Violence in schoolchildren: A study on gender identity and violence through artistic representations.
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4959Keywords:
Gender Based Violence, Gender Identity, Children´s Drawing, Graphical Representation, EducationAbstract
This article gathers the conclusions of a study on the role of gender and personal identity in the manifestation and support of violence in the school context. The research lies on gender as a conceptual base and on the graphic expression of children as a means of communication. Through it, we aim at contrasting and determining behavior patterns and attitude models which are at the core of violence, subordination, and the underestimation of women since childhood. The graphic material of the present research is a rich source which allows for comparing and discriminating patterns based on gender violence which may be repetitive along time. From this point we aim at deconstructing and creating new models of relationship of gender, thus preventing the apparition of violence.
Downloads
References
ACASO LÓPEZ-BOSCH, M., FERNÁNDEZ AÑINO, M. I. y ÁVILA VALDÉS, N. (2002): La representación de lo bueno y lo malo en el dibujo infantil: un estudio iconográfico. Arte, Individuo y Sociedad. Anexo I, pp. 195-203
ARENDT, H. (1970): On violence. San Diego, New York: Harvest – HBJ Book.
BASTIDA, A. (1994a): Desaprender la guerra : Una visión crítica de la educación para la paz. Barcelona, Icaria.
BASTIDA, A. (ed.) (1994b): Sistema sexo-género : unidad didáctica / Seminario de Educación para la Paz, Asociación Pro Derechos Humanos. Barcelona, Graó
DÍAZ-AGUADO JALÓN, M. J. (2001): La construcción de la igualdad y la prevención de la violencia contra la mujer desde la educación secundaria. Madrid, Instituto de la Mujer.
DUNCUM, P. (1997): Subjects and themes in children's unsolicited drawings and gender socialization. En Kindler, Anna M., ed. Child development in art.Reston (Virginia), National Art Education Association.
FISAS, V. (ed.) (1998):El sexo de la violencia : género y cultura de la violencia. Barcelona, Icaria.
GLASER B.G., STRAUSS A. L. (1974): The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago, Aldine.
GONZÁLEZ BALLESTEROS, L. [ed.]; SAÍNZ MARTÍN, A., SÁNCHEZ CORRAL, L.; HENS MUÑOZ, M. M (1997): Signos y cultura de la violencia : una investigación en el aula. Córdoba, Universidad de Córdoba.
GREGORIO GIL, C. [Colaboradoras: María Espinosa Spinola y Manuela Molina Oliver] (2006): Violencia de género y cotidianidad escolar. Sevilla, Instituto Andaluz de la Mujer.
JONES, G. (2002): Matando monstruos : por qué los niños necesitan fantasías, super-héroes y violencia imaginaria. Barcelona, Ares y Mares.
LÓPEZ F. CAO, M. (2002): “La educación artística y la equidad de géneros: un asunto pendiente”. Arte, individuo y sociedad, pp. 145-171
LÓPEZ F. CAO, M. (2003): “El arteterapia y la educación para el desarrollo humano”. Arte, individuo y sociedad, pp. 247-253
LÓPEZ F. CAO, M. (2003): Educación artística y equidad de géneros. En Hernández Belver, M. Arte, Infancia y Creatividad. Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense, Madrid.
SAÍNZ, A. (2001): Las ideas de la paz y la violencia en los escolares: análisis a través del dibujo. Córdova, Ayuntamiento de Córdoba
SÁINZ, A. (2003a): El arte infantil. Conocer al niño a través de sus dibujos. Madrid, Eneida (2ª ed. 2006)
SÁINZ, A. (2003b): “El dibujo libre de tema como instrumento de investigación en el campo de la Educación en valores. Un estudio acerca de las ideas de la violencia en los escolares”. Arte, individuo y sociedad, pp. 345-351
SÁNCHEZ ALARCÓN, A. (1991): Análisis expresivo y estético de dibujos infantiles. Cádiz, Universidad de Cádiz
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.