Urban pedagogy as an educational experience for adults

Authors

  • José Luis Barrio de la Puente Universidad Complutense de Madrid
  • Jesús Damián Fernández-Solis Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4983

Keywords:

Project, Innovation, Learning Process, Urban Pedagogy, Educating City

Abstract

The concept of urban pedagogy and educating city are very important in todays society education. Because of that reason theoretical contributions and raised issues of this educational approach are analyzed in this paper. An educational innovative project the pedagogical knapsack for adult education in urban signifi cative learning has been deployed in an educational centre. The pretension is for the grown up pupils to integrate in-class theoretical knowledge from several knowledge fi elds, having as a referent the context and the environment in which he or she inhabits. Following this the project development is described and evaluated, emphasizing the most important activities that were carried out as well as indicating most relevant conclusions from this experience in educational innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BESNARD, P. (1990) La animación sociocultural y el desarrollo comunitario en el entorno. En VV. AA., La Ciudad Educadora, Barcelona, Ayuntament de Barcelona, 255-270.

COLOM, A. J. (1990) La Pedagogía urbana, marco conceptual de la Ciudad Educadora. En VV. AA., La Ciudad Educadora, Barcelona, Ayuntament de Barcelona, 115-130.

DELORS, J. (Pres.) (1996) La Educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madrid, Santillana.

FRABBONI, F. (1990) La integración escuela-territorio. En VV.AA., La Ciudad Educadora. Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 153-162.

GÓMEZ GRANELL, C, y VILA, I. (Coord.). (2002) La ciudad como proyecto educativo. Barcelona: Octaedro.

MARCH CERDÁ, M. y ORTE SOCÍAS, C. (2002) La escuela como espacio de la pedagogía social. En ORTEGA ESTEBAN, J. (coord.), Nuevos retos de la pedagogía social: La formación del profesorado. Salamanca: SIPS.

MARTÍNEZ, M. (2004) El desarrollo de las comunidades de aprendizaje, Temáticos Escuela, 11, 11-14.

PETRUS, A. (Coord.). (1997) Pedagogía social. Barcelona: Ariel.

PROSHANSKY, H. Y GOTTLIEB, N. (1990) El punto de vista de la Psicología Ambiental sobre el aprendizaje en medio urbano. En VV. AA., La Ciudad Educadora,. Barcelona, Ayuntament de Barcelona, 103-114.

SANVISENS, A. (1990) Hacia un concepto de ciudad educadora. En VV. AA., La Ciudad Educadora. Barcelona, Ayuntament de Barcelona, 131-140.

TRILLA, J. (1993) Otras educaciones. Animación Sociocultural, formación de adultos y ciudad educativa. Barcelona, Anthropos.

VALVERDE MOLINA, J. (1988) El proceso de inadaptación social. Madrid, Popular.

VICHÉ, M. (1999) Una pedagogía de la cultura: la animación sociocultural. Zaragoza: Certeza.

Published

2007-10-30

How to Cite

Barrio de la Puente, J. L. ., & Fernández-Solis, J. D. . (2007). Urban pedagogy as an educational experience for adults. Pulso. Revista De educación, (30), 171–190. https://doi.org/10.58265/pulso.4983

Issue

Section

Educational experiences