Education in sexual diversity through the Visual Arts. Practice at the Escuela de Arte y Superior Fernando Estévez de Tenerife

Authors

  • Francisco Moreno Candel Escuela de Arte y Superior Fernando Estévez (Tenerife)

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5152

Keywords:

discrimination, art education, sexual diversity, homophobia

Abstract

In this article, we describe a theoretical/practical work focused on attending gender and sexual diversity in education, and present it as an educational innovation to be carried out in classrooms. To do this, we made a brief analysis of the current situation in education regarding sexual diversity. Subsequently, we propose the defense of the functions of artistic education for the development of social values, which are very useful for diversity education. Based on different practices carried out with the help of students from the School of Art and Higher Education Design Fernando Estévez, in Santa Cruz de Tenerife. These practices were focused with the goal of working on sexual diversity and the deconstruction of prevailing stereotypes in visual culture. Finally, we try to demonstrate how easy and effective the application of any problem of this nature is to the artistic curriculum and its effective results. Once the practice concluded, we have identified this theme as a real problem and positively value the efficiency of arts education, highlighting its tools as adequate paths of action for developing values and attitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avilés, JM. (2006): Diferencias de atribución casual en el bullying entre sus protagonistas. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 4/9, 201-220.

Generelo, J. y Pichardo, J.I. (coord.) (2005) Homofobia en el sistema educativo. Comisión de educación de COGAM. Recuperado de: http://www.felgtb.org/rs/466/d112d6ad-54ec-438b-9358-4483f9e98868/807/filename/homofobia-en-el-sistema-educativo.pdf

Cubillo, R. (2011): La enseñanza de las artes visuales: concepciones teóricas y metodológicas. Red Visual, 14, 9-23. Recuperado de: http://www.redvisual.net/images/PDF/14/redvisual14_01_cubillo.pdf

García Suárez, C. I. (2007): Diversidad sexual en la escuela. Dinámicas pedagógicas para enfrentar la homofobia”. Bogotá: Colombia Diversa.

Herraiz, F. (2010): Educación artística y estudios de la masculinidad. Desde la investigación sobre chicos y hombres hacia el estudio con chicos y chicas en torno a las masculinidades. Revista Iberoamericana de Educación, 52/5. 1-12 DOI: https://doi.org/10.35362/rie5251779

Huerta, R. y Alonso-Sanz, A. (eds) (2015): Educación artística y diversidad sexual. Valencia: Servicio de publicaciones Universidad Politécnica de Valencia.

Huerta, R. (2014): Construir espais de llibertat. Investigar en educació artística i diversitat sexual. Temps d’ educació, 47, 115-130.

Huerta, R. (2015): “Nulla aesthetica sine ethica”: derechos humanos, diversidad sexual y educación artística. Fermentario 9/ 1.

López Fernández Cao, M. (2015): Para qué el arte: Reflexiones en torno al arte y su educación en tiempos de crisis. Madrid: Fundamentos.

Méndez, P.; Lucas, R. y Gómez, E. (2008): “Herramientas para combatir el bullying homofóbico” Madrid: TALASA Ediciones S.L.

Oliva, A. (2003): Adolescencia en España a principios del siglo XXI. Fundación Infancia y Aprendizaje, 15/ 4, 373-383. DOI: https://doi.org/10.1174/113564003322712947

Serrano, Á. e Iborra, I. (2005): Violencia entre Compañeros en la Escuela. Madrid: Goaprint, S.L.

UNESCO (2012): “Education Sector Responses to Homophobic Bullying”. París: UNESCO.

Published

2018-10-30

How to Cite

Moreno Candel, F. . (2018). Education in sexual diversity through the Visual Arts. Practice at the Escuela de Arte y Superior Fernando Estévez de Tenerife . Pulso. Revista De educación, (41), 85–103. https://doi.org/10.58265/pulso.5152

Issue

Section

Special Issues