Will you teach me? A didactic experience involving Infant and Sacondary students
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5064Keywords:
History Didactics, Digital Comptence, Emotional CompetenceAbstract
This article gathers the didactic experiences that have been recently undertaken at Santa Maria College, an experience which was born with a triple motivation: To promote a sense of unity cohesion between the students in Childrens Education and the students in Secondary Education. Improve the digital competences of all the students. Learn History in a playful and more appealing way. To pursue this aim the students of the second cycle of Secondary Education created digital activities and designed teachable sessions for their counterparts in the 3rd level of Childrens education (5 years old). Taking into account that all aims were achieved and the programmed skills were developed, the evaluation of the project was very gratifying for all members involved.
Downloads
References
Adell, J. y Bernabé, I. (2005) El aprendizaje colaborativo en las WebQuests. Recuperado de: http://webquest.xtec.cat/articles/adell_bernabe/2005/2005%20Adell%20el%20aprendizaje%20cooperativo%20y%20las%20WQ.pdf
Álvarez, M. (2001). Diseño y evaluación de programas de educación emocional. Barcelona: Ciss-Praxis.
Area, M. (2008). Innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Investigación en la escuela, 64, 5-18.
Balanskat, A; Blamire, R. Y Kefala, S, (2006). The ICT Impact Report. A review of studies of ICT impact on schools in Europe. European Schoolnet, European Comission. Recuperado de: http://ec.europa.eu/education/doc/reports/doc/ictimpact.pdf
Barba, C. (2006). La WebQuest y la didáctica de la historia. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 12, 91-100.
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa (RIE), 21, 1, 7-43.
Cabero, J. (2001): Tecnología Educativa. Diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona: Paidós.
Clouder, C. (Coord.). (2008). Educación emocional y social. Análisis internacional. Recuperado de: http://educacion.fundacionmbotin.org/ ficheros_descarga/pdf/ES /dossier.pdf.
Domingo, J. (2008). El aprendizaje cooperativo. Cuadernos de trabajo social, 21, 231-246.
Domínguez Garrido, M. C. (2004). Didáctica de las Ciencias Sociales. Madrid: Pearson.
García, R., Traver, J. y Candela, I. (2001). Aprendizaje cooperativo: fundamentos características y técnicas. Madrid: CCS.
Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
Lara, S. (2001). Una estrategia eficaz para fomentar la cooperación. Estudios sobre educación, 1, 99-II0. DOI: https://doi.org/10.15581/004.1.25688
Marcelo, C. (2011). Pautas para la elaboración de Proyectos de Innovación. Recuperado de: http://campus.usal.es/gabinete/comunicacion/eEuropeo/Salamanca_innovacion.pps#258,2,Diapositiva 2
Miniam, J.(1999): «Aplicaciones del uso de la informática y las nuevas tecnologías de la información y comunicación en el ámbito educativo» Revista electrónica Quaderns Digitals. Recuperado de: http://www.quadernsdigitals.net/index.html.
Onrubia, J. (1997). Escenarios cooperativos. Recuperado de: http://scholar.googleusercontent.com/scholarq=cache:PjGECk4kjJQJ:scholar.google.com/+trabajo+cooperativo&hl=es&as_sdt=0
Pantoja, A. (2010). La fotografía como recurso para la didáctica de la Historia. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 9, 179-194.
Pérez Sancho, C. (2003). Cómo desarrollar habilidades sociales mediante el aprendizaje cooperativo. Aula de Innovación Educativa, 12, 63-67.
Segura, M. Candioti, C. y Medina, J.. (2007) Las TIC en la Educación: panorama internacional y situación española. Recuperado de: http://www.fundacionsantillana.org/Contenidos/Spain/SemanaMonografica/XXII/DocumentoBasico.pdf
Trepat y Torruella (2007). La enseñanza y el aprendizaje de la historia mediante estrategias didácticas presenciales con el uso de nuevas tecnologías. Didáctica de de las ciencias experimentales y sociales, 21, 3-13.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.