Fundamentals for the positive development of the child

Authors

  • Mario de Miguel Díaz Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5057

Keywords:

Renewal of University Degrees, Curriculum Reform, Methodological Innovation, Adaptation to the RHEA, European Convergence Process

Abstract

After the adaptation phase of university degrees to the process of European convergence and overcome since the first years of the new era, we find a high rate of rejection of the new curricu¬lum, questioning its timeliness and consistency. The aim of this study was to analyze some of the factors that have constrained the process of adaptation of new Degrees in the two key is¬sues that were considered to promote European Higher Education: curriculum renewal and meth¬odological innovation. Our work pretending to be a critical look at how you have managed this pro¬cess by identifying some of the weaknesses of the university system that have helped institutions from having effectively taken advantage of the op¬portunities offered by the regulatory framework necessary to effect reform.

Downloads

Download data is not yet available.

References

MECyD (2013). Propuestas para la reforma y mejora de la calidad y eficiencia del sistema universitario español. Informe de la Comisión de expertos nombrados por el Ministerio de Educación, Ciencia y Deporte. Recuperado de: http://www.mecd.gob.es/dms/mecd/servicios-al-ciudadano-mecd/participacion-publica/sistemauniversitario/propuestas-reforma.pdf

MECyD (2011). Datos y cifras del sistema universitario español. Ministerio de Educación, Ciencia y Deporte.

De Miguel, M. (1995). Revisión de programas académicos e innovación en la Enseñanza Superior. Revista de Educación, 306, 427-453.

De Miguel, M. (Dir.) (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad.

De Miguel, M. (1998). La reforma pedagógica. Una cuestión pendiente de la Ley de Reforma Universita. En Luxan, J.M. (Ed.), Política y Reforma Universitaria, pág. 113-130. Barcelona: Cedecs.

De Miguel, M. (2003). Calidad de la enseñanza y desarrollo profesional del profesorado. Revista de Educación, 331, 7-34.

De Miguel, M. (Dir.) (2005). Adaptación de los planes de estudio al proceso de convergencia europea. Universidad de Oviedo: Servicio de Publicaciones.

De Miguel, M. (Coord.) (2006a). Metodologías de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Madrid: Alianza Editorial.

De Miguel, M. (2006b). Metodologías para optimizar el aprendizaje. Segundo objetivo del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (3), 71-92.

Spoonley, N. (1992). Innovation: The role of buffer organizations. Higher Education Policy, 5 (3), 24- 36. DOI: https://doi.org/10.1057/hep.1992.42

Tarrach, R. et al. (2011). Audacia para llegar más lejos: Universidades fuertes para la España del mañana. Informe de la Comisión de Expertos Internacionales de la EU (21-IX-2011).

Van Vught, F. (1989). Governamental Strategies and Innovation in Higher Education. London: Jssica Kingsley Publishers.

Van Vught, F. (1990). State Regulation and Innovation in Higher Education. Higher Education Management, 2 (1), 27-45.

Vroeijenstijn, A.I. (1998). Improvement and Accountability: navigating between Scylla and Charybdis. London: Jessica Kingsley Publishers.

Published

2013-10-30

How to Cite

Miguel Díaz, M. de. (2013). Fundamentals for the positive development of the child. Pulso. Revista De educación, (36), 13–35. https://doi.org/10.58265/pulso.5057

Issue

Section

Research and studies