Travelling through time. Dialogues among artworks
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5021Keywords:
Teacher training, Learning through art, contemporary art, classical art, dichotomous thinkingAbstract
This paper is contextualized in teacher training and it is the result of the analysis of students» works after two visits to the museums of the city of Lleida: an exhibition of contemporary art at Sorigué Foundation and another exhibition at the Museum of Lleida that includes the heritage collections. The students should make a comparison between the two visits. They lived two completely different experiences. The results showed an emerging dichotomous thinking in terms of classical art / contemporary art. We present how can we deconstruct and break this thought in the order to define new proposals to include the dialogues and «travels through time» in the education, in the training and in life.
Downloads
References
Bruner , J. (1999): La educación, puerta de la cultura. Madrid, Visor.
Deleuze, G. (1993): The Fold: Leibniz and the baroque. Minneapolis. University of Minesota Press.
Derrida. J. (1998): Desconstrucción y pragmatismo. Trad. M. Mayer y I.M. Pousadela. Buenos Aires, Paidós. Recuperado el 12 de septiembre de 2011 en http://www. jacquesderrida.com.ar/
Dewey, J. (2008): El arte como experiencia. Madrid, Paidós, (1934)
Barents, E. (1987): Jeff Wall. Transparencies. New York. Schirmer.
Eisner, E (2004): El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Madrid. Paidós
Gómez, L. (2003): Bill Viola se sirve del arte religioso del pasado para explorar las emociones. Recuperado el 15 de abril de 20 en http://www.elpais.com/articulo/ cultura/Bill/Viola/sirve/arte/religioso/pasado/explorar/emociones/elpepicul/ 20031022elpepicul_6/Tes
Jové, G, et al. (2009) : EDUC...arte. Un proyecto de trabajo en red entre universidad, centro de arte y centros educativos. En Huerta, R. ; De la Calle, R. (Eds.), Mentes sensibles. Investigar en educación y en museos (pp. 127-138). Valencia: Universidad de Valencia.
Jové, G. et al.(2010) Proces-arte y trans-formacion de maestros, comunicación presentada y publicada en las actas del I Congreso Internacional de formación del profesorado «Reinventar la profesion docente « Malaga, 2010.
Luzán, J. (2008): ¿Y dónde está la gente? Recuperado el 12 de abril de 2011en http:// www.elpais.com/articulo/portada/gente/elpepusoceps/2008091.
Maturana, H. (2010) : Discurso realizado en el acto de investidura de Doctor Honoris Causa por la Universidad de Málaga. Recuperado el 12 de setiembre de 2011 en http//matriztica.cl
Morin, E. (2000): La mente bien ordenada (Repensar la forma; reformar el pensamiento), col. Los tres mundos, Barcelona, Seix-Barral.
Molina, Á. (2005): Jeff Wall: el consuelo de la fotografía. Recuperado el 12 de abril de 2011 en http://www.elpais.com/articulo/arte/Jeff/Wall/consuelo/fotografia/el
Wagensberg, J. (1999): La extraña pareja. Recuperado el 12 de setiembre de 2011 en http://www.elpais.com/articulo/sociedad/extrana/pareja/elpepisoc/19991027el pepisoc_25/Tes
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.