Creating a parliament: teaching competences in primary education

Authors

  • Jesús Martínez Mateo C.P.E.I.P. Otero de Navascués, Cintruénigo, Navarra
  • Olga Mª Martínez Fernández C.P.E.I.P. Otero de Navascués, Cintruénigo, Navarra
  • José Ángel Morancho Díaz C.P.E.I.P. Otero de Navascués, Cintruénigo, Navarra

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5017

Keywords:

Parliament, Competences, Institution, ICT, Interdisciplinarity, Constitution, Socialconstructivism, Teamwork

Abstract

Under the premise of «learning through doing» the project «Creating a Parliament» has been proposed for children in the 5th year of primary education. The idea was to get pupils actively involved in the electoral process, from its beginnings, to the final establishment of a parliament which would carry out some of the functions for which such an institution is responsible. At the same time it would allow pupils to internalise, from a competence approach, some of the contents of the primary curriculum, which are by nature, difficult for children of this age to understand. The experience has been a complete success, allowing our children to a better understanding of our social institutions, developing teamworking skills and use and knowledge of specific computer skills as well.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ballester Vila, M.G. Y Sánchez Santamaría, J. (2010): Programar y evaluar por competencias en Educación Primaria. Cuenca. Universidad de Castilla La Mancha.

Cabrerizo, J., Castillo, S. Y Rubio, M.J. (2007): Programar y enseñar por competencias. Formación y práctica. Madrid. Pearson Educación.

Coll, C. (2004): «Redefinir lo básico en educación básica». Cuadernos de Pedagogía, 339, 80-84.

Coll, C. (2007): Las competencias básicas en educación. Madrid. Ed. Alianza.

De Haro, J.J. (2010): Redes sociales para la educación. Col. Manuales Imprescindibles. Madrid. Anaya Multimedia.

Garagorri, X. (2007): «Currículo basado en competencias: aproximación al estado de la cuestión». Aula de innovación educativa, 161, p. 47.

Jonnaert, P. ; Vander Borght, C. (1999): Créer des conditions d»apprentissage. Un cadre de réference socioconstructiviste pour une formation didactique des enseignents. Bruxelles. De Boeck.

Sobrino Pérez, J.L. (2003): Constitución Española 1978 para niños. 2ª Edición. Ciudad Real. Diputación Provincial de Ciudad Real.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. D.F. 24/2007, de 19 de marzo, por el que se establece el currículo de Educación Primaria en la Comunidad Foral de Navarra.

Published

2011-10-30

How to Cite

Martínez Mateo, J. ., Martínez Fernández, O. M., & Morancho Díaz, J. Ángel . (2011). Creating a parliament: teaching competences in primary education. Pulso. Revista De educación, (34), 141–158. https://doi.org/10.58265/pulso.5017

Issue

Section

Educational experiences