Educ−arte−Educar(r)t: hybrid space project

Authors

  • Glòria Jové Monclús Universidad de Lleida, Facultad de Ciencias de la Educación
  • Ester Betrián Villas Universidad de Lleida, Facultad de Ciencias de la Educación
  • Helena Ayuso Moli Universidad de Lleida, Facultad de Ciencias de la Educación
  • Lola Vicens Universidad de Lleida, Facultad de Ciencias de la Educación

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5052

Keywords:

Hybrid space, art, complexity, uncertainty, method as strategy, Hybrid Space, Art, Complexity, Uncertainty, Method as Strategy

Abstract

Many schools visit museums and art centers that develop educational proposals based on their exhibitions and collections. In this article we show how models of collaboration between art and / or museums and schools help us to transform the models of colaboration in specific projects such as Educ-arte - Educa (r) t: hybrid space. According to Zeichner (2010), our hybrid space is a weekly meeting attended by all the school professionals, the teacher of the University, the Art Center professionals, the future teachers and students and other community resources agents, and where reflection and action research allow the evolution of the project. Our goal is to re-construct the knowledge, our reality is to experience the complexity, the uncertainty and the flow; our tool is the contemporary art and our methodology is the method as strategy, the art as experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bruner , J. (1999). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.

Calbó, M. (2008). “Enfoque eco-social y multicultural de la educación artística para aprender con el patrimonio del lugar: Girona, temps de flors”. Pulso, 31, 141-160

Clark, H.; Egan, B.; Fletcher L. y Ryan, C. (2006). Crear espacios para crecimiento y desarrollo: explorando investigación en el aula. IV Encuentro Ibero-Americano de Colectivos Escolares e Redes de Professores que fazem investigaçao na sua Escola.

Coca, P. (2009). “Proyectos educativos en contextos expositivos”. Pulso, 32. 177-199

Deleuze, G. & Guattari, F. (1995). Mil mesetas, capitalismo y esquizofrenia. 2º ed. Valencia: Pre-Textos.

Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Madrid: Paidós. Ed. original, 1934.

Eisner, E. (2004) El arte y la creación de la mente: el papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Barcelona: Paidós Ibérica.

Fundació Jaume Bofill (2009). “Declaració per garantir la formació inicial dels professionals de l’educació per al treball en xarxa”. Consultado en http://www.fbofill.cat/intra/fbofill/documents/declaracio_trama.pdf (27/01/2011)

Hernández, F. (2006): “El Discurso Museológico y la Interpretación Crítica de la

Historia”. En ICOM. Museología. Un campo del conocimiento. ICOFOM, Comité Internacional para la Museología del ICOM por el Museo Nacional Estancia Jesuítica de Alta Gracia y Casa del Virrey Liniers - Munich – Alta Gracia, Córdoba, Argentina 297-305

Hui- Chuan Chen (2007). “Exploration of development of Museum-School Collaboration in Art Education: prospects and dificulties in a case example”. En The internacional Journal of Arts Educators. InJAE 5.2, 97-118

Jové, G.; Vicens, L.; Cano, S.; Serra, O.; Rodríguez, J. (2006). Desig d’alteritat. Programa Àlber: una eina per atendre a la diversitat a l’aula. Lleida. Lleida: Pagès editors.

Jové, G.; Cano, S.; Ayuso, H.; Sanjuan R. (2009). “Experiencia de arte y educación. La escuela va al Centro de Arte y el Centro de Arte va a la escuela”. En Actas I Congreso Internacional. Los Museos en la educación. La formación de los educadores. Madrid, : Edición Fundación Colección Thyssen-Bornemisza, 156-160

Jové, G. et al. (2009). “EDUC...arte. Un proyecto de trabajo en red entre universidad, Centro de Arte y centros educativos”. En Huerta, R. ; De la Calle, R. (eds.), Mentes sensibles. Investigar en educación y en museos.Universidad de Valencia. Valencia. 127-138

Morin, E. (2000): Els 7 coneixements necessaris per a l’educació del futur. Barcelona: UNESCO.

Morin, E., Roger, E. y Domingo, R. (2003). Educar en la Era Planetaria. Barcelona: Gedisa.

Moss, P. (2006). “Bringing Politics into the Nursery: Early Childhood Education as a Locus for Democratic Practice”. En 16th Conference EECERA. Consultado en http://www.congress.is/eecera2006/default.asp?q1=keynote.htm (19/12/2011)

O’Sullivan, S. (2006). Art encounters Deleuze and Guattari Thought Beyond Representation. 1ª ed. London: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230512436_1

Picazo, G. (2007). “Aprender a observar la sociedad a través del arte contemporáneo”. En Huerta, R; La Calle, R; (eds). Espacios estimulantes. Ed. PUV. Valencia. 55-66

Picazo, G, (2008) “L’exposició com a dispositiu”. En Teories i pràctiques entorn l’exposició. Impasse 8. Centre d’art la Panera, Ajuntament de Lleida. 13-15

VV.AA. (2010). Voz entre líneas. Javier Peñafiel con la complicidad de Glòria Picazo. Lleida: Centre d’Art la Panera, Ajuntament de Lleida.

Zeichner, K. (2010). “Nuevas epistemologías en la formación del profesorado. Repensando las conexiones entre las asignaturas del campus y las experiencias de prácticas en la formación del profesorado en la universidad”. En Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2): 123-150.

Published

2012-10-30

How to Cite

Jové Monclús, G., Betrián Villas, E. ., Ayuso Moli, H., & Vicens, L. . (2012). Educ−arte−Educar(r)t: hybrid space project. Pulso. Revista De educación, (35), 177–196. https://doi.org/10.58265/pulso.5052

Issue

Section

Educational experiences