Methodological proposal for Dramatisation class in the primary teaching curriculum, Early Years Education
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4981Keywords:
Infant Education, Teacher Training Studies, Dramatization, Symbolic PlayAbstract
This paper develops an experience carried out during this course year, 2006/07, within the subject Dramatisation. This subject belongs to the Infant Education syllabus, at Centro Superior de Estudios Universitarios La Salle, Universidad Autónoma Madrid. The proposal offers a methodological approach which diversifi es the offer of theoretical and practical assignments that students have to do throughout the subject both in its contents and in the way to develop them. With this format, we intend to encourage the students interest and curiosity regarding their own work and that of their classmates.
Downloads
References
ABAD, J. Escenografías para el juego simbólico. Aula de Infantil, nº34, noviembre-diciembre 2006.
ABAD, J.; RUIZ DE VELASCO, A. “Análisis de la representación gráfica del juego simbólico proyectado”. Indivisa, Boletín de Estudios e Investigación. Monografía II. II Congreso Estatal de Psicomotricidad. “Movimiento, Emoción y Pensamiento”. Julio 2003. pp. 139-146. DOI: https://doi.org/10.37382/indivisa.viMonografiaII.682
ABAD, J.; RUIZ DE VELASCO, A. Influencia de la vivencia corporal en la calidad de la representación gráfica infantil. Indivisa, Boletín de Estudios e Investigación, nº 5, 2004, P.p. 227-249.
ANDERSEN, H. C. El traje nuevo del emperador. Madrid. Alfaguara
ARNAIZ, V. (2005). Día a día. El oficio de crecer. Barcelona. Graó
AUCOUTURIER, B. (2006). Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz. Barcelona. Graó
BARTHES, R. (2003). El sistema de la moda y otros escritos. Barcelona. Paidós
BERGSTROM, M.; IKONEM, P. Espacio para jugar, espacio para crecer. Revista In-fan-cia en eu-ro-pa. 05.8. Pags. 16 y 17
BRUNER, J. (1984/2002). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid. Alianza
BRUNER, J. Juego, pensamiento y lenguaje. Revista In-fan-cia Educar de 0 a 6 años. Nº 78, Marzo-abril de 2003
CABANELLAS, I.; ESLAVA, C. Espacios para la infancia. Revista In-fan-cia Educar de 0 a 6 años. Mayo- junio de 2005. P.p. 10-17.
ESTEBAN, L.; PARELLADA, C. Una mirada al juego simbólico. Aula de Infantil, nº 2, julio-agosto 2001.
GARAIGORDOBIL, M. teoría del ejercicio de Wallon en la investigación del juego infantil, In-fan-cia, nº 89. Enero-febrero 2005. Pp. 8-10.
GARAIGORDOBIL, M. Las aportaciones de la teoría de Piaget a la investigación del juego infantil. In-fan-cia, nº 91. Mayo-Junio 2005. Pp. 4-9.
GARAIGORDOBIL, M. La teoría de la síntesis del “yo” de Erikson y la teoría de la experiencia cultural de Winnicott. In-fan-cia, nº 94. Noviembre-Diciembre 2005. Pp. 4-10.
GARAIGORDOBIL, M. La perspectiva de Vigotsky en la investigación del juego infantil: juego y desarrollo de las funciones psicológicas superiores. In-fan-cia, nº 97. Mayo-Junio 2006. Pp. 3-9.
GARCIA, C. (1999). Introducción a la mitología griega. Madrid. Alianza
LACAN, J. (1985). El estadio del espejo como formador de las función del yo tal como se nos revela en la experiencia psicoanalítica. Escritos. Madrid. Siglo XXI
LOPEZ, F. La adquisición de la identidad y el rol sexual: 0-6 años. Aula de Infantil. Nº 3. Septiembre-octubre 2001. pp 35-40
MATTHEWS, J. (2002): El arte de la infancia y la adolescencia. La construcción del significado. Paidós. Barcelona.
RODRIGUEZ, C. (2006). Del ritmo al símbolo. Los signos en el nacimiento de la inteligencia. ICE-Horsori. Barcelona
RODRIGUEZ, C.; MORO, C. Objeto, comunicación y símbolo. Una mirada a los primeros usos simbólicos de los objetos. Estudios de Psicología, 23/3. 2002. pp. 323-338. DOI: https://doi.org/10.1174/021093902762224416
TEJERÍNA, I. (1994). Dramatización y teatro infantil. Siglo XXI. Madrid
VIGOTSKY, L. S. El juego y su función en el desarrollo psíquico del niño. Versión castellana de la conferencia dada por Vigotsky en el Instituto Pedagógico Estatal de Hertzsn en 1933, Leningrado, en R. Grasa. Cuadernos de Pedagogía, 85. Enero 1982, p.p. 39-49.
VIGOTSKY, L. (1931/1995). La prehistoria del desarrollo del lenguaje escrito. En L. S. Vigotsky Obras escogidas III Psicología infantil, (pp.183-206). Madrid. Visor
VIGOTSKY, L. (2003). La imaginación y el arte en la infancia. Madrid. Akal
VVAA. (2004). Consejos. Las niñas y los niños de 5 – 6 años explican a los de 3 la escuela que los acogerá. Asociación de Maestros Rosa Sensat-Reggio Children
VVAA. (2005). Territorios de la infancia. Barcelona. Graó
VVAA, Jugar con la creación simbólica. Aula de infantil, nº 34, noviembre-diciembre 2006
VVAA. L’occhio se salta il muro. Una experiencia de Educación Infantil. Comune Reggio Emilia- Regione Emilia Romana. Catálogo de la exposición. Centro Cultural de la Villa de Madrid 28 febrero-22 marzo 1984
VVAA Los cien lenguajes de la infancia, catálogo de la exposición. Reggio Children, MEC, Associació de Mestres Rosa Sensat
VVAA. (1990/1999)Tutto ha un’ ombra meno le formiche. Reggio Children. Reggio Emilia
WALLON, H. (1984). La evolución psicológica del niño. Barcelona. Crítica
WINNICOTT, D. (1996). Realidad y juego. Barcelona. Gedisa
ZAZZO, R. (1981). Manual para el examen psicológico del niño. Madrid. Fundamentos
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.