Psychopedagogical assessment of children experiencing severe exclusion in Nicaragua.

Authors

  • José Juan Vázquez Universidad de Alcalá
  • Marisol Higueras Universidad de Alcalá
  • Amalia Cuadra Universidad de Alcalá

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4990

Keywords:

Psycho-Pedagogical Evaluation, Cooperation, Latin-America, Social Exclusion, Poverty

Abstract

This paper presents an experience of psychopedagogical evaluation in children in a social exclusion situation in León (Nicaragua). The activity was carried out as a part of the Practicum of the Psycho-pedagogy degree of the Universidad de Alcalá in collaboration with a Nicaraguan association «Niños del Fortín». 28 children (age: 5-15) was assessed, including social, familiar, and school context. That psycho-pedagogical evaluation will be useful for the program, will be the base of later interventions. This experience has let to complete the students training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Compas, B. E., Hinden, B.R. y Gerhardt, C.A. (1995). “Adolescent development: Pathways and processes of risk and resilience”. Annual Review of Psychology, 46, 265-293. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.ps.46.020195.001405

Del Romero, A. y Cerezal, F. (2006). Programa de cooperación con Nicaragua. Obtenido el 8 de mayo de 2006 de http://www2.uah.es/nicoop/home.php

Franch, J. (1985). El lleure com a projecte. Barcelona: Direcció General de Joventut

Lieberman, A. y Millar, L. (2003). La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro.

López, M. y Torres, J. (2003). “La sociedad educadora”. Intervención psicosocial. Revista sobre igualdad y calidad de vida, 12 (2), 153-161.

Musitu, G. y Cava, M. J. (2003). “El rol del apoyo social en el ajuste de los adolescentes”. Intervención psicosocial. Revista sobre igualdad y calidad de vida, 12 (2), 179-192.

Ortega, J. (1998). “Educación social a lo largo de la vida o el espacio para la educación social”. En VV.AA. (1998) Nuevos espacios para la acción social. Bilbao: ICE Universidad de Deusto.

PNUD (Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo) (2005). Informe sobre desarrollo humano 2005. La cooperación internacional ante una encrucijada: ayuda al desarrollo, comercio y seguridad en un mundo desigual. Madrid: Ediciones Mundi-Prensa

Powell, C. (2005). Trabajo de niños y niñas… responsabilidad de adultos. Managua: Save the Children (Noruega), Inpasa.

Secretaría Técnica de la Presidencia (SETEC), INEC (1998). Mapa de pobreza extrema en Nicaragua. Managua: Ministerio Agropecuario y Forestal.

Transparency International (2004). Global Corruption Report. Londres: Pluto Press.

Universidad de Alcalá (2006). “Misión y Modelo”. http://www.uah.es/universidad/presentacion/misionymodelo.shtm . 18/05/2008.

Vélez de Medrano, M.C. (2005). “Los retos de la educación básica en América Latina”. Documentos de Trabajo (Fundación Carolina), 1.

Published

2009-10-30

How to Cite

Vázquez, J. J. ., Higueras, M. ., & Cuadra, A. (2009). Psychopedagogical assessment of children experiencing severe exclusion in Nicaragua. Pulso. Revista De educación, (32), 55–73. https://doi.org/10.58265/pulso.4990

Issue

Section

Research and studies