Education in artistic and humanitarian terms: analysis of three innovators projects

Authors

  • Estefanía Fernández Antón Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5185

Keywords:

Arts, Educational History, Educational innovations, Solidarity

Abstract

The Modern School of Ferrer Guardia and the Pedagogical Missions are projects that were created with the aim to bring the best education to the general population. Decades later, several other educational alternatives with the same aim have emerged. Learning Communities are one such example. This study explores education in an artistic and humanitarian sense, an area of interest in these initiatives. For this purpose, we employ qualitative method and research techniques including interviews, observation and documentary analysis. From the data, we found that the proposals are in contact with art through music, theatre, poetry, etc. Also, they promote feelings of solidarity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, C., Alonso, M. J., Padrós, M., y Pulido, M. A. (2010). Lectura dialógica y transformación en las Comunidades de Aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67(24, 1), 31-44.

Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., y Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información. Barcelona: Hipatia.

Aubert, A., Villarejo, B., Cabré, J., & Santos, T. (2016). La Verneda-Sant Martí Adult School: a reference for neighborhood Popular Education. Teachers College Record, 118, 1-32. DOI: https://doi.org/10.1177/016146811611800402

Bakhtin, M. M. (2004). The dialogic imagination: four essays. Austin: Univeristy of Texas Press.

Bruner, J. (1995). El habla del niño. Cognición y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

Cappelletti, Á. (1994). La Escuela Moderna en América latina. Revista d'Història de l'Educació, 1, 29-31.

Canes, F. (1993). Las Misiones Pedagógicas: educación y tiempo libre en la Segunda República. Revista Complutense de Educación, 4(1), 147-168.

Casona, A. (1937). Entrevista a Casona. Diario El Excélsior (México).

CEIP Mario Benedetti de Rivas-Vaciamadrid. (2015). Mario Benedetti. No te rindas. Blog La buhardilla de Benedetti. Recuperado de http://labuhardilladelbenedetti.blogspot.com/

De Guzmán, J. R. (2012). Comunidades de Aprendizaje y formación del profesorado. Tendencias Pedagógicas, 19, 67-86.

Escuela Moderna (1901). Primera clase preparatoria. Boletín de la Escuela Moderna, 2, 24-25.

Escuela Moderna. (1902). Correspondencia infantil. Boletín de la Escuela Moderna, 7, 87-88.

Escuela Moderna. (1902a). Memoria del 15 de diciembre al 15 de enero. Boletín de la Escuela Moderna,4, 47.

Escuela Moderna, (1902b). Clasificación de discípulos. Boletín de la Escuela Moderna,7, 82.

Ferrer Guardia, F. (2009). Principios de moral científica. Barcelona: Fundació Ferrer i Guárdia.

Fidler, G. C. (1985). The Escuela Moderna Movement of Francisco Ferrer: "Por la Verdad y la Justicia". History of Education Quarterly, 25(1/2), 103-132. https://doi.org/10.2307/368893 DOI: https://doi.org/10.2307/368893

Flecha, R. (2011). Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Barcelona: Paidós.

Freire, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.

Gimeno, J. (2011). Esbozo de una utopía: las Misiones Pedagógicas de la II República española (1931-1939). Nuevo derecho, 6(8), 175-192.

Habermas, J. (1999). Teoría de la Acción Comunicativa. Volumen I: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus.

Jofré, R., y Jover, G. (2009). Lecturas de la obra de John Dewey en intersección con el catolicismo: los casos de la Institución Libre de Enseñanza y la tesis sobre Dewey del Padre Alberto Hurtado, SJ. Encuentro Sobre Educación, 10, 3-22.

Malato, C. (1907). Solidaridad contra la inquisición. Revista Pedagógica Ilustrada, Número Extraordinario, 1.

Marín, D. (2009). La Semana Trágica: Barcelona en llamas, la revuelta popular y la Escuela Moderna. Madrid: La Esfera de los Libros.

Marín, N. (1 de mayo de 2017). El Club de los Valientes que para los pies a los acosadores en las aulas. Tribuna Abierta. Recuperado de http://www.eldiario.es/tribunaabierta/Club-Valientes-pies-acosadores-aulas-bullying-acoso-escolar_6_638046231.html

Molero, A. (1976). La Institución Libre de Enseñanza y sus relaciones con la política educativa de la II República. Revista de Educación, 243, 82-90.

Molero, A. (2000). La Institución Libre de Enseñanza. Madrid: Biblioteca nueva.

Otero, E., Navarro, R., y Basanta, S. (2013). Las Colonias Escolares de Vacaciones y la Institución Libre de Enseñanza. Historia y actualidad. Revista de Investigación en Educación, 11(2), 140-157.

Patronato de Misiones Pedagógicas. (1934). Memoria de las Misiones Pedagógicas de septiembre de 1931 a diciembre de 1933. Madrid: Secretaría y Servicios del Patronato.

Patronato de las Misiones Pedagógicas. (1935). Memoria de la Misión Pedagógico-Social en Sanabria (Zamora). Resumen de los trabajos realizados en el año 1934. Madrid: Secretaría y Servicios del Patronato.

Pea, R. D. (1993). Practices of distributed intelligence and designs for education. En G. Salomon (Ed.), Distributed cognitions: psychological and educational considerations (pp. 47-88). Nueva York: Cambridge University Press.

Pelegrín, A., Sotomayor, Mª. V., y Urdiales, A. (2008). Pequeña memoria recobrada: libros infantiles del exilio del 39. Madrid: Secretaría General Técnica.

Perdiguero, E., y Ballester, R. (1998). Salud e instrucción primaria en el ideario regeneracionista de la Institución Libre de Enseñanza. Dynamis: Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, 18, 25-50.

Pérez, A. (1998). Las Misiones Pedagógicas en Guadalajara (1932-1934). Wad-al-Hayara: Revista de Estudios de Guadalajara, 25, 257-280.

Pérez, A. (1999). Génesis, desarrollo y ocaso de las Misiones Pedagógicas durante la II República. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 36, 69-83.

Pericacho, F. (2014). Pasado y presente de la Renovación Pedagógica en España (de finales del Siglo XIX a nuestros días). Un recorrido a través de escuelas emblemáticas. Revista Complutense de Educación, 25(1), 47-67. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.43309 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.43309

Pi y Arsuaga, F. (1906). Preludios de lucha. Barcelona: Publicaciones de la Escuela Moderna.

Racionero, S. (2010). Egalitarian dialogue and instrumental dimension. Two principles of dialogic learning in the classroom. Psychology, Society, & Education, 2(1), 61-70.

Racionero, S. (2011). Dialogic learning in Interactive Groups: interactions that foster learning and socio-cultural transformation in the classroom (doctoral thesis). Universidad de Wisconsin-Madison, Madison.

Racionero, S., y Padrós, M. (2010). The dialogic turn in educational psychology. Revista de Psicodidáctica, 15(2), 143-162.

Robin, P. (1901). La educación integral. Boletín de la Escuela Moderna, 3, 29-32.

Rodillo, F. J. (2017). Romances, poemas y poetas en las Misiones Pedagógicas de la 2ª Republica Española. Createspace Independent.

Rodríguez, P. (2010). Reinventando la identidad española durante la Segunda República: las Misiones Pedagógicas y el teatro profesional en las tablas madrileñas (tesis doctoral). University of California, Berkeley.

Valls, R., y Munté, A. (2010). Las claves del aprendizaje dialógico en las Comunidades de Aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67(24, 1), 11-15.

Published

2018-10-30

How to Cite

Fernández Antón, E. . (2018). Education in artistic and humanitarian terms: analysis of three innovators projects . Pulso. Revista De educación, (41), 287–305. https://doi.org/10.58265/pulso.5185

Issue

Section

Research and studies