Benefits of implementing an active school recess programme in primary education

Authors

  • Irene Marina Macera Universidad Nacional de Rosario, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5008

Keywords:

Educational Policies, Documents, Historical Context, Argentina

Abstract

This article is framed in a larger research that began in 2006. In that study we analyse the new requests regarding teacher training and work determined by the educational policies from the nineties until today, always from the teachers perspective. In this presentation our interest resides in exposing a historical review of the different laws, documents and resolutions that aided to materialize the Argentinian educational reforms of the nineties regarding teacher training. Therefore, the aim of this work is to contextualize the transformational processes (historical, political and social) of the Argentinian teacher training at both regional and global level through the analysis of ministerial documents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achilli, E.L. (2004): Investigación y Formación docente. Rosario: Laborde Editor.

Alvarez G. y Ruiz G. (2003): Descentralización educativa y Ley federal de educación: impactos sobre la organización institucional de la educación superior no universitaria de la ciudad de Buenos Aires. Coloquio «A diez años de la Ley Federal de Educación. ¿Mejor educación para todos? UNC.

Birgin, A. (1999): El trabajo de enseñar. Entre la vocación y el mercado: las nuevas reglas del juego. Buenos Aires: Troquel S.A.

Duschatzky, S. y Redondo, P. (2000): Tutelados y asistidos: programas sociales, políticas públicas y subjetividad. Buenos Aires: Paidós.

Gentilli P. (1994): Proyecto neoconservador y crisis educativa. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.

Gentilli P. (2007): Desencanto y utopía. La educación en el laberinto de los nuevos tiempos. Rosario: Homo sapiens.

Grassi, E. (2004): Política y cultura en la sociedad neoliberal. La otra década infame (II). Ed. Espacio: Argentina.

Imen, P. (2005): La escuela pública sitiada. Crítica de la transformación educativa. Bs. As.: CCC.

Imen, P. (2010): Pasado y presente del trabajo de enseñar (una mirada desde la política educativa). Buenos Aires: Cartago.

Martínez Franzoni, J. (2008): Domesticar la incertidumbre en América Latina. Mercado laboral, política social y familias. Buenos Aírese. UCR.

Paredes Z. (2004): Cómo revertir la crisis educativa argentina. Consultado el 01 de mayo del 2007 en: www.educ.ar

Paviglianiti, N. (1996): Ciudadanía y Educación. Un recorrido histórico de sus concepciones. En Revista Argentina de Educación, Año XIV, Nº 24. AGCE, Buenos Aires.

Puebla, M. S. (2006): De discursos, maquillajes y artilugios de conservación en la propuesta del documento para una Ley de Educación Nacional. En: Reflexiones políticas y sociales. Octubre-Noviembre 2006. Año 7. Número 2. Recuperado el 10 de marzo del 2011 de: http://www.reflexionespys.org.ar/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=20&Itemid=46

Puiggrós, A. y Bernetti, J. L. (1993): Peronismo: Cultura política y educación (1945- 1955). Buenos Aires: Galerna.

Puiggrós, A. (2002): Qué pasó en la educación argentina. Breve historia desde la conquista hasta el presente. Buenos Aires: Ed. Galerna.

Puiggrós, A. (1990): Sujetos, Disciplina y Currículo en los orígenes del sistema educativo argentino (1885-1916). Buenos Aires: Ed. Galerna.

Oszlak, O. (1999): Quemar las naves (o cómo lograr reformas estatales irreversibles). En: Revista Aportes para el Estado y la Administración Gubernamental, Año 6, Número 14, 1999, Buenos Aires.

Oszlak, O. (1980): Políticas públicas y regímenes políticos: reflexiones a partir de algunas experiencias latinoamericanas. Estudios CEDES, Vol. 3., N° 2, Pág. 30, Edición 1980.

Ruiz, G. (2007): Los mismos actores con diferentes guiones: la nueva reforma educativa según sus bases legales. En: Separata de los Anales de la Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires. Vol. XXXI. Pp. 3-39.

Ruiz, G. (2009): Recurrentes y recientes reformas educativas en la Argentina. En: Revista de nuevas tecnologías y sociedad. Valencia: 1-25.

Published

2011-10-30

How to Cite

Marina Macera, I. . (2011). Benefits of implementing an active school recess programme in primary education. Pulso. Revista De educación, (34), 43–68. https://doi.org/10.58265/pulso.5008

Issue

Section

Research and studies