Reflections on the concept of classrom violence
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5032Keywords:
Educacional Enviroment, Violence, Educacional StrategiesAbstract
If we base our observations on the information that we receive from the media about the atmosphere in our schools, it would be easy to conclude that violence there has increased significantly. Students harassed and abused, and teachers scared and publicly attacked have set off the alarm bells, transmitting the presumed lack of control and violence that characterizes the social reality of schools to public opinion. But are we really looking at conclusive data? Is the social reality in our schools actually changing? How can we address this situation? After years of intensive research we can now draw on a solid knowledge base about this problem. As the concepts definition becomes clearer, intervention strategies to prevent school violence are emerging.
Downloads
References
Avilés Martínez, J.M. (2006): «Diferencias de atribución causal de bullying entre sus protagonístas» Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, núm. 9 Vol.4. pp. 201-220
Charlot, B. (2002): «Relação com a escola e o saber nos bairros populares» Perspectiva, v.20, núm especial, pp. 17-34.
Charlot, B. (2006): «A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber»: Revista Brasileira de Educação v. 11 n. 31 jan./abr. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000100002
Del Rey, R. & Ortega, R. (2001): «Programas para la prevención de la violencia escolar en españa: la respuesta de las comunidades autónomas» Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, núm. 41, pp.133-145.
Díaz-Aguado, M.J; Martín Babarro, J; Martínez Árias, R (2010): Estudio estatal sobre la convivencia escolar en la educación secundaria obligatoria», Recuperado el 17 de octubre de 2011 de (http://www.infocop.es/view_article.asp?id=3190)
Dubet, F (2005): La escuela de las oportunidades. Barcelona, Gedisa.
Fernández-Villanueva, C., Domínguez, R., Revilla, J.C., & Gimeno, L (1998): Jóvenes violentos: causas psicosociológicas de la violencia en grupo. Barcelona, Icaria.
Funes Lapponi, S; Saint-Mezard, D. (2001): «Conflictos y resolución de conflictos escolares: la mediación escolar en España». Recuperado el 10 de abril de 2009 de: [http://www.deciencias.net/convivir/documentos/mediacion/ 2.Conflicto_Mediacion ]
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.
Magendzo, A; Toledo, M.I & Rosenfeld, C. (2004): Intimidación entre estudiantes. Cómo identificarla? Cómo atenderla? Santiago de Chile, LOM.
Martín, E. (dir) (2006): «Convivencia y conflictos en los centros educativos» Informe extraordinario Ararteko al Parlamento Vasco. pag. 134
Merino, J.V. (2006): «La acción pedagógico-social: una respuesta educativa la violencia escolar». Conferencia inaugural del curso académico de Pedagogía Social. Madrid: Facultad de Educación, UCM.
Olweus, D (1997): Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.
Ortega, R. (1997): «El proyecto Sevilla Anti-violencia Escolar. Un modelo de intervención preventiva contra los malos tratos entre iguales.» Revista de educación, 313. pp. 143-158.
Ortega, R. (2002 a): Informe sobre la investigación de los malos tratos y la exclusión social en el marco de un proyecto europeo, Sevilla: Kronos.
Ortega, R & Angulo J.C (1998): «Violencia escolar. Su presencia en Institutos de Educación Secundaria de Andalucía». Revista de Estudios de Juventud, núm. 42, pp. 47-61
Ortega, R: «La convivencia: un modelo de prevención de la violencia» Recuperado el 17 de enero de 2010 de (http://www.miescuelayelmundo.org/IMG/pdf/ORTEGA-2. pdf)
Ortega, R. & colb. (1998): La convivencia escolar: qué es y cómo abordarla. Sevilla. Consejería de Educación y Ciencia. Junta de Andalucía.
Ortega, R. & Del Rey, R. (2001): «Aciertos y desaciertos del Proyecto de Sevilla AntiViolencia Escolar (SAVE)» Revista de Educaci6n, núm. 324, pp. 253-270
Ortega, R & Del Rey, R. (2003): La violencia escolar. Estrategias de prevención, Barcelona: Graó
Ortega, R. Del Rey, R. & Fernández, I. (2003): «Violence in school. The response in Europe». RoutledgeFalmer. Londres y Nueva York.
Ortega, R & Mora-Merchán, J.A (1997) «Agresividad y Violencia: el problema de la victimización entre escolares» Revista de educación, 313. pp. 7-28.
Ortega, R & Mora-Merchán, J.A (2000): Violencia Escolar. Mito o realidad. Sevilla: Mergablum.
Osorio, F. (2006): Violencia en las escuelas. Un análisis desde la subjetividad. Buenos Aires: Noveduc.
Pérez Gómez, A. (1992) «La función y la formación del profesor/a en la enseñanza para la comprensión. Diferentes perspectivas». En J. Gimeno y A. Pérez (ed.) Comprender y Transformar la Enseñanza, Madrid, Morata.
Real Decreto 732/1995 de 23 de febrero, por el que se crea el Observatorio Estatal de la Convivencia Escolar.
Resolución de 29 de abril de 1996, de la Dirección General de Centros Escolares, sobre organización de los departamentos de orientación en Institutos de Educación Secundaria.
Velho, G. (2000): «Violência, Reciprocidade e desigualdade» En Velho, G. Alvito, M. (ed.) Cidadania e Violência. RJ. Editoras UFRJ/FGV, 2ª.ed.
Vettenburg, N. (1999): «Violence in schools, awareness-raising, prevention, penalties» General Report Council of Europe Publishing. pp. 29-60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.