Educ−arte−Educar(r)t: hybrid space project
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5052Keywords:
Hybrid space, art, complexity, uncertainty, method as strategy, Hybrid Space, Art, Complexity, Uncertainty, Method as StrategyAbstract
Many schools visit museums and art centers that develop educational proposals based on their exhibitions and collections. In this article we show how models of collaboration between art and / or museums and schools help us to transform the models of colaboration in specific projects such as Educ-arte - Educa (r) t: hybrid space. According to Zeichner (2010), our hybrid space is a weekly meeting attended by all the school professionals, the teacher of the University, the Art Center professionals, the future teachers and students and other community resources agents, and where reflection and action research allow the evolution of the project. Our goal is to re-construct the knowledge, our reality is to experience the complexity, the uncertainty and the flow; our tool is the contemporary art and our methodology is the method as strategy, the art as experience.
Downloads
References
Bruner , J. (1999). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.
Calbó, M. (2008). “Enfoque eco-social y multicultural de la educación artística para aprender con el patrimonio del lugar: Girona, temps de flors”. Pulso, 31, 141-160
Clark, H.; Egan, B.; Fletcher L. y Ryan, C. (2006). Crear espacios para crecimiento y desarrollo: explorando investigación en el aula. IV Encuentro Ibero-Americano de Colectivos Escolares e Redes de Professores que fazem investigaçao na sua Escola.
Coca, P. (2009). “Proyectos educativos en contextos expositivos”. Pulso, 32. 177-199
Deleuze, G. & Guattari, F. (1995). Mil mesetas, capitalismo y esquizofrenia. 2º ed. Valencia: Pre-Textos.
Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Madrid: Paidós. Ed. original, 1934.
Eisner, E. (2004) El arte y la creación de la mente: el papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Barcelona: Paidós Ibérica.
Fundació Jaume Bofill (2009). “Declaració per garantir la formació inicial dels professionals de l’educació per al treball en xarxa”. Consultado en http://www.fbofill.cat/intra/fbofill/documents/declaracio_trama.pdf (27/01/2011)
Hernández, F. (2006): “El Discurso Museológico y la Interpretación Crítica de la
Historia”. En ICOM. Museología. Un campo del conocimiento. ICOFOM, Comité Internacional para la Museología del ICOM por el Museo Nacional Estancia Jesuítica de Alta Gracia y Casa del Virrey Liniers - Munich – Alta Gracia, Córdoba, Argentina 297-305
Hui- Chuan Chen (2007). “Exploration of development of Museum-School Collaboration in Art Education: prospects and dificulties in a case example”. En The internacional Journal of Arts Educators. InJAE 5.2, 97-118
Jové, G.; Vicens, L.; Cano, S.; Serra, O.; Rodríguez, J. (2006). Desig d’alteritat. Programa Àlber: una eina per atendre a la diversitat a l’aula. Lleida. Lleida: Pagès editors.
Jové, G.; Cano, S.; Ayuso, H.; Sanjuan R. (2009). “Experiencia de arte y educación. La escuela va al Centro de Arte y el Centro de Arte va a la escuela”. En Actas I Congreso Internacional. Los Museos en la educación. La formación de los educadores. Madrid, : Edición Fundación Colección Thyssen-Bornemisza, 156-160
Jové, G. et al. (2009). “EDUC...arte. Un proyecto de trabajo en red entre universidad, Centro de Arte y centros educativos”. En Huerta, R. ; De la Calle, R. (eds.), Mentes sensibles. Investigar en educación y en museos.Universidad de Valencia. Valencia. 127-138
Morin, E. (2000): Els 7 coneixements necessaris per a l’educació del futur. Barcelona: UNESCO.
Morin, E., Roger, E. y Domingo, R. (2003). Educar en la Era Planetaria. Barcelona: Gedisa.
Moss, P. (2006). “Bringing Politics into the Nursery: Early Childhood Education as a Locus for Democratic Practice”. En 16th Conference EECERA. Consultado en http://www.congress.is/eecera2006/default.asp?q1=keynote.htm (19/12/2011)
O’Sullivan, S. (2006). Art encounters Deleuze and Guattari Thought Beyond Representation. 1ª ed. London: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230512436_1
Picazo, G. (2007). “Aprender a observar la sociedad a través del arte contemporáneo”. En Huerta, R; La Calle, R; (eds). Espacios estimulantes. Ed. PUV. Valencia. 55-66
Picazo, G, (2008) “L’exposició com a dispositiu”. En Teories i pràctiques entorn l’exposició. Impasse 8. Centre d’art la Panera, Ajuntament de Lleida. 13-15
VV.AA. (2010). Voz entre líneas. Javier Peñafiel con la complicidad de Glòria Picazo. Lleida: Centre d’Art la Panera, Ajuntament de Lleida.
Zeichner, K. (2010). “Nuevas epistemologías en la formación del profesorado. Repensando las conexiones entre las asignaturas del campus y las experiencias de prácticas en la formación del profesorado en la universidad”. En Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2): 123-150.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.