Who are we and who do we want to be? Portrait as an educational resource in early childhood education

Authors

  • Amaia Arriaga Azkarate Universidad Pública de Navarra
  • Oihan Urra Zuazu Universidad Pública de Navarra

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5179

Keywords:

Art, Early Child Education, Identity

Abstract

The article presents an educational experience in Early Childhood Education which uses photographs and renderings of works of art from the Museum of Navarre. The experience is designed based on a specifc subject in the Teacher Training Degree at the Public University of Navarre and is put into practice during the Practicum period organized by the same university. Taking into account different theories and proposals on the use of works of art as an educational resource, an educational project is designed and developed to support and enrich the construction of the subjectivity of 4 years old children in a public school. Using portraits as an educational resource, different activities are developed for students to refect on their own identity and on the way in which they present themselves to others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agirre, I. (2000). Teorías y prácticas en educación artística. Pamplona: Universidad Pública de Navarra.

Aguirre, I. (2004). Beyond the understanding of visual culture: A pragmatist approach to Aesthetic Education. International Journal of Art and Design Education, 23/3, 256-270. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2004.00405.x

Arriaga, A. y Aguirre, I. (2010). Un aparato metodológico para analizar las ideas de arte e interpretación que subyacen en discursos y prácticas educativas de museos de arte. Revista Iberoamericana de Educación, 53, 203-223. DOI: https://doi.org/10.35362/rie530567

Arriaga, A. (2011). Desarrollo del rol educativo del museo: narrativas y tendencias educativas. Revista Digital do LAV, 7/4, 1-23. DOI: https://doi.org/10.5902/198373483070

Arriaga, A. (2015). Formación de profesorado para la utilización de museos y centros de arte como recursos para la educación infantil y primaria. Materia Prima, 3/2, 131-141.

Berger P. & y Luckmann, Th. (1968). The social construction of reality; A treatise in the sociology of knowledge. New York: Anchor Books (2003).

Dewey, J. (1934). Art as Experience. En Later Works of John Dewey. Vol. 10 Carbondale: Southern Illinois University Press. (1987)

Efland, A. (2002). Arte y cognición. Barcelona: Octaedro.

Febrer, M. De. Y Ventura, M. (2010). ¿Es real la realidad?. Cuadernos de Pedagogía, 400, 26-29.

Gilroy, P. (1996). Los estudios culturales británicos y las trampas de la identidad. En Curran, D.; Morley D. y Walkerdine V. (Eds.) Estudios culturales y comunicación: análisis, producción y consumo cultural de las políticas de identidad y el posmodernismo, (pp. 62-85). Barcelona: Paidós Ibérica.

Gónzalez-Vida, M.R. (2007). Arte Contemporáneo y Construcción Identitaria en Educación Infantil (Tesis doctoral inédita). Universidad de Granada, Granada. Recuperado de: http://digibug.ugr.es/handle/10481/1878

Decreto Foral 23/2007 del 19 de marzo por el que se establece el currículo de las enseñanzas del segundo ciclo de la Educación Infantil en la Comunidad Foral de Navarra. Boletín Oficial De Navarra, 25 de abril del 2007, num. 51, pp. 4506-4513.

Padró, C. (2005). Educación artística en museos y centros de arte. En Huerta, R. De La Calle, R. (Eds.). La mirada inquieta: Educación artística y museos, (pp. 137-152) Valencia: Universitat de Valencia.

Urra, O. (2017). Propuesta didácica de educación infantil sobre la identidad para el Museo de Navarra (Trabajo Fin de Grado inédito). Universidad Pública de Navarra, Pamplona.

Vidiella, J.; Ventura, M.; Hernández, F. (2004). Más allá de Lucian Freud: la experiencia del cuerpo en sociedad. Cuadernos de pedagogía, 332, 68-70.

Published

2018-10-30

How to Cite

Arriaga Azkarate, A. ., & Urra Zuazu, O. . (2018). Who are we and who do we want to be? Portrait as an educational resource in early childhood education. Pulso. Revista De educación, (41), 309–333. https://doi.org/10.58265/pulso.5179

Issue

Section

Educational experiences

Most read articles by the same author(s)