Combinatory composition. A procedure for fostering motivation and artistic creativity in compulsory secondary education
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5051Keywords:
Ángel Ferrant, Arsintes, Combinatory Composition, Creativity, School IntegrationAbstract
This article describes a project designed for first-year secondary school students. The idea stems from previous research on the work of the Spanish sculptor Ángel Ferrant, who was not just an important avant garde sculptor but also one of the most relevant theorists and pedagogues in the teaching of Art in Spain. Our students work, created through the use of Ferrants meticulously designed didactic games, is governed by spontaneity, imagination and aesthetic self-satisfaction. This study shows promise for both classroom and research work.
Downloads
References
Antoñanzas Mejía, A. (2005). Artistas y juguetes. Tesis doctoral inédita de la Universidad Complutense de Madrid, dirigida por María Luisa Martínez Salmeán.
Arnaldo, J. y Fernández, O. (1997). Todo se parece a algo. Escritos críticos y testimonios. Madrid: Visor.
Arnaldo, J. y Bernárdez, C. (1998). “Saber empezar sin saber”. En: IVAM (ed.) Infancia y arte moderno. Valencia: IVAM, 61-71.
Arnaldo, J. (2001). “Aquí está lo magistral. La alternativa Ángel Ferrant”. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza. Segunda Época, 42 y 43, 181-188.
Asenjo, I. (2004). “Ángel Ferrant y los ideales institucionistas”. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza. Segunda Época, 56, 95-108.
Bordes, J. (2007). La infancia de las Vanguardias: sus profesores desde Rousseau a la Bauhaus. Madrid: Cátedra.
Efland, A. (2002). Una historia de la educación del arte. Tendencias intelectuales y sociales en la enseñanza de las artes visuales. Barcelona: Paidós.
Lowenfeld, V. y Brittain, L. (1985). Desarrollo de la capacidad creadora. Buenos Aires: Kapelusz.
Marco, P. (1996). Motivación y creatividad en la preadolescencia. Valladolid: Universidad de Valladolid.
Marín-Baldo, L.; Miras, B. y Richart R. (2002). Educación Secundaria. Educación Plástica y Visual. Madrid: Anaya.
Marín, R. et al. (2007). Educación Plástica y Visual 1º de ESO. Madrid: Santillana.
Ortega, I. (2009). Ángel Ferrant: profesor de Vanguardia. Valladolid: Junta de Castilla y León.
Ortega, I. (2010). “Los secretos del arsintes bajo el prisma de la Teoría Emergente de los Datos”. Arte, Individuo y Sociedad, 22 (2), 103-121.
Ortega, I. (2010). “Ángel Ferrant y la Escuela de Artes y Oficios de Viena”. Pulso: revista de educación, 32, 25-54.
Parini, P. (2002). Los recorridos de la mirada: del estereotipo a la creatividad. Barcelona: Paidós.
Valqui, R. V. (2009). “La creatividad: conceptos. Métodos y aplicaciones”. Revista Iberoamericana de Educación, 49/2, 1-11. Recuperado el 18 de enero de 2012, de http://www.rieoei.org/expe/2751Vidal.pdf DOI: https://doi.org/10.35362/rie4922107
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.