Enhanced reading comprehension achieved by training in making inferences

Authors

  • Juan Cruz Ripoll Salceda Colegio Santa María la Real de Pamplona
  • Gerardo Aguado Alonso Universidad de Navarra

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4986

Keywords:

Reading Comprehension, Inference, Linguistic Skills

Abstract

This article is about an experience on improving reading comprehension of 2nd grade students of Secondary School attending the subject Basic Linguistic Skills (Spanish language). The implementation of this experience was based on the training in construction of inferences. This approach has been scarcely used at school, although its theoretical and experimental basis is very remarkable.

First, theoretical foundations of training in construction of inferences are introduced.

Then, a description of the planned tasks adapted for its use with students of Secondary School is included. After that, intervention was evaluated. The results showed that the group of students in the program improved their reading comprehension in relation to the group who was not included in the program. Nevertheless the difference reached no significance, probably because of the short time of program implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUADO, G., RIPOLL, J.C. y DOMEZÁIN, M.J. (2003). Comprender el lenguaje. Madrid, Entha.

AGUADO, G., RIPOLL, J.C., ZAZU, J. y SARALEGUI, B. (2007). Intervención eficaz en la comprensión lectora en alumnos con trastornos de aprendizaje y sin ellos: estimulación de los procesos inferenciales. En García, J.N., (ed.) Dificultades del desarrollo: aplicaciones de intervención. Madrid, Pirámide.

BELINCHÓN, M., IGOA, J.M. y RIVIÈRE, A. (1998). Psicología del lenguaje. Investigación y teoría. Madrid, Trotta.

CAIN, K., BRYANT, P.E. y OAKHILL, J.V. (2004). Children's reading comprehension ability: concurrent prediction by working memory, verbal ability, and component skills. Journal of Educational Psychology, 96, 31-42. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.96.1.31

CAIN, K. y OAKHILL, J.V. (1999). Inference making ability and its relation to comprehension failure in young children. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 11, 489-503. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1008084120205

CAIN, K., OAKHILL, J.V., BARNES, M.A. y BRYANT, P.E. (2001). Comprehension skill, inference-making ability, and their relation to knowledge. Memory and Cognition, 29, 850-859. DOI: https://doi.org/10.3758/BF03196414

COLLADO, I. y GARCÍA MADRUGA, J.A. (1997). Comprensión de textos expositivos en escolares: un modelo de intervención. Infancia y Aprendizaje, 78, 87-105. DOI: https://doi.org/10.1174/021037097761403163

DEWITZ, P. y DEWITZ, P.K. (2003). They can read the words, but they can’t understand: Refining comprehension assessment. The Reading Teacher, 56, 422-435.

KINTSCH, W. y VAN DIJK, T.A. (1978). Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review, 85, 363-394. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.85.5.363

LEY ORGÁNICA DE EDUCACIÓN (2006). En Boletín Oficial del Estado Nº 106 del 4 de mayo de 2006.

OAKHILL, J.V., CAIN, K. y BRYANT, P.E. (2003). The dissociation of word reading and text comprehension: Evidence from component skills. Language and Cognitive Processes, 18, 443-468. DOI: https://doi.org/10.1080/01690960344000008

OCDE (2001). Conocimientos y destrezas para la vida: Primeros resultados del proyecto PISA 2000. Madrid, OCDE y Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

RAMOS, J.L. y CUETOS, F. (1999). Evaluación de los procesos de lectura en alumnos de tercer ciclo de educación primaria y educación secundaria obligatoria (PROLEC-SE). Madrid, TEA.

SÁNCHEZ, E. (1990). Estructuras textuales y procesos de comprensión: un programa para instruir en la comprensión de textos. Estudios de Psicología, 41, 21-40. DOI: https://doi.org/10.1080/02109395.1990.10821129

SÁNCHEZ, E. (1993). Los textos expositivos. Estrategias para mejorar su comprensión. Madrid, Santillana Siglo XXI.

SANZ, A. (2003a). La lectura comprensiva y los textos escolares en la ESO. Pamplona, Gobierno de Navarra. Disponible en: http://www.pnte.cfnavarra.es/publicaciones/pdf/lecturaeso.pdf. 07/09/07.

SANZ, A. (2003b). Cómo diseñar actividades de comprensión lectora. 3er ciclo de Primaria y 1er ciclo de la ESO. Pamplona, Gobierno de Navarra. Disponible en: http://www.pnte.cfnavarra.es/publicaciones/pdf/blitzama5.pdf. 07/09/07.

Published

2007-10-30

How to Cite

Ripoll Salceda, J. C., & Aguado Alonso, . G. . (2007). Enhanced reading comprehension achieved by training in making inferences. Pulso. Revista De educación, (30), 233–245. https://doi.org/10.58265/pulso.4986

Issue

Section

Educational experiences