Learning Cooperative Learning. An experience to promote inclusive schools in a University classroom

Authors

  • Montse Giménez Hernández Centro Universitario Cardenal Cisneros

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5196

Keywords:

cooperative learning, university teaching, teacher training

Abstract

The following article presents the experience carried out in a subject of the Mention in Special Educational Needs of the Teaching Degrees in Early Childhood Education and Elementary Education from Cardenal Cisneros University College. The subject "Intervention in Intellectual Disabilities, High Ability and Pervasive Developmental Disorders" was developed following the methodology of Cooperative Learning (CL) which includes an organization of space, distribution of roles between the different members of the group, planning activities that encourage positive interaction and dynamics of individual and group assessment. The objective of implementing this approach is twofold: first, the benefits of any CL in teaching and learning process and secondly, to provide students with a real and complete experience of CL (not based on theory) that can move easily to their future professional practice primarily as a tool in the Attention to Diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M.L.; Fidalgo, R.; Arias-Gundín, O. y Robledo, P. (2009). “La eficacia de las metodologías activas en el rendimiento del alumnado de Magisterio”. Actas do X Congresso Internacional Galego- Portugués. Universidade do Minho. Recuperado de http://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/Xcongreso/pdfs/t3/t3c76.pdf

Biggs, J. (2008). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea

Cano, M.C. (2011). Aprendizaje cooperativo en la universidad: una experiencia innovadora. Congreso Internacional de Innovación Docente, Universidad Politécnica de Cartagena, 1123-1140.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana, UNESCO.

Duderstadt, J.J. (1999). Can Colleges and Universities Survive in the Information Age?. En Katz, R.N. et al (Ed.), Dancing With the Devil: Information Technology and the New Competition in Higher Education,1 (pp. 1-25). . San Francisco: Jossey-Bass.

Durán, D. y Vidal, V. (2004). Tutorías entre iguales: de la teoría a la práctica. Un método de aprendizaje cooperativo para la diversidad en Secundaria. Barcelona: Grao

González-Garzón, M.L. y Laorden, C. (2012). El Prácticum en la formación inicial de los Maestros en las nuevas titulaciones de Educación Infantil y Primaria. El punto de vista de profesores y alumnos. Pulso, 35, 131-154. DOI: https://doi.org/10.58265/pulso.5050

Jones, K.A. y Jones, J.L. (2008). Making Cooperative Learning Work in the College Classroom: An Application of the “Five Pillars” of Cooperative Learning to Post-Secondary Instruction. The Journal of Effective Teaching, 8, 61-76. Recuperado de https://www.niagara.edu/assets/assets/cctl/documents/JET.pdf

Lab Ártica (s.f.). Recuperado de http://www.jrotero.org/index.php/jro/lab/que-es-el-lab#

Linares, J.E. (s.f.). El aprendizaje cooperativo: Aprender a cooperar, aprendiendo cooperando. Materiales para la formación del profesorado. Recuperado de http://teleformacion.carm.es/moodle/file.php/3/APRENDIZAJE_COOPERATIVO.pdf

OCDE (2002). Definition and Selection of Competences (DeSeCo). Theorical and Conceptual Foundations. Strategy Paper. Recuperado de

http://www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/02.parsys.34116.downloadList.87902.DownloadFile.tmp/oecddesecostrategypaperdeelsaedcericd20029.pdf

Pujolás, P. (2001). Atención a la diversidad y aprendizaje cooperativo en la educación obligatoria. Archidona. Aljibe.

Pujolás, P. (2008). El aprendizaje cooperativo como recurso y como contenido. Revista Aula de Innovación Educativa, 170, 37-41. Recuperado de http://convivencia.files.wordpress.com/2008/11/au17008.pdf

Sanz Gil, J. J. (2012). El modelo de aprendizaje cooperativo en el Espacio Europeo de Educación Superior. Documento de Trabajo de la Cátedra Jean Monnet de Integración Económica. Recuperado de http://eprints.ucm.es/14656/1/1201.pdf

Schanck, R.C. (1995). What we learn when we learn by doing?. Institute for the Learning Sciences Northwestern University. Technical Report, 60. Recuperado de http://cogprints.org/637/1/LearnbyDoing_Schank.html

Serrano, J.M. (1996). El aprendizaje cooperativo. En Beltrán, J.L. y Genovard, C. (Eds.) Psicología de la Instrucción I. Variables y procesos básicos, (pp. 217-244). Madrid: Editorial Síntesis.

Slavin, R.E. (1996). Research on cooperative learning and achievement: What we know, what we need to know. Contemporary Educational Psychology, 21, 43-69 DOI: https://doi.org/10.1006/ceps.1996.0004

Slavin, R.E. (1983). When does cooperative learning increase student achievement?. Psychological Bulletin, 94, 429-445. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.94.3.429

Slavin, R.E. (1980). Cooperative learning. Review of Educational Research, 1, 315-325. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543050002315

Stainback, S. y Stainback, W. (1995). Aulas inclusivas: un Nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. Madrid: Narcea.

Thousand, J., Villa, R. y Nevin, A. (1994). Creativity and Collaborative Learning: A Practical Guide to Empowering Students and Teachers. Baltimore: Paul Brookes.

Tlusty, R.; McIntyre, S. y Eierman, R. (1993). Cooperative Learning in a College Chemistry Course. American Educational Association, Atlanta.

Úriz, N. (1999). El Aprendizaje Cooperativo. Pamplona: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra.

Published

2014-10-30

How to Cite

Giménez Hernández, M. . (2014). Learning Cooperative Learning. An experience to promote inclusive schools in a University classroom. Pulso. Revista De educación, (37), 231–248. https://doi.org/10.58265/pulso.5196

Issue

Section

Educational experiences