The newspaper: the book of the people

Authors

  • Alejandro Martínez González Centro Superior de Estudios Universitarios La Salle

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4988

Keywords:

Press, Education, Socialisation, Pedagogy

Abstract

At the end of the 19th century and the beginning of the 20th some written media had an intuition about their important socio-pedagogic potential. They considered that they could make a great contribution to the effective promotion of social change and development by means of the content of their articles and their diffusion, each one from their own particular ideological perspective.
Press was then considered, even then, as a great instrument to transmit educational contents. It was thus regarded as a great tribune for teaching and defi ned as «the working-class book» (Fuentes and Fernández, 1997:131). This article accounts for the character of those initiatives in Spain, and mainly in Madrid, which were devised then in this sense and/or with this socio-educational intention. Among them, the outstanding media was those with a specifi c teaching character, the socialist, anarchist and Catholic union working-class press, and initiatives such as the one by Ortega y Gasset with Revista de España.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNALTE VEGA, F. (1987): Bandera Social. Semanario anárquico-colectivista, en VV.AA. Prensa Obrera en Madrid 1855-1936, (pág. 182-195), Comunidad de Madrid, Consejería de Cultura.

CAPITÁN DÍAZ, A. (1994): Historia de la educación en España II. Pedagogía Contemporánea. Madrid, Dykinson.

CHECA GODOY, A. (2002): Historia de la Prensa Pedagógica en España, Universidad de Sevilla.

DÍEZ BENITO, J. J. (2002): Las Escuelas Estatales de Artes y Oficios y la Educación del Obrero en España (1871-1900). Madrid, Villena Artes Gráficas.

FUENTES, J. F. Y FERNÁNDEZ, J. (1997): Historia del Periodismo Español. Madrid, Síntesis.

GUEREÑA, J.-L. (1991 b): Hacia una historia socio-cultural de las clases populares en España (1840-1920). En Historia Social, nº 11, otoño, pág. 147-164. Madrid.

GUEREÑA, J.-L. (1986): Prensa y educación popular. La Revista del Fomento de las Artes. En TUÑÓN DE LARA, M (Dir.): La prensa de los siglos XIX y XX. Metodología, ideología e información. Aspectos.

GUEREÑA, J.-L. (1991 a): Las Casas del Pueblo y la educación obrera a principios del siglo XX, Hispania Revista Española de Historia, nº 178, mayo-agosto, pág. 645-692. Madrid.

GUTIÉRREZ SÁNCHEZ, M. M. (1987): Revista Social. Eco del proletariado, en VV.AA. Prensa Obrera en Madrid 1855-1936, (pág. 167-181). Comunidad de Madrid, Consejería de Cultura.

IYANGA PENDI, A. (1996): La Educación Contemporánea. Teorías e Instituciones. Valencia, Nau Llibres.

LABRADOR HERRÁIZ, C. Y DE PABLOS RAMÍREZ, C. (1989): La Educación en los papeles periódicos de la ilustración española. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.

LUIS, F. De (1994): Cincuenta años de cultura obrera en España 1890-1940. Madrid, Fundación Pablo Iglesias.

MAINER, J. C. (1977): Notas sobre la lectura obrera en España (1890-1930), en BALCELS, ALBERTO (Dir.) Teoría y Práctica del movimiento obrero en España 1900-1936, (pág. 173-239). Valencia, Fernando Torres.

MARTÍNEZ SÁNCHEZ, E. (1994): El periódico en la educación de las personas adultas. Huelva, Grupo Pedagógico Andaluz “Prensa y Educación”.

MARTÍNEZ GONZÁLEZ, A. (2007): La pedagogía social de la prensa obrera madrileña. Universidad Complutense de Madrid. Tesis doctoral inédita.

NIETO MARTÍN, S. (1986): La temática educativa en la prensa. Análisis de contenido. Valladolid, Server Cuesta.

ORTEGA Y GASSET, J. (1983): Obras Completas. Madrid, Alianza.

SÁNCHEZ AGUSTÍ, M. (2002): La educación española a finales del siglo XIX: una mirada a través del periódico republicano “La Libertad”. Madrid, Ministerio de Educación.

SERRANO PRIETO, M. (1987b): Catálogo de prensa obrera madrileña, 1910-1923. En VV.AA. Prensa Obrera en Madrid 1855-1936, (pág.697-718). Comunidad de Madrid, Consejería de Cultura.

SEVILLANO GARCÍA, M. L. Y BARTOLOMÉ CRESPO, D. (1998): Enseñanza-Aprendizaje con medios de comunicación y nuevas tecnologías. Madrid, UNED.

TERMES, J. (1987): La prensa obrera como fuente histórica, en VV.AA. Prensa Obrera en Madrid 1855-1936, (pág. 33-46). Comunidad de Madrid, Consejería de Cultura.

TRILLA, J. (1998): La educación fuera de la escuela. Barcelona, Ariel (1ª edición 1993).

TUÑÓN DE LARA, M. : “España”, Semanario de la vida nacional. Artículo que aparece en la presentación de la revista en su recopilación microfilmada de la Hemeroteca Municipal de Madrid.

URGOITI, N. M. De (1983): La prensa diaria española en su aspecto económico, Discurso pronunciado en el Ateneo de Madrid el día 7 de diciembre de 1915. En Estudios de Historia Social, núm. 24-25, año 1983, enero-junio, (pág. 340-350). Madrid, Instituto de Estudios Laborales y de la Seguridad Social.

Published

2009-10-30

How to Cite

Martínez González, A. (2009). The newspaper: the book of the people. Pulso. Revista De educación, (32), 11–24. https://doi.org/10.58265/pulso.4988

Issue

Section

Research and studies