Psychopedagogical assessment of children experiencing severe exclusion in Nicaragua.
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4990Keywords:
Psycho-Pedagogical Evaluation, Cooperation, Latin-America, Social Exclusion, PovertyAbstract
This paper presents an experience of psychopedagogical evaluation in children in a social exclusion situation in León (Nicaragua). The activity was carried out as a part of the Practicum of the Psycho-pedagogy degree of the Universidad de Alcalá in collaboration with a Nicaraguan association «Niños del Fortín». 28 children (age: 5-15) was assessed, including social, familiar, and school context. That psycho-pedagogical evaluation will be useful for the program, will be the base of later interventions. This experience has let to complete the students training.
Downloads
References
Compas, B. E., Hinden, B.R. y Gerhardt, C.A. (1995). “Adolescent development: Pathways and processes of risk and resilience”. Annual Review of Psychology, 46, 265-293. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.ps.46.020195.001405
Del Romero, A. y Cerezal, F. (2006). Programa de cooperación con Nicaragua. Obtenido el 8 de mayo de 2006 de http://www2.uah.es/nicoop/home.php
Franch, J. (1985). El lleure com a projecte. Barcelona: Direcció General de Joventut
Lieberman, A. y Millar, L. (2003). La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro.
López, M. y Torres, J. (2003). “La sociedad educadora”. Intervención psicosocial. Revista sobre igualdad y calidad de vida, 12 (2), 153-161.
Musitu, G. y Cava, M. J. (2003). “El rol del apoyo social en el ajuste de los adolescentes”. Intervención psicosocial. Revista sobre igualdad y calidad de vida, 12 (2), 179-192.
Ortega, J. (1998). “Educación social a lo largo de la vida o el espacio para la educación social”. En VV.AA. (1998) Nuevos espacios para la acción social. Bilbao: ICE Universidad de Deusto.
PNUD (Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo) (2005). Informe sobre desarrollo humano 2005. La cooperación internacional ante una encrucijada: ayuda al desarrollo, comercio y seguridad en un mundo desigual. Madrid: Ediciones Mundi-Prensa
Powell, C. (2005). Trabajo de niños y niñas… responsabilidad de adultos. Managua: Save the Children (Noruega), Inpasa.
Secretaría Técnica de la Presidencia (SETEC), INEC (1998). Mapa de pobreza extrema en Nicaragua. Managua: Ministerio Agropecuario y Forestal.
Transparency International (2004). Global Corruption Report. Londres: Pluto Press.
Universidad de Alcalá (2006). “Misión y Modelo”. http://www.uah.es/universidad/presentacion/misionymodelo.shtm . 18/05/2008.
Vélez de Medrano, M.C. (2005). “Los retos de la educación básica en América Latina”. Documentos de Trabajo (Fundación Carolina), 1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.