Language evaluation by a speech therapist: Complementary assessment

Authors

  • Alicia Arroyo Carreras Maestra de Audición y Lenguaje y de Educación Infantil
  • María Díaz Martín Maestra de Audición y Lenguaje y de Educación Infantil
  • Laura López Sáiz Maestra de Audición y Lenguaje y de Educación Infantil
  • María Ortega Navarro Maestra de Audición y Lenguaje y de Educación Infantil

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4932

Keywords:

Language, Evaluation, Speech Therapist, Complementary Assessment

Abstract

This article is a continuation of the language Assessment article that was published in number 27 of Pulso magazine. In this one we have approached the complementary assessment, which includes language requirements (attention, imitation, memory, perception...), motor capacities, behaviour, reading and writing.These aspects are not components of the process of language, but they influence on it. We will analyze its concept and relation with the processes of language. Next we include an exemple of assessment record of language with evaluation items. Finally in this article we also show some tables with assessment language results. It will be useful for the speech therapist like an orientation about which language aspects he/she could center the future intervention on.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, A. Y OTROS (2004) La evaluación del lenguaje del maestro de Audición y Lenguaje I, en Pulso, nº 27, Pág. 71-93.

AYALA FLORES, C.L. Y GALVE MANZANO, J.L. (2001) Evaluación e informes psicopedagógicos: de la teoría a la práctica. Madrid: CEPE.

BALLESTEROS JIMÉNEZ, S. (2002) Psicología general: atención y percepción. Vol II. Madrid: UNED.

BUISÁN SERRADELL, C. Y MARÍN GRACIA, M.A. (1987) Cómo realizar un diagnóstico pedagógico. Barcelona: Ed. Oikos-Tau S.A

BUSTO BARCOS, C. (1995) Manual de logopedia escolar. Madrid: CEPE

CALVO RODRÍGUEZ A.R. Y MARTÍNEZ ALCADEA A. (1997) Técnicas y

procedimientos para realizar adaptaciones curriculares. Madrid: Escuela Española.

DE LA TORRE ALCALÁ, A. (1990) Nuevos ejercicios temporales. Vol. I, II y III. Madrid: CEPE.

DEL CAMPO ADRIÁN, M.E; PALOMARES DELGADO, L; ARIAS CARMONA, T. (1997) Casos prácticos de dificultades de aprendizaje y necesidades educativas especiales. Madrid: Centro de estudios

FERNÁNDEZ IRIARTE Mª J. (1980) Educación psicomotriz en preescolar y ciclo preparatorio. Madrid: Narcea S.A

GALLEGO ORTEGA, J.L. (1993) Manual de logopedia escolar. Granada: Aljibe.

JIMÉNEZ, J.M. (1995) La prevención de dificultades en el aprendizaje de la lectoescritura, el método MAPAL. Madrid: CEPE.

MARTÍNEZ LÓPEZ, P. Y G. NÚÑEZ, J.A (1988) Psicomotricidad y educación preescolar. Madrid: García Núñez.

PÉREZ-PORTABELLA, J. (1987) Ejercicios temporales. Vol. I, II y III. Madrid: CEPE.

RUEDA, M. (1995). La lectura: adquisición, dificultades e intervención. Salamanca: Amarú Ediciones.

SANTIBÁÑEZ VELILLA, J. Y SIERRA SANTIBÁÑEZ, J. (1989) La evaluación de la escritura. Madrid: CEPE.

TORTOSA LÓPEZ, J. (1995) Orientación espacial y temporal. Madrid: Escuela Española.

VALLÉS TORTOSA, C. (1995) Conceptos espaciales, temporales, cuantitativos… Madrid: Escuela Española.

Published

2005-10-30

How to Cite

Arroyo Carreras, A. ., Díaz Martín, M. ., López Sáiz, L. ., & Ortega Navarro, M. . (2005). Language evaluation by a speech therapist: Complementary assessment. Pulso. Revista De educación, (28), 73–96. https://doi.org/10.58265/pulso.4932

Issue

Section

Research and studies

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.