Entrance exams to study Earth and Environment Sciences at university in the Community of Madrid. Analysis of the design, the content and the results of the application of the tests from students and their impact on enhancing teaching practices and learning.

Authors

  • Luis F. Rebollo Ferreiro Escuela Universitaria Cardenal Cisneros
  • Juana Nieda Oterino Escuela Universitaria Cardenal Cisneros

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4930

Keywords:

University Entrance Exam, Earth and Environment Sciences, Environmental Education, Meaningful Learning

Abstract

This work deals with the role that university entrance exams can play as a tool for pedagogic updating. The members of the committee that elaborate the exams in Earth and Environment Sciences in the Community of Madrid have carried out an 26 Luis F. Rebollo Ferreiro y Juana Nieda Oterino educational investigation through the analysis of the design, the content and the results of the application of the tests in students. The analysis has evaluated the exam questions in order to contrast them with the aims, contents and evaluation criteria of the matter, as well as with the basis of meaningful learning and environmental education. The investigation has as finality the aim of favouring teaching practice to improve the students learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

COLL, C. (1987). Psicología y currículum. Barcelona, Paidós.

COLL, C. y MARTÍN, E. (1993). La evaluación del aprendizaje en el currículum escolar: una perspectiva constructivista. En C. Coll et al.: El constructivismo en el aula. Barcelona, Graó.

COLL, C., POZO, J.I., SARABIA, B. y VALLS, E. (1992). Los contenidos en la Reforma. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes. Madrid, Santillana.

COMISIÓN BRUNDTLAND (1992). Nuestro futuro común. Madrid, Alianza.

GOFFIN, L. (1996). Formación de actitudes y valores en educación ambiental. En: Memorias del Segundo Encuentro Internacional Formación de dinamizadores en educación ambiental. Santa Fe de Bogotá, Ministerio de Educación Nacional.

GÓMEZ, I. (1996). Enseñanza y aprendizaje. Cuadernos de Pedagogía nº 250: 54-59.

GÓMEZ, I. y MAURI, T. (1986). Valores, actitudes y normas. Cuadernos de Pedagogía nº 139: 44-46.

LINN, M.C. (1987). Establishing a research base for science education: challenges, trends and recommendations. Journal of Research in Science Teaching nº 24 (3): 191-216. DOI: https://doi.org/10.1002/tea.3660240302

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (2001). La medida de los conocimientos y destrezas de los alumnos. La evaluación de la lectura, las matemáticas y las ciencias en el proyecto PISA 2000. Madrid, INCE.

NIEDA, J. (1998). La asignatura de Ciencias de la Tierra y del medio Ambiente: una novedad en el Bachillerato LOGSE. En L.F. Rebollo (Ed.): Ciencias de la Tierra y del Medio Ambiente. Madrid, ICE Universidad de Alcalá.

NIEDA, J. y BARAHONA, S. (1992). Materiales didácticos. Ciencias de la Tierra y del Medio Ambiente. Madrid, MEC.

NIEDA, J. y REBOLLO, L.F. (1998). Cinco años de impartición de las Ciencias de la Tierra y del Medio Ambiente en la Comunidad Autónoma de Madrid. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra nº 6.1: 38-46.

ORÓ, I. (1993). Conocimiento del medio natural. En A. Zabala. (coord.): Cómo trabajar los contenidos procedimentales en el aula. Barcelona, Graó e ICE Universidad de Barcelona.

POZO, J.I. (1992). El aprendizaje y la enseñanza de hechos y conceptos. En C. Coll, J.I. Pozo, B. Sarabia, y E. Valls: Los contenidos en la Reforma. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes. Madrid, Santillana.

REBOLLO, L.F. (Ed.) (1998). Ciencias de la Tierra y del Medio Ambiente. Colección «Pautas» nº 7. Madrid, ICE Universidad de Alcalá.

REBOLLO, L.F.; NIEDA, J.; CENTENO, J.D.; GARCÍA QUINTANA, A.; GONZÁLEZ DÍEZ, J. y VILLARROYA, F. (2003). Análisis de las Pruebas de Acceso a la Universidad de la asignatura de Ciencias de la Tierra y del Medio Ambiente. Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales nº 37: 69-77.

SARABIA, B. (1992).El aprendizaje y la enseñanza de actitudes. En C. Coll, J.I. Pozo, B. Sarabia, y E. Valls: Los contenidos en la Reforma. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes. Madrid, Santillana.

VALLS, E. (1996). Referentes culturales y pedagógicos. Cuadernos de Pedagogía nº 250: 46-53.

VARIOS AUTORES (1983). Primeras Jornadas sobre Educación Ambiental. Informe Final. Sitges, Ministerio de Obras Públicas y Urbanismo y Diputación Provincial de Barcelona.

Published

2005-10-30

How to Cite

Rebollo Ferreiro, L. F. ., & Nieda Oterino, J. . (2005). Entrance exams to study Earth and Environment Sciences at university in the Community of Madrid. Analysis of the design, the content and the results of the application of the tests from students and their impact on enhancing teaching practices and learning. Pulso. Revista De educación, (28), 25–54. https://doi.org/10.58265/pulso.4930

Issue

Section

Research and studies

Most read articles by the same author(s)