Preschool teaching assistants in Chile: Initial training and Educational relationships in early childhood
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5277Keywords:
Training of preschool teaching assistant, Preschool education, Educational relationshipAbstract
This article is the result of a previous research. It addresses the initial training of preschool teaching assistants and the educational relationships they establish with children in the preschool education cycle in Chile, from a theoretical foundation, considering the research approach in its first phase. From the paper, somes issues emerge that require a further and deeper study: a) the characteristics of the initial training and; b) the relational styles that are established with the preschoolers —it is essential to incorporate bonds that transcend their physical wellbeing—and the emotional aspects, where care and attention from a place of love, concern andacceptance (Orozco-Martínez, 2016), favor a holistic development and acquisition through meaningful learning.
Downloads
References
Aguilar, S. y Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Revista de Medios y Educación, 47(47), 73-88. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
Arroyo, C. y Pacheco, F. (2018). Los resultados de la Educación Técnica en Chile. Nota Técnica Comisión Nacional de Productividad.
Ayala, R. (2008). La metodología fenomenológico-hermenéutica de M. Van Manen en el campo de la investigación educativa. Posibilidades y primeras experiencias. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 409-430.
Berlinsky, S. y Schady, N. (2015). Los primeros años. El bienestar infantil y el papel de las políticas públicas. Banco Interamericano de Desarrollo.
Bolívar, A. y Domingo, J. (2019). La investigación (auto) biográfica en educación. Octaedro.
Campos, A. (2010). Primera infancia: Una mirada desde la neuroeducación. Organización de los Estados Americanos.
Chumacero Ruiz, A. (2021). La experiencia de las mujeres que teje sentido en la relación educativa. Una investigación narrativa (Tesis Doctoral, Universitat de Barcelona), Tesis Doctorals en Xarxa. http://hdl.handle.net/10803/671952
Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A., & Sans, A. (1995). Técnicas De investigación en ciencias sociales.Dykinson.
Duschatzki, L. (2019). ¿Cómo disfrutar de mis clases? Morata.
Guber, R. (2011). La etnografía. Siglo veintiuno.
Hizmeri Fernández, J. (2016). Otro modo de estar en la relación educativa. La investigación del movimiento de autorreforma italiana de la escuela como una experiencia de transformación personal (Tesis Doctoral, Universitat de Barcelona), Tesis Doctorals en Xarxa. http://hdl.handle. net.sire.ub.edu/10803/387818
Larrañaga, O., Cabezas, G. y Dussaillant, F. (2014). Trayectorias educacionales e inserción laboral en la enseñanza media técnico profesional. PNUD. DOI: https://doi.org/10.38178/cep.vi134.249
Mañeru, A. (2001). La pedagogía de la diferencia sexual. En La educación de las mujeres: nuevas perspectivas, pp. 85-91. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11441/57741
Martín-Alonso, D., Blanco-García, N. y Sierra-Nieto, J. E. (2021). Estudio fenomenológico sobre las disposiciones docentes en la relación pedagógica. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1–23. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.efdd
Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas.
Martínez de Mandojana, I. (2017). Profesionales portadores de oxitocina. Los buenos tratos profesionales. El Hilo Ediciones
Mecenero, C. (2003). Cerca del comienzo. DUODA, Revista de Estudios Feministas, 25, 103-109.
Ministerio de Educación (2015). Programa de Estudio Formación Diferenciada Técnico-Profesional. Especialidad atención de párvulos. MINEDUC. Recuperado de: https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/350
Ministerio de Educación (2016). Bases Curriculares Formación Diferenciada Técnico-Profesional Especialidades y Perfiles de Egreso. Recuperado de: https://hdl.handle.net/20.500.12365/2223
Ministerio de Educación (2018). Bases Curriculares de la Educación Parvularia. MINEDUC. Recuperado de: https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/34/2018/03/Bases_Curriculares_Ed_Parvularia_2018.pdf
Ministerio de Educación, Centro de Estudios (2019). Education at a Glance 2019: Análisis de los resultados más relevantes para Chile. Evidencias Nº 45.
Montecinos, M. (2019). Enunciados sobre la Educación Media Técnico-Profesional y su lugar en el dispositivo educacional. Revista Última Década, 27(52), 25-49.
Muraro, L. (1994). El orden simbólico de la madre, colección Cuadernos Inacabados. horas y HORAS.
OECD, (2019). Social Indicators. Society at a Glance. Recuperado de: https://www.oecd.org/chile/sag2019-chile-es.pdf
Orozco-Martínez, S. (2016). Una mirada hacia el interior. Estudio de autoexploración en compañía. En J. Contreras (comp.) Tensiones fructíferas: Explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado. Una mirada desde la experiencia. pp. 33-55. Octaedro.
Orozco-Martínez, S. (2017). El saber profesional de una maestra de infantil. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 143-157. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.1103
Orozco-Martínez, S., Pañagua Domínguez, L., y Martos-Pérez, M.-V. (2021). La creación curricular en la formación de educadores: una exploración sobre las relaciones educativas. Aula Abierta, 50(3), 737-744. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.50.3.2021.737-744
Postic, M. (2000). La relación educativa. Factores institucionales, sociológicos y culturales. Narcea.
Rivera, Mª M. (2012). El amor es el signo. Educar como educan las madres. Sabina.
Vallejo, S. (2014). La pedagogía de la alteridad: Un modo de habitar y comprender la experiencia educativa del presente. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó, 1(2), 114-125. DOI:doi.org/10.21501/23823410.1333
Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. Planeta.
Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Idea Books.
Viveros Vigoya, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate Feminista, 52. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.