Preschool teaching assistants in Chile: Initial training and Educational relationships in early childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5277

Keywords:

Training of preschool teaching assistant, Preschool education, Educational relationship

Abstract

This article is the result of a previous research. It addresses the initial training of preschool teaching assistants and the educational relationships they establish with children in the preschool education cycle in Chile, from a theoretical foundation, considering the research approach in its first phase. From the paper, somes issues emerge that require a further and deeper study: a) the characteristics of the initial training and; b) the relational styles that are established with the preschoolers —it is essential to incorporate bonds that transcend their physical wellbeing—and the emotional aspects, where care and attention from a place of love, concern andacceptance (Orozco-Martínez, 2016), favor a holistic development and acquisition through meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, S. y Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Revista de Medios y Educación, 47(47), 73-88. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05

Arroyo, C. y Pacheco, F. (2018). Los resultados de la Educación Técnica en Chile. Nota Técnica Comisión Nacional de Productividad.

Ayala, R. (2008). La metodología fenomenológico-hermenéutica de M. Van Manen en el campo de la investigación educativa. Posibilidades y primeras experiencias. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 409-430.

Berlinsky, S. y Schady, N. (2015). Los primeros años. El bienestar infantil y el papel de las políticas públicas. Banco Interamericano de Desarrollo.

Bolívar, A. y Domingo, J. (2019). La investigación (auto) biográfica en educación. Octaedro.

Campos, A. (2010). Primera infancia: Una mirada desde la neuroeducación. Organización de los Estados Americanos.

Chumacero Ruiz, A. (2021). La experiencia de las mujeres que teje sentido en la relación educativa. Una investigación narrativa (Tesis Doctoral, Universitat de Barcelona), Tesis Doctorals en Xarxa. http://hdl.handle.net/10803/671952

Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A., & Sans, A. (1995). Técnicas De investigación en ciencias sociales.Dykinson.

Duschatzki, L. (2019). ¿Cómo disfrutar de mis clases? Morata.

Guber, R. (2011). La etnografía. Siglo veintiuno.

Hizmeri Fernández, J. (2016). Otro modo de estar en la relación educativa. La investigación del movimiento de autorreforma italiana de la escuela como una experiencia de transformación personal (Tesis Doctoral, Universitat de Barcelona), Tesis Doctorals en Xarxa. http://hdl.handle. net.sire.ub.edu/10803/387818

Larrañaga, O., Cabezas, G. y Dussaillant, F. (2014). Trayectorias educacionales e inserción laboral en la enseñanza media técnico profesional. PNUD. DOI: https://doi.org/10.38178/cep.vi134.249

Mañeru, A. (2001). La pedagogía de la diferencia sexual. En La educación de las mujeres: nuevas perspectivas, pp. 85-91. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11441/57741

Martín-Alonso, D., Blanco-García, N. y Sierra-Nieto, J. E. (2021). Estudio fenomenológico sobre las disposiciones docentes en la relación pedagógica. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1–23. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.efdd

Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas.

Martínez de Mandojana, I. (2017). Profesionales portadores de oxitocina. Los buenos tratos profesionales. El Hilo Ediciones

Mecenero, C. (2003). Cerca del comienzo. DUODA, Revista de Estudios Feministas, 25, 103-109.

Ministerio de Educación (2015). Programa de Estudio Formación Diferenciada Técnico-Profesional. Especialidad atención de párvulos. MINEDUC. Recuperado de: https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/350

Ministerio de Educación (2016). Bases Curriculares Formación Diferenciada Técnico-Profesional Especialidades y Perfiles de Egreso. Recuperado de: https://hdl.handle.net/20.500.12365/2223

Ministerio de Educación (2018). Bases Curriculares de la Educación Parvularia. MINEDUC. Recuperado de: https://parvularia.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/34/2018/03/Bases_Curriculares_Ed_Parvularia_2018.pdf

Ministerio de Educación, Centro de Estudios (2019). Education at a Glance 2019: Análisis de los resultados más relevantes para Chile. Evidencias Nº 45.

Montecinos, M. (2019). Enunciados sobre la Educación Media Técnico-Profesional y su lugar en el dispositivo educacional. Revista Última Década, 27(52), 25-49.

Muraro, L. (1994). El orden simbólico de la madre, colección Cuadernos Inacabados. horas y HORAS.

OECD, (2019). Social Indicators. Society at a Glance. Recuperado de: https://www.oecd.org/chile/sag2019-chile-es.pdf

Orozco-Martínez, S. (2016). Una mirada hacia el interior. Estudio de autoexploración en compañía. En J. Contreras (comp.) Tensiones fructíferas: Explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado. Una mirada desde la experiencia. pp. 33-55. Octaedro.

Orozco-Martínez, S. (2017). El saber profesional de una maestra de infantil. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 143-157. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.1103

Orozco-Martínez, S., Pañagua Domínguez, L., y Martos-Pérez, M.-V. (2021). La creación curricular en la formación de educadores: una exploración sobre las relaciones educativas. Aula Abierta, 50(3), 737-744. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.50.3.2021.737-744

Postic, M. (2000). La relación educativa. Factores institucionales, sociológicos y culturales. Narcea.

Rivera, Mª M. (2012). El amor es el signo. Educar como educan las madres. Sabina.

Vallejo, S. (2014). La pedagogía de la alteridad: Un modo de habitar y comprender la experiencia educativa del presente. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó, 1(2), 114-125. DOI:doi.org/10.21501/23823410.1333

Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. Planeta.

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Idea Books.

Viveros Vigoya, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate Feminista, 52. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005

Published

2022-12-07

How to Cite

Rivera Flores, P., & Orozco-Martínez, S. (2022). Preschool teaching assistants in Chile: Initial training and Educational relationships in early childhood. Pulso. Revista De educación, (45), 57–72. https://doi.org/10.58265/pulso.5277

Issue

Section

Research and studies

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.