Who are we and who do we want to be? Portrait as an educational resource in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5179Keywords:
Art, Early Child Education, IdentityAbstract
The article presents an educational experience in Early Childhood Education which uses photographs and renderings of works of art from the Museum of Navarre. The experience is designed based on a specifc subject in the Teacher Training Degree at the Public University of Navarre and is put into practice during the Practicum period organized by the same university. Taking into account different theories and proposals on the use of works of art as an educational resource, an educational project is designed and developed to support and enrich the construction of the subjectivity of 4 years old children in a public school. Using portraits as an educational resource, different activities are developed for students to refect on their own identity and on the way in which they present themselves to others.
Downloads
References
Agirre, I. (2000). Teorías y prácticas en educación artística. Pamplona: Universidad Pública de Navarra.
Aguirre, I. (2004). Beyond the understanding of visual culture: A pragmatist approach to Aesthetic Education. International Journal of Art and Design Education, 23/3, 256-270. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2004.00405.x
Arriaga, A. y Aguirre, I. (2010). Un aparato metodológico para analizar las ideas de arte e interpretación que subyacen en discursos y prácticas educativas de museos de arte. Revista Iberoamericana de Educación, 53, 203-223. DOI: https://doi.org/10.35362/rie530567
Arriaga, A. (2011). Desarrollo del rol educativo del museo: narrativas y tendencias educativas. Revista Digital do LAV, 7/4, 1-23. DOI: https://doi.org/10.5902/198373483070
Arriaga, A. (2015). Formación de profesorado para la utilización de museos y centros de arte como recursos para la educación infantil y primaria. Materia Prima, 3/2, 131-141.
Berger P. & y Luckmann, Th. (1968). The social construction of reality; A treatise in the sociology of knowledge. New York: Anchor Books (2003).
Dewey, J. (1934). Art as Experience. En Later Works of John Dewey. Vol. 10 Carbondale: Southern Illinois University Press. (1987)
Efland, A. (2002). Arte y cognición. Barcelona: Octaedro.
Febrer, M. De. Y Ventura, M. (2010). ¿Es real la realidad?. Cuadernos de Pedagogía, 400, 26-29.
Gilroy, P. (1996). Los estudios culturales británicos y las trampas de la identidad. En Curran, D.; Morley D. y Walkerdine V. (Eds.) Estudios culturales y comunicación: análisis, producción y consumo cultural de las políticas de identidad y el posmodernismo, (pp. 62-85). Barcelona: Paidós Ibérica.
Gónzalez-Vida, M.R. (2007). Arte Contemporáneo y Construcción Identitaria en Educación Infantil (Tesis doctoral inédita). Universidad de Granada, Granada. Recuperado de: http://digibug.ugr.es/handle/10481/1878
Decreto Foral 23/2007 del 19 de marzo por el que se establece el currículo de las enseñanzas del segundo ciclo de la Educación Infantil en la Comunidad Foral de Navarra. Boletín Oficial De Navarra, 25 de abril del 2007, num. 51, pp. 4506-4513.
Padró, C. (2005). Educación artística en museos y centros de arte. En Huerta, R. De La Calle, R. (Eds.). La mirada inquieta: Educación artística y museos, (pp. 137-152) Valencia: Universitat de Valencia.
Urra, O. (2017). Propuesta didácica de educación infantil sobre la identidad para el Museo de Navarra (Trabajo Fin de Grado inédito). Universidad Pública de Navarra, Pamplona.
Vidiella, J.; Ventura, M.; Hernández, F. (2004). Más allá de Lucian Freud: la experiencia del cuerpo en sociedad. Cuadernos de pedagogía, 332, 68-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.