Teamwork, a competence to be promoted at the Faculty of Enviromental Sciences, University of Alcala

Authors

  • Asunción Saldaña López Universidad de Alcalá
  • Silvia Martínez Pérez Universidad de Alcalá
  • Mª Piñar Castro Díez Universidad de Alcalá
  • Guadalupe Ramos Caicedo Universidad de Alcalá
  • Luis F. Rebollo Ferreiro Universidad de Alcalá
  • Franciso J. Salas Rey
  • Mª Jesús Salado García
  • Mª del Val Sandín Vázquez
  • Rosa Vicente Lapuente

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5061

Keywords:

Teamwork, Degree, Licenciatura, Enviromental Sciences, Generic skill, Generic Skill

Abstract

The «Environmental Sciences Teaching Innovation Group» analyzed the teamwork com-petence of the Faculty of Environmental Sciences of the University of Alcalá. Thus, a survey among lecturers was carried out to obtain information re¬garding the activities they implemented to promote this competence. 28 questionnaires were re¬ceived, 17 from the from Degree in Environmental Sciences and 11 from the from Licenciatura (five-year studies) subjects. Teamwork was used in 88% of the Degree subjects from which we obtained information, whereas this percentage rose to 91% in Licenciatura studies. 71% of the surveyed lecturers of the Degree and 64% of Licenciatura studies believe that students do not use teamwork adequately. 65% of the lecturers of the Degree and 74% of Licenciatura studies consider that learning with this method is better than standard lecturing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, D., Arranz, V. y Valera, A. (2010). Desarrollo de la competencia transversal trabajo en equipo mediante contenidos elearning: una ayuda para la inserción laboral. Relada, 4 (2), 104-111.

ANECA. (2004). Libro Blanco del Título de Grado en Ciencias Ambientales. Madrid: ANECA.

Barberá, T., Estellés, S., Dema, C. y Devece, C. (2011). Assessment tools for the evaluation of generic skills development in students of business management. Proceedings of ICERI2011 Conference, p. 965-972. Madrid.

Barraycoa, J. y Lasaga, O. (2010). La competencia de trabajo en equipo: más allá del corta y pega. Vivat Academia, 111, 1-5.

Benito, A. y Cruz, A. (2005). Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.

Chen, G., Donahue, L.M. y Klimoski, R. J. (2004). Training undergraduates to work in organizational DOI: https://doi.org/10.5465/amle.2004.12436817

teams. Academy of Management Learning and Education, 3, 27-40.

Gil, J., Alvarez, V., García, E. y Romero, S. (2004). La enseñanza universitaria. Planificación y desarrollo de la docencia. Madrid: EOS Universitaria.

González, J. y Wagenaar, R. (Eds.). (2003). Tuning eduational structures in Europe. Bilbao: Universidad de Deusto.

Martínez, M. (2010). «Prólogo». En Parcerisa, A. (Coord.), Ejes para la mejora docente en la universidad (pp. 9-14). Barcelona: Octaedro-ICE Universitat de Barcelona.

Steven, M.J. y Campion, M.A. (1994). The knowledge, skill, and ability requirements for teamwork: implications for human resource management. Journal of Management, 20 (2), 503-530. DOI: https://doi.org/10.1177/014920639402000210

Torrelles, C. (2011). Eina d’avaluació de la competència de treball en equip. Tesis doctoral. Universitat de Lleida.

Torrelles, C., Coiduras, J., Isus, S., Carrera, X., París, G. y Cela, J.M. (2011). Competencia de trabajo en equipo: definición y categorización. Profesorado (Revista de currículum y formación de profesorado), 15 (3), 329-344.

West, M.A. (2003). El trabajo eficaz en equipo 1+1= 3. Barcelona: Paidós Ibérica.

Zabalza, M.A. (2002). La enseñanza universitaria: el escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.

Published

2013-10-30

How to Cite

Saldaña López, A., Martínez Pérez, S. ., Castro Díez, M. P., Ramos Caicedo, G., Rebollo Ferreiro, L. F., Salas Rey, F. J., Salado García, M. J., Sandín Vázquez, M. del V., & Vicente Lapuente, R. (2013). Teamwork, a competence to be promoted at the Faculty of Enviromental Sciences, University of Alcala. Pulso. Revista De educación, (36), 99–114. https://doi.org/10.58265/pulso.5061

Issue

Section

Research and studies