Contemporary art mediation in Infant Education: exploring territories of liberation

Authors

  • Leire Saez Gonzalez Altzaga Ikastola HLHI-CEIP

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5162

Keywords:

Childhood, Contemporary art, Transformation, Mediator, Experience

Abstract

In order to promote processes of emancipation and empowerment in Infant Education through the use of contemporary art, it is useful to consider the way in which we use common artistic devices. In this article, we analyse certain variables that can influence the mediation work carried out by the educator between children and artistic production, with a view to making this work liberating. In addition, we discuss how to make the aesthetic experience and the transformation that it brings about in the school visible, to some extent. An experience conducted in a 4-year-old children’s classroom generates reflection: the children designed and created giant carnival heads and, during the process, they encountered the works of three contemporary artists. This meeting opened the door to new individual and group paths that could not have been planned in advance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, I. (2005). Teorías y prácticas en Educación Artística. Barcelona: Octaedro.

Aguirre, I. (2012). Hacia una nueva narrativa sobre los usos del arte en la escuela infantil. Instrumento, 14 (2), 161-173.

Aguirre, I. (2015). Repensar las relaciones entre artes e infancia en la educación escolar. Recuperado de: https://proyectovaca.files.wordpress.com/2016/02/vaca-en-formacic3b3n-septiembre-2015-aguirre-de-castro-saloniers.pdf

Aguirre Arriaga, I. (2015). Hacia una narrativa de la emancipación y la subjetivación desde una educación del arte basada en la experiencia. Docencia, 57, 4-15. Recuperado de: http://revistadocencia.cl/~revist37/web/images/ediciones/Docencia_57.pdf

Artaziak (s.f.). Arte-hezkuntza ekimenak. Recuperado de: http://artaziak.com/akzioak

Benni, S. y Cuniberti, P. (1987). Los maravillosos animales de Extrañalandia. Barcelona: Aliorna.

Decreto 237/2015, Departamento de Educación, Política lingüística y Cultura, por el que se establece el currículo de Educación Infantil y se implanta en la Comunidad Autónoma del País Vasco (2015). Recuperado de: https://www.euskadi.eus/y22-bopv/es/bopv2/datos/2016/01/1600142a.pdf

Díez Navarro, M. C. (2013). La educación infantil. 10 ideas clave. Barcelona: Grao.

Domènech, J. (2009). Elogio de la educación lenta. Barcelona: Grao.

Eisner, E. W. (2004). El arte y la creación de la mente. Barcelona: Paidós.

Hernández, F. (2007). Espigador@s de la cultura visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona: Octaedro.

Hernández, F. (2010). El giro educativo en el estado español. Mesa redonda moderada por Carles Guerra con la participación de Imanol Aguirre, Fernando Hernández, Carla Padró, Claudio Zulián y Sitesize (Elvira Pujol y Joan Vila-Puig). Barcelona: MACBA. Recuperado de: https://www.macba.cat/uploads/20111026/mesaredonda.pdf

Hernández, F. y Ventura, M. (2008). La organización del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un caleidoscopio. Barcelona: Octaedro.

Published

2018-10-30

How to Cite

Saez Gonzalez, L. . (2018). Contemporary art mediation in Infant Education: exploring territories of liberation . Pulso. Revista De educación, (41), 141–163. https://doi.org/10.58265/pulso.5162

Issue

Section

Special Issues