos, C. (2012). Cyberbullying: The challenge to define. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(6), 285-289. doi:10.1089/cyber.2011.0588 DOI: https://doi.org/10.1089/cyber.2011.0588
Martínez, M. P. (2017). Maltrato entre iguales 2016. Vitoria: ISEI-IVEI.
Menesini, E. y Salmivalli, C. (2017). Bullying in schools: the state of knowledge and effective interventions. Psychology, health and medicine, 22, 240-253. doi:10.1080/13548506.2017.1279740
Monjas, I., García, B. Elices, J. A., Del Valle, M. y Patrocinio, M. (2007). Cómo promover la convivencia: programa de asertividad y habilidades sociales (PAHS). Madrid: CEPE.
Monjas, I., García, B. Elices, J. A., Del Valle, M. y Patrocinio, M. (2004). Ni sumisas ni dominantes: los estilos de relación interpersonal en la infancia y en la adolescencia. Recuperado de: http://www.cdd.emakumeak.org/ficheros/0000/0463/672.pdf
Menesini, E. y Salmivalli, C. (2017). Bullying in schools: the state of knowledge and effective interventions. Psychology, health and medicine, 22, 240-253. doi:10.1080/13548506.2017.1279740 DOI: https://doi.org/10.1080/13548506.2017.1279740
Mishna, F., Cook, C., Saini, M., Wu, M. J. y MacFadden, R. (2011). Interventions to Prevent and Reduce Cyber Abuse of Youth: A Systemaric Review. Research on Social Work Practice, 21(1), 5-14. DOI: https://doi.org/10.1177/1049731509351988
Observatorio de la Convivencia Escolar (2016). I Informe anual sobre el acoso escolar en la Comunidad de Madrid: curso 2015-2016. Madrid: MECD.
Olweus, D. (1993a). Bullying at school: what we know and what we can do. Cambridge: Blackwell.
Olweus, D. (1993b). Acoso escolar, “bullying”, en las escuelas: hechos e intervenciones. Centro de investigación para la Promoción de la Salud, Universidad de Bergen.
Olweus, D. (2013). School Bullying: Development and Some Important Challenges. Annual review of clinical psychology, 9, 751-780. doi:10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516 DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516
Olweus, D. y Limber, S. P. (2010). Bullying in school: evaluation and dissemination of the Olweus Bullying Prevention Program. American Journal of Orthopsychiatry, 80(1), 124-134. doi:10.1111/j.1939-0025.2010.01015.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.2010.01015.x
Olweus, D. y Limber, S. P. (2018). Some problems with cyberbullying research. Current opinion in psychology, 19, 139-143. doi: 10.1016/j.copsyc.2017.04.012 DOI: https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.04.012
Oñate, A. y Piñuel, I. (2007). Informe Cisneros X: acoso y violencia escolar en España. Madrid: Instituto de Innovación Educativa y Desarrollo Directivo.
Ortega, R. y Angulo, J. C. (1998). Violencia escolar: su presencia en Institutos de Educación Secundaria en Andalucía. Revista de estudios de juventud, 42, 47-61.
Ortega, R., Del Rey, R. y Mora-Merchán, J. A. (2004). SAVE model: an anti-bullying intervention in Spain. En Smith, P. K., Pepler, D., y Rigby, K. (Ed.), Bullying in schools: How successful can interventions be? (pp. 167-185). Reino Unido: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511584466.010
Perren, S., Corcoran, L., Cowie, H., Dehue, F., Garcia, D., Mc Guckin, C., Sevcikova, A., Tsatsou, P. y Völlink, T. (2012). Tackling Cyberbullying: Review of Empirical Evidence Regarding Successful Responses by Students, Parents, and Schools. International Journal of Conflict and Violence, 6(2), 283-293.
Piñuel, I. y Oñate, A. (2006). AVE: Acoso y Violencia Escolar. Madrid: TEA.
Rey del, R., Casas, J. A. y Ortega, R. (2012). El programa ConRed, una práctica basada en la evidencia. Comunicar, 20(39), 129-138. DOI: https://doi.org/10.3916/C39-2012-03-03
Rey del, R., y Ortega, R. (2001). Programa de ayuda entre iguales en el contexto del Proyecto Sevilla Antiviolencia Escolar. Revista de Educación, 326, 297-310.
Rigby, K., Smith., P. K. y Pepler, D. (2004). Working to prevent school bullying: key issues. En P. Smith, D. Pepler y D. Rigby (Eds.) Bullying in schools: How successful can interventions be? (pp.1-12). Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511584466.002
Rivers, I., Poteat, V. P., Noret, N. y Ashurst, N. (2009). Observing Bullying at School: the Menthal Health Implications of Witness Status. School Psichology Quarterly, 24(4), 211-223. doi:10.1037/a0018164 DOI: https://doi.org/10.1037/a0018164
Romera, E. M. et al. (2017). Bullying, cyberbullying y dating violence: estudio de la gestión de la vida social en estudiantes de Primaria y Secundaria en Andalucía. Sevilla: Junta de Andalucía.
Salmivalli, C. (2010). Bullying and the peer group: A review. Aggression and violent behavior, 15(2), 112-120. doi:10.1016/j.avb.2009.08.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.avb.2009.08.007
Salmivalli, C. y Poskiparta, E. (2012). KiVa antibullying program: Overview of evaluation studies based on a randomized controlled trial and national rollout in Finland. International Journal of Conflict and Violence, 6(2), 294-302. doi:10.4119/UNIBI/ijcv.247
Slonje, R. y Smith, P. K. (2008). Cyberbullying: Another main type of bullying? Scandinavian journal of psychology, 49(2), 147-154. doi:10.1111/j.1467-9450.2007.00611.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2007.00611.x
Smith, J. D., Schneider, B. H., Smith, P. K. y Ananiadou, K. (2004). The effectiveness of whole-school antibullying programs: A synthesis of evaluation research. School psychology review, 33(4), 547. DOI: https://doi.org/10.1080/02796015.2004.12086267
Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., y Tippett, N. (2008). Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psichology and Psychiatry, 49(4), 376-385. doi:10.1111/j.1469-7610.2007.01846.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01846.x
Smith, P. K. y Shu, S. (2000). What good schools can do about bullying: Findings from a survey in English schools after a decade of research and action. Childhood, 7(2), 193-212. doi:10.1177/0907568200007002005 DOI: https://doi.org/10.1177/0907568200007002005
Sourander, A., Jensen, P., Rönning, J. A., Niemelä, S., Helenius, H., Sillanmäki, L. y Almqvist, F. (2007). What is the early adulthood outcome of boys who bully or are bullied in childhood? The Finnish “From a Boy to a Man” study. Pediatrics, 120(2), 397-404. doi:10.1542/peds.2006-2704 DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2006-2704
Stassen, K. (2006). Update on bullying at school: Science forgotten? Developmental review, 27(1), 90-126. doi:10.1016/j.dr.2006.08.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.dr.2006.08.002
Teruel, J. (2007). Estrategias para prevenir el bullying en las aulas. Madrid: Pirámide.
Ttofi, M. M. y Farrington, D. P. (2011). Effectiveness of school-based programs to reduce bullying: A systematic and meta-analytic review. Journal of Experimental Criminology, 7(1), 27-56. doi:10.1007/s11292-010-9109-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s11292-010-9109-1
Villanueva, L., Usó, I. y Adrián, J. E. (2013). Los programas de mediación entre iguales: una herramienta eficaz para la convivencia escolar. Apuntes de Psicología, 31(2), 165-171.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.