Contemporary art mediation in Infant Education: exploring territories of liberation
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5162Keywords:
Childhood, Contemporary art, Transformation, Mediator, ExperienceAbstract
In order to promote processes of emancipation and empowerment in Infant Education through the use of contemporary art, it is useful to consider the way in which we use common artistic devices. In this article, we analyse certain variables that can influence the mediation work carried out by the educator between children and artistic production, with a view to making this work liberating. In addition, we discuss how to make the aesthetic experience and the transformation that it brings about in the school visible, to some extent. An experience conducted in a 4-year-old children’s classroom generates reflection: the children designed and created giant carnival heads and, during the process, they encountered the works of three contemporary artists. This meeting opened the door to new individual and group paths that could not have been planned in advance.
Downloads
References
Aguirre, I. (2005). Teorías y prácticas en Educación Artística. Barcelona: Octaedro.
Aguirre, I. (2012). Hacia una nueva narrativa sobre los usos del arte en la escuela infantil. Instrumento, 14 (2), 161-173.
Aguirre, I. (2015). Repensar las relaciones entre artes e infancia en la educación escolar. Recuperado de: https://proyectovaca.files.wordpress.com/2016/02/vaca-en-formacic3b3n-septiembre-2015-aguirre-de-castro-saloniers.pdf
Aguirre Arriaga, I. (2015). Hacia una narrativa de la emancipación y la subjetivación desde una educación del arte basada en la experiencia. Docencia, 57, 4-15. Recuperado de: http://revistadocencia.cl/~revist37/web/images/ediciones/Docencia_57.pdf
Artaziak (s.f.). Arte-hezkuntza ekimenak. Recuperado de: http://artaziak.com/akzioak
Benni, S. y Cuniberti, P. (1987). Los maravillosos animales de Extrañalandia. Barcelona: Aliorna.
Decreto 237/2015, Departamento de Educación, Política lingüística y Cultura, por el que se establece el currículo de Educación Infantil y se implanta en la Comunidad Autónoma del País Vasco (2015). Recuperado de: https://www.euskadi.eus/y22-bopv/es/bopv2/datos/2016/01/1600142a.pdf
Díez Navarro, M. C. (2013). La educación infantil. 10 ideas clave. Barcelona: Grao.
Domènech, J. (2009). Elogio de la educación lenta. Barcelona: Grao.
Eisner, E. W. (2004). El arte y la creación de la mente. Barcelona: Paidós.
Hernández, F. (2007). Espigador@s de la cultura visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona: Octaedro.
Hernández, F. (2010). El giro educativo en el estado español. Mesa redonda moderada por Carles Guerra con la participación de Imanol Aguirre, Fernando Hernández, Carla Padró, Claudio Zulián y Sitesize (Elvira Pujol y Joan Vila-Puig). Barcelona: MACBA. Recuperado de: https://www.macba.cat/uploads/20111026/mesaredonda.pdf
Hernández, F. y Ventura, M. (2008). La organización del curriculum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un caleidoscopio. Barcelona: Octaedro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.