Students' voices on justice and equity: An experience in secondary school

Authors

  • Marta Sandoval Mena Universidad Autónoma de Madrid
  • Gerardo Echeita Sarrionandia Universidad Autónoma de Madrid
  • Cecilia Simón Rueda Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5097

Keywords:

Students Voices, Inclusive Education, Students Participation in their Teaching

Abstract

This paper presents the process and the results of an exploratory work carried out on a secondary school that puts in practice the strategy of giving voice to students in order to develop policies of greater equity in school centres. Students´ voices can be a valuable tool to introduce improvements in schools, as reported in this experience carried out with 35 students through a designed questionnaire.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M.; Dyson, A., y Booth, T. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. Nueva York: Routledge DOI: https://doi.org/10.4324/9780203967157

Booth, T. (2006). Manteniendo el futuro con vida; convirtiendo los valores de la inclusión en acciones. En Verdugo, M.Ay Jordán de Urríes, F.B.(Coords.),Rompiendo inercias. Claves para avanzar. VI Jornadas Científicas de Investigación sobre Personas con Discapacidad (pp. 211-217). Salamanca: Amarú.

Booth, T. yAinscow. M. (2002). Index for inclusion. Developing leaning and participation in schools (2ªed). Manchester: CSIE.

Domínguez, A.B y Alonso, P. (2004) La educación de los alumnos sordos hoy. Perspectivas y respuestas educativas. Málaga: Aljibe.

Echeita, G.;Larranz, E.;López, A.; Montenegro, J.; Simón, C. y Vázquez, C. (2014) Lecciones bien estructuradas en una aula cooperativa. Cuadernos de Pedagogía, 446, 57-59

Fielding, M. (2011). La voz del alumnado y la inclusión educativa: unaaproximación democrática radical para el aprendizaje intergeneracional. RevistaInteruniversitaria de Formación del Profesorado, 70 (25),31-62.

Goldrick, S.; Ainscow, M.;Dyson,A. y West, M. (2009). Bringing the gap between research, practice and experience. Symposium Paper prepared for the British Education Research Association Annual Conference, Sept. 2009, Manchester.

Messiou, K.(2006). Understanding marginalization in education: The voice of children European Journal of Psychology of Education, 21,3, 305-318 DOI: https://doi.org/10.1007/BF03173418

Rudduck, J. y Flutter, J. (2007). Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado.Madrid:Morata

Sandoval, M. (2013).La participación de los alumnos como palanca en los procesos de transformación escolar. EnEcheita,G.; Simón, C.; Sandoval,M.y Monarca, H. (Eds.), Cómo fomentar las redes naturales de apoyo en el marco de una escuela inclusiva. Propuestas prácticas (pp. 35-54). Sevilla: Editorial EDUFORMA

Sandoval, M. (2011). Aprendiendo de las voces de los alumnos y alumnas para construir una escuela inclusiva. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9 (4), 114-125

Smith, E y Gorard, S. (2006). Pupil´s view on equity in schools. Compare,36, 1, 41-56 DOI: https://doi.org/10.1080/03057920500382465

Susinos, T. (2009). Escuchar para compartir. Reconociendo la autoridad del alumnado en el proyecto de una escuela inclusiva. Revista de Educación, 349, 119-136

Susinos, T. y Parrilla, A. (2008). Dar la voz en la investigación inclusiva. Debates sobre inclusión y exclusión desde un enfoque biográfico-narrativo. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(2): 157-171.

Thompson, P. y Gunter, H. (2006). From `consulting pupils´ to `pupils as researches´: a situated case narrative. British Educational Research Journal,32, 6, 839-856 DOI: https://doi.org/10.1080/01411920600989487

Published

2016-10-30

How to Cite

Sandoval Mena, M. ., Echeita Sarrionandia, G., & Simón Rueda, C. (2016). Students’ voices on justice and equity: An experience in secondary school. Pulso. Revista De educación, (39), 243–254. https://doi.org/10.58265/pulso.5097

Issue

Section

Educational experiences