Plastic and visual education project for the training of future teachers: "Spanish women artists. Paper puppets"
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5280Keywords:
Spanish women artists, Gender perspective, Art education, Teacher training, Student exhibitionsAbstract
This article presents the process and results of an educational, artistic and exhibition project with students of the Degree in Early Childhood Education at the University of Alcalá. Spanish women artists. Paper puppets is the theme and title that identifies the exhibition and the published catalog made up of 32 large paper puppets inspired by Spanish women artists, from the Middle Ages, to the 70s of the 20th century, made by more than a hundred students under the Isabel Muñoz Caravaca Research Chair. The exhibition aims to promote awareness, interest and reflection on Spanish female plastic artists by promoting their knowledge and research, the use of arts based techniques and disciplines and the dissemination of proposals generated by students through through exhibitions, publications and the internet. The results obtained from the plastic creations and the great participation and transmission of the proposal indicate that it is possible and beneficial to use art education from a qualitative approach from to address issues that affect demands of a social and cultural nature, such as the visibility and identity recovery of Spanish State artists.
Downloads
References
Albero Verdú, S. A. (2018). Descubrir, reinterpretar y debatir sobre la presencia de las mujeres en el pasado a través de la educación infantil en el museo. Pulso, 41, 69-84. http://hdl.handle.net/10017/35344
Albero Verdú, S. A. y Arriaga, A. (2018). Educación con Perspectiva de Género en Museos Españoles. Enfoques y Discursos. Multidisciplinary Journal of Gender Studies, 7 (1), 1531-1555. https://doi.org/10.17583/generos.2018.2921
Alcaide Spirito, C. (2003). Expresión Plástica y Visual para educadores.ICCE
Arriaga, A., Marcellán, I., y González, M.R. (2016). Las redes sociales: espacios de participación y aprendizaje para la producción de imágenes digitales de los jóvenes. Estudios Sobre Educación, 30, 197-216. https://doi.org/10.15581/004.30.197-216Ayerbe
Ballesteros Doncel, E. (2016). Los números cuentan. Sub-representación de la obra artística de mujeres creadoras en museos y centros de arte contemporáneos. Política y Sociedad, 53 (2), 577-602. http://dx.doi.org/10.5209/rev_POSO.2016.v53.n2.46964
Caso, A. (2005). Las olvidadas. Una historia de mujeres creadoras. Planeta.
Consejo de Europa (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006 , sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=celex%3A32006H0962
Contreras Flores, L.(2008). Teatros de papel. Pentagraf.
Contreras Flores, L.(2009). Breve historia de los teatros de papel. Educación y Bibliotecas, 173, 54-59.
Cuesta Davignon, L. (Coord.) (2013). Mujeres, género y sexualidad. ICOM CE Digital. Revista del Comité Español del ICOM, 8. https://issuu.com/icom-ce_librovirtual/docs/icom-ce_digital_08
Eisner, E.W. (1995). Educar la visión artística.Paidós.
García-Esteban, E. (Coord.) (2021). Mujeres artistas españolas. Marionetas de papel. Cátedra de Investigación Isabel Muñoz Caravaca e Instituto de la Mujer de Castilla-La Mancha.
García-Esteban, E.(2019). Proyecto de educación patrimonial y artística: Alas de mujer para el 180 aniversario del Museo de Guadalajara. erph_revista electrónica de patrimonio histórico, 25 ,155– 176. https://doi.org/10.30827/e-rph.v0i25.17891
García-Perales, R. (2012). La educación desde la perspectiva de género. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 27, 1-18. https://doi.org/10.18239/ensayos.v27i0.81
Hernández Romero, N., Carrasco Carpio, C. y Andrés Gómez, S. (2020). La Cátedra Isabel Muñoz Caravaca: una iniciativa para el estudio y el fomento de la igualdad entre hombres y mujeres. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. 15, 2687-2698. https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp4.14515
Lavado Paradinas, P.J. (2014) Cuentos y marionetas del mundo. Una relación entre juguetes y literatura. En P.J. Lavado y V.M. Lacambra (Coord.) VIII Jornadas Nacionales de ludotecas. Ponencias y comunicaciones. Juegos y Literatura, 13-48.
López-Fernández Cao, M. (2014). Aplicando metodologías feministas para analizar la creación: propuestas en educación artística desde la experiencia de las mujeres. Dossiers Feministes, [Dedicado a: Arte, educación y género], 19, 31-55.
López-Fernández Cao, M. (2013). MAV te observa, entraremos en acción: Las mujeres en el sistema del arte español. Sobre piedras y vientos de igualdad. Investigaciones Feministas, 4, 91-11. http://dx.doi.org/10.5209/rev_INFE.2013.v4.41873
López Fernández Cao, M. (2011). Mulier me fecit: hacia un análisis feminista del arte y su educación.Horas y horas.
Muñoz López, P. (2015). Las publicaciones y la investigación sobre mujeres artistas en España. Raudem. Revista de Estudios de las Mujeres, 3, 317-338. https://doi.org/10.25115/raudem.v3i0.633
Muñoz López, P. (2009): Mujeres españolas en las artes plásticas, Arte, Individuo y Sociedad. 21, 73-88.
https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0909110073A
Pérez Escoda, A. (2018). Uso de smartphones y redes sociales en alumnos/as de Educación Primaria. Revista Prisma Social, 20, 76-91.
Restrepo, B. (2002). Investigación en educación. Módulo siete. Programa de Especialización en Teoría, Métodos y Técnicas de Investigación Social. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.
Sandoval, C. A. (2002). Investigación cualitativa. Módulo cuatro. Programa de Especialización en Teoría, Métodos y Técnicas de Investigación Social. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.
UNESCO (2020) Mensaje de la Sra. Audrey Azoulay, Directora General de la UNESCO, con motivo de la Semana Internacional de la Educación Artística, 25-31 de mayo de 2020. [Documento de programa o de reunión]. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373516_spa
UNESCO (2016). Educación 2030. Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4 . [Documento de programa o de reunión]. https://unesdoc. unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa
UNESCO, (2010). La Agenda de Seúl: Objetivos para el desarrollo de la educación artística. Segunda Conferencia Mundial sobre la Educación Artística, Seúl, del 25-28 de mayo de 2010. [Documento de programa o de reunión]. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000190692_spa.
locale=es UNESCO, (2006). Hoja de Ruta para la Educación Artística. Conferencia Mundial sobre la Educación Artística: construir capacidades creativas para el siglo XXI Lisboa, 6-9 de marzo de 2006.
VVAA (2011). Patrimonio en femenino. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación. Ministerio de Cultura. https://www.libreria. culturaydeporte.gob.es/libro/patrimonio-en-femenino_2149/
VVAA (2020). Feminismo y museo. Un imaginario en construcción. Espacio,Tiempo y Forma, 8.http://dx.doi.org/10.5944/etfvii.8.2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.