Violence in schoolchildren: A study on gender identity and violence through artistic representations.

Authors

  • Silvia Martínez Cano Universidad Complutense

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4959

Keywords:

Gender Based Violence, Gender Identity, Children´s Drawing, Graphical Representation, Education

Abstract

This article gathers the conclusions of a study on the role of gender and personal identity in the manifestation and support of violence in the school context. The research lies on gender as a conceptual base and on the graphic expression of children as a means of communication. Through it, we aim at contrasting and determining behavior patterns and attitude models which are at the core of violence, subordination, and the underestimation of women since childhood. The graphic material of the present research is a rich source which allows for comparing and discriminating patterns based on gender violence which may be repetitive along time. From this point we aim at deconstructing and creating new models of relationship of gender, thus preventing the apparition of violence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACASO LÓPEZ-BOSCH, M., FERNÁNDEZ AÑINO, M. I. y ÁVILA VALDÉS, N. (2002): La representación de lo bueno y lo malo en el dibujo infantil: un estudio iconográfico. Arte, Individuo y Sociedad. Anexo I, pp. 195-203

ARENDT, H. (1970): On violence. San Diego, New York: Harvest – HBJ Book.

BASTIDA, A. (1994a): Desaprender la guerra : Una visión crítica de la educación para la paz. Barcelona, Icaria.

BASTIDA, A. (ed.) (1994b): Sistema sexo-género : unidad didáctica / Seminario de Educación para la Paz, Asociación Pro Derechos Humanos. Barcelona, Graó

DÍAZ-AGUADO JALÓN, M. J. (2001): La construcción de la igualdad y la prevención de la violencia contra la mujer desde la educación secundaria. Madrid, Instituto de la Mujer.

DUNCUM, P. (1997): Subjects and themes in children's unsolicited drawings and gender socialization. En Kindler, Anna M., ed. Child development in art.Reston (Virginia), National Art Education Association.

FISAS, V. (ed.) (1998):El sexo de la violencia : género y cultura de la violencia. Barcelona, Icaria.

GLASER B.G., STRAUSS A. L. (1974): The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago, Aldine.

GONZÁLEZ BALLESTEROS, L. [ed.]; SAÍNZ MARTÍN, A., SÁNCHEZ CORRAL, L.; HENS MUÑOZ, M. M (1997): Signos y cultura de la violencia : una investigación en el aula. Córdoba, Universidad de Córdoba.

GREGORIO GIL, C. [Colaboradoras: María Espinosa Spinola y Manuela Molina Oliver] (2006): Violencia de género y cotidianidad escolar. Sevilla, Instituto Andaluz de la Mujer.

JONES, G. (2002): Matando monstruos : por qué los niños necesitan fantasías, super-héroes y violencia imaginaria. Barcelona, Ares y Mares.

LÓPEZ F. CAO, M. (2002): “La educación artística y la equidad de géneros: un asunto pendiente”. Arte, individuo y sociedad, pp. 145-171

LÓPEZ F. CAO, M. (2003): “El arteterapia y la educación para el desarrollo humano”. Arte, individuo y sociedad, pp. 247-253

LÓPEZ F. CAO, M. (2003): Educación artística y equidad de géneros. En Hernández Belver, M. Arte, Infancia y Creatividad. Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense, Madrid.

SAÍNZ, A. (2001): Las ideas de la paz y la violencia en los escolares: análisis a través del dibujo. Córdova, Ayuntamiento de Córdoba

SÁINZ, A. (2003a): El arte infantil. Conocer al niño a través de sus dibujos. Madrid, Eneida (2ª ed. 2006)

SÁINZ, A. (2003b): “El dibujo libre de tema como instrumento de investigación en el campo de la Educación en valores. Un estudio acerca de las ideas de la violencia en los escolares”. Arte, individuo y sociedad, pp. 345-351

SÁNCHEZ ALARCÓN, A. (1991): Análisis expresivo y estético de dibujos infantiles. Cádiz, Universidad de Cádiz

Published

2008-10-30

How to Cite

Martínez Cano, S. . (2008). Violence in schoolchildren: A study on gender identity and violence through artistic representations. Pulso. Revista De educación, (31), 11–36. https://doi.org/10.58265/pulso.4959

Issue

Section

Research and studies