learning competencies throught projects in the university: Public health from enviromental Sciences degree

Authors

  • María Sandín Vázquez Universidad de Alcalá
  • Mónica Jiménez Baldazo Universidad de Alcalá
  • Marta Rodríguez Martínez Universidad Complutense de Madrid
  • Ximena Lazo Vitoria Universidad de Alcalá

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5189

Keywords:

Project-based learning, Competencies, Public Health, Environmental Science

Abstract

Project-based learning is a learning strategy that involves students in designing, planning and evaluating projects with a real application beyond the classroom setting, an methodology that is consistent with the new approach of learning competencies. Objective. This paper presents how project-based learning has been adapted to the practical part of the subject Environmental Toxicology and Public Health, which belongs to the Environmental Sciences Degree Programme at the University of Alcalá. Methods. We report the development of the contents and activities, as well as the students assessment of the teaching-learning process. Results. Students value learning through this methodology very positively. Conclusions. Project-based learning has a great number of positive effects such as connecting learning with the real world, increasing motivation, promoting an interdisciplinary approach, and acquiring generic skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia Nacional de Evaluación de la calidad y Acreditación (ANECA). (2004). Libro blanco. Título de grado en Ciencias Ambientales. Madrid: ANECA.

Aplicación de métodos de innovación docente en Ciencias Ambientales (AMIDCA). (2012). Competencias genéricas e interdisciplinariedad en el Grado en Ciencias Ambientales de la Universidad de Alcalá. VI Encuentro de Innovación en Docencia Universitaria Propuestas interdisciplinares e integradas: un proceso de indagación compartida 29 y 30 de mayo de 2012. Facultad de Derecho. Universidad de Alcalá.

Barrows, H. S. (2002). Is it truly possible to have such a thing as dPBL? Distance Education, 23(1), 119-122. DOI: https://doi.org/10.1080/01587910220124026

Bernal, J.L. (2006). Diseño curricular en la enseñanza universitaria desde la perspectiva de los ECTS. Zaragoza: Instituto Ciencias de la Educación Universidad de Zaragoza.

Bolumar, F., Sandín Vázquez, M. (2012). Salud y Medio Ambiente. Implicaciones de la nueva Ley general de Salud Pública. Revista Ambienta 99, 26-32.

Cenich, G. y Santos, G. (2005). Propuesta de aprendizaje basado en proyectos y trabajo colaborativo: experiencia de un curso en línea. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol7no2/contenido-cenich.html

Drummond, I, Nixon, I. & Wiltshire, J. (1998). Personal Transferable Skills in Higher Education: The Problems of Implementing Good Practice. Quality Assurance in Education, 6 (1), 19-27. DOI: https://doi.org/10.1108/09684889810200359

Labra Gayo, J.E., Fernández Lanvin, D., Calvo Salvador, J., Cernuda del Río, A. (2006). Una experiencia de aprendizaje basado en proyectos utilizando herramientas colaborativas de desarrollo de software libre. Métodos Pedagógicos innovadores. XII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática. Recuperado de http://bioinfo.uib.es/~joemiro/aenui/procJenui/Jen2006/prDef0050_34173cb38f.pdf

Lacueva, A. (1998). La enseñanza por proyectos: ¿mito o reto?. Revista iberoamericana de Educación, 16 ,165-190. DOI: https://doi.org/10.35362/rie1601117

Ley 16/2003, de 28 de mayo, de cohesión y calidad del Sistema Nacional de Salud. Boletín Oficial del Estado, 128, 20567- 20588.

Ministerio de Educación y Ciencia (MEC). (2006). Directrices para la elaboración de títulos universitarios de Grado y Máster. Recuperado de http://www.mepsyd.es/mecd/gabipren/documentos/Propuesta_MEC_organizacion_titulaciones_Sep06.pdf

Muñoz, F., López-Acuña, D., Halverson, P., Guerra de Macedo, C., Hanna, W., Larrieu, M., Ubilla, S., Zeballos, J.L. Las funciones esenciales de la salud pública: un tema emergente en las reformas del sector de la salud. Revista Panamericana de Salud Publica, 8(1/2), 126-134. DOI: https://doi.org/10.1590/S1020-49892000000700017

Organización Mundial de la Salud (1986). Ottawa Charter for Health Promotion. First International Conference on Health Promotion Ottawa, 21 November 1986. WHO/HPR/HEP/95.1. Recuperdado de http://www.who.int/hpr/NPH/docs/ottawa_charter_hp.pdf DOI: https://doi.org/10.1093/heapro/1.4.405

Organización Mundial de la Salud (1997). Declaración de Yakarta sobre la Promoción de la Salud en el Siglo XXI. Recuperado de http://www.who.int/hpr/NPH/docs/jakarta_declaration_sp.pdf

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2012). Temas de salud. Salud Ambiental. Recuperado de http://www.who.int/topics/environmental_health/es/

Peña, C.E., Carter, D.E., Ayala-Fierro, F. (2001). Toxicología Ambiental. Arizona: National Institute of Enviromental Health Sciencies.

Sandín Vázquez, M., Gimenez Baldazo, M., Abad Perotín, R., Rodríguez Martinez, M. (2010). Aprendizaje por proyectos en el entorno virtual: Aplicación en la asignatura de Introducción a la Cooperación para el desarrollo. Relada, 4, (1), 40-49.

Strobel, J., van Barneveld, A. (2009). When is PBL More Effective? A Meta-synthesis of Meta-analyses Comparing PBL to conventional classrooms, Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 3 (1), 4: 44-58. DOI: https://doi.org/10.7771/1541-5015.1046

Universidad de Córdoba (UC). (2009). Aprender en la Universidad. El sentido del cambio en el EEES. Córdoba: Akal.

Zabala, A., Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Editorial Graó.

Published

2014-10-30

How to Cite

Sandín Vázquez, M. ., Jiménez Baldazo , M. ., Rodríguez Martínez, M., & Lazo Vitoria, X. (2014). learning competencies throught projects in the university: Public health from enviromental Sciences degree. Pulso. Revista De educación, (37), 83–103. https://doi.org/10.58265/pulso.5189

Issue

Section

Research and studies