Travelling through time. Dialogues among artworks

Authors

  • Gloria Jové Monclús Departamento de Pedagogía y Psicología de la Universidad de Lleida
  • Olga Olivera Tabeni Instituto La Segarra. Cervera.

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5021

Keywords:

Teacher training, Learning through art, contemporary art, classical art, dichotomous thinking

Abstract

This paper is contextualized in teacher training and it is the result of the analysis of students» works after two visits to the museums of the city of Lleida: an exhibition of contemporary art at Sorigué Foundation and another exhibition at the Museum of Lleida that includes the heritage collections. The students should make a comparison between the two visits. They lived two completely different experiences. The results showed an emerging dichotomous thinking in terms of classical art / contemporary art. We present how can we deconstruct and break this thought in the order to define new proposals to include the dialogues and «travels through time» in the education, in the training and in life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bruner , J. (1999): La educación, puerta de la cultura. Madrid, Visor.

Deleuze, G. (1993): The Fold: Leibniz and the baroque. Minneapolis. University of Minesota Press.

Derrida. J. (1998): Desconstrucción y pragmatismo. Trad. M. Mayer y I.M. Pousadela. Buenos Aires, Paidós. Recuperado el 12 de septiembre de 2011 en http://www. jacquesderrida.com.ar/

Dewey, J. (2008): El arte como experiencia. Madrid, Paidós, (1934)

Barents, E. (1987): Jeff Wall. Transparencies. New York. Schirmer.

Eisner, E (2004): El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Madrid. Paidós

Gómez, L. (2003): Bill Viola se sirve del arte religioso del pasado para explorar las emociones. Recuperado el 15 de abril de 20 en http://www.elpais.com/articulo/ cultura/Bill/Viola/sirve/arte/religioso/pasado/explorar/emociones/elpepicul/ 20031022elpepicul_6/Tes

Jové, G, et al. (2009) : EDUC...arte. Un proyecto de trabajo en red entre universidad, centro de arte y centros educativos. En Huerta, R. ; De la Calle, R. (Eds.), Mentes sensibles. Investigar en educación y en museos (pp. 127-138). Valencia: Universidad de Valencia.

Jové, G. et al.(2010) Proces-arte y trans-formacion de maestros, comunicación presentada y publicada en las actas del I Congreso Internacional de formación del profesorado «Reinventar la profesion docente « Malaga, 2010.

Luzán, J. (2008): ¿Y dónde está la gente? Recuperado el 12 de abril de 2011en http:// www.elpais.com/articulo/portada/gente/elpepusoceps/2008091.

Maturana, H. (2010) : Discurso realizado en el acto de investidura de Doctor Honoris Causa por la Universidad de Málaga. Recuperado el 12 de setiembre de 2011 en http//matriztica.cl

Morin, E. (2000): La mente bien ordenada (Repensar la forma; reformar el pensamiento), col. Los tres mundos, Barcelona, Seix-Barral.

Molina, Á. (2005): Jeff Wall: el consuelo de la fotografía. Recuperado el 12 de abril de 2011 en http://www.elpais.com/articulo/arte/Jeff/Wall/consuelo/fotografia/el

Wagensberg, J. (1999): La extraña pareja. Recuperado el 12 de setiembre de 2011 en http://www.elpais.com/articulo/sociedad/extrana/pareja/elpepisoc/19991027el pepisoc_25/Tes

Published

2011-10-30

How to Cite

Jové Monclús, G. ., & Olivera Tabeni, O. (2011). Travelling through time. Dialogues among artworks. Pulso. Revista De educación, (34), 159–182. https://doi.org/10.58265/pulso.5021

Issue

Section

Educational experiences