Municipal education services to educational development in the municipalities
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5060Keywords:
Educational Development, Municipality, Education, Municipal Education ServiceAbstract
This article presents the main results derived from the study that investigates the educational development of the municipalities from the act by the Municipal Education and whose objectives are to analyze the actions performed by these services, and design and validate an instrument for self-evaluation of the same. The fieldwork has provided a literature review, analysis of official sites of municipalities, in-depth interviews, and a focus group with experts, the implementation of the proposed instrument in municipalities and its validation by technicians municipal educa¬tion. The main results show that self-assessment of the Municipal Education can be an excellent opportunity to improve their decisions about the educational activities performed in the town. It concludes with the convenience that these ser¬vices are sustained in broad educational policies, and innovative cross promote responsibility, inclu¬sive education and learning throughout life.
Downloads
References
Benito, R. y González, I. (2007). El sorgiment d’un nou marc per a la corresponsabilitat educativa: límits i oportunitats. Observatori de polítiques educatives locals. Informe 2006. Barcelona: DIBA.
Berger, P. y Luchmann, T. (1988). La construcción social de la realidad. Barcelona: Herder.
Bosch, C. y Batlle, R. (2006). Proyectos para mejorar la ciudadanía. Cuadernos de Pedagogía, 357, 64-68.
Bossi, A.; Fuertes, Y., y Serrano, C. (2001). El capital intelectual en el sector público. En II Congreso de la Asociación Española de Contabilidad Directiva, 4-6 julio, León.
Caballo, M.ª B. (1999). Los municipios ante la educación: perspectivas para una propuesta educativa enraizada en su entorno. Innovación Educativa, 9, 243-253.
Carnicero, P. (2001). Gobierno, participación y control de los centros educativos. Evaluación de los Consejos Escolares de Centro. Departamento DIOE, Universidad de Barcelona. (documento policopiado).
Carvajal, A. (2011). Apuntes sobre desarrollo comunitario. Málaga: Eumed.net – Universidad de Málaga.
Comellas, Mª. J. (2010). El treball en xarxa: un model de recerca i acció participativa per promoure la cooperación de les famílies. En Educar, 45, 117-129. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.97
Derechos Humanos. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado de http://www.un.org
Enríquez, A. (2003). Desarrollo local: hacia una nueva forma de desarrollo nacional y centroamericano. Alternativas para el Desarrollo, 80, 1-15.
Enríquez, A. y Gallichio, E. (2006). Gobernanza y desarrollo local. En Carrizo, L. y Gallichio, E. (Eds.). Desarrollo local y gobernanza. Enfoques transdisciplinarios. Investigación y políticas para el desarrollo en América Latina (pp. 23-40). Montevideo: Corporación
Andina de Fomento, Unesco.
FEMP. (2006). La situación de los Ayuntamientos en España, sus carencias económicas y problemas de gestión: diagnóstico y propuestas en una perspectiva europea. Madrid: BCL – Federación Española de Municipios y Provincias.
Filmus, D. y Serrani, E. (2009). Development, education and Financing. Analysis of debt waps for social investment as an extra-budgetary education financing instrument. Buenos Aires: Fundación SES, OEI.
Gairín, J. y Sánchez, S. (Eds.). (2011). Municipio y Educación: reflexiones, experiencias y desafíos. Santiago de Chile: FIDECAP.
Gairín, J. (2005). La participación de los municipios en educación. Temáticos Escuela, 15, 20-30.
Gairín, J. y Armengol, C. (Eds.). (2003). Estrategias de formación para el cambio organizacional. Madrid: Escuela Española.
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus.
Hart, R. (2001). La participación de los niños en el desarrollo sostenible. Barcelona: PAU Education.
Lavín, S. y Nájera, E. (2003). Educación, participación social y conocimiento: una aproximación desde los sujetos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Vol. XXXIII, 1, 9-98.
LBRRL. (1985). Ley de Bases Reguladora del Régimen Local. Boletín Oficial del Estado del 3 de abril.
Mackay, G. y Howes, T. (2005). Channeling work streams in the organisation. Knowledge Management Review, vol. 7, 20-23.
Muñoz, J. L. (2013). Participación educativa en el ámbito local. Revista de Educación y Desarrollo, 26, 45-52.
Muñoz, J. L. (2012). Ayuntamientos y desarrollo educativo. Madrid: Editorial Popular.
Muñoz, J. L. (2009). La participación de los municipios en la educación. Madrid: Editorial Popular.
Nisbet, J. D. (1988). Policy-oriented research. En Keeves, J. P. (Ed.). Educational research, methodology and measurement: an international handbook. Nueva York: Pergamon Press.
OEI. (2005). Deuda externa por educación. OEI: Fundación Sin Fronteras. Recuperado de http://www.oei.org.ar/noticias/Informe.PDF
PCA. (2008). La infancia, protagonista en la ciudad. Aula de Innovación Educativa, 172, 35-38.
Peiró, J. (2009). Pasado, presente y futuro de la educación en el municipio. En AA. VV. Educación y ocio (pp. 61-81). Zaragoza: Ayuntamiento de Zaragoza.
Plandiura, R. (2007). El pacte nacional per a l’educació i el seu impacte en les polítiques educatives locals. En Informe 2006 de l’Observatori de polítiques educatives locals. Barcelona: Diputació de Barcelona.
RCEVP. (2009). La ciudad educadora, un espacio para aprender y ser ciudadanos. Aprender en, de y para la ciudad. En IX Encuentro de la Red Estatal de Ciudades Educadoras. Granollers: AICE.
Santos, M. A. (2009). ¿La educación es un instrumento de cambio social para vivir en las nuevas ciudades?. En IX Encuentro de la Red Estatal de Ciudades Educadoras. Granollers: AICE.
Sátiro, A. (2009). La educación en el centro de la actividad política. En IX Encuentro de la Red Estatal de Ciudades Educadoras. Granollers: AICE.
Subirats, J. (2007). ¿Una ciudad educadora?. El País, jueves 17 de mayo, Edición Cataluña.
Velázquez, J. M.ª (Dtor.). (2008). Guía del concejal de educación. Manual de consulta para gobernantes y técnicos. Madrid: MEC – FEMP
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.