Weaving networks of learning and reflection: An innovative proposal for the Intergrated Master's Degree in Psychopedagogy

Authors

  • Leonor Margalef Universidad de Alcalá
  • Alejandro Iborra Universidad de Alcalá
  • Natalie Pareja Universidad de Alcalá
  • Benjamin Castro Universidad de Alcalá
  • Susana Domínguez Universidad de Alcalá
  • Iván García Universidad de Alcalá
  • Salvador Giménez Universidad de Alcalá

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4979

Keywords:

Interdisciplinary Approach, Reflection, Selfdirected Learning, Collaborative Learning

Abstract

This paper recovers the experiences of a group of psycopedagogy teachers and students from the University of Alcala engaged in an innovative educational project developed under the framework of action research principles. Following the participative and shared spirit of this experience, the article is constructed around the contributions of some of the teachers and students involved in this project. The main objectives pursued were the construction of a learning and refl ection network that could facilitate an interdisciplinary approach as well as the generation of a favourable context for the development of teaching and learning processes founded in the principles of collaboration, autonomy and critical and refl ective thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brockbank, A. & McGill, I. (2002). Aprendizaje reflexivo en la educación superior. Madrid: Morata.

Contreras, J. (1994). La investigación en la acción. Cuadernos de Pedagogía, 224.

Efimova, L. y Fiedler, S. (2004). Learning Webs: Learning in weblog networks. Portugal: Web-based Communities. Disponible en: https://doc.telin.nl/dscgi/ds.py/Get/File-35344

Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata

Gimeno Sacristán, J. (2005). La educación que aún es posible. Madrid: Morata.

Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad. Cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madrid: Morata.

Kegan, R. (1994). Desbordados. Cómo afrontar las exigencias psicológicas de la vida actual. Madrid: Desclée de Brouwer.

Kemmis, S. & McTaggart, R. (2000). Participatory action research. En: Denzin, N. & Lincoln, Y. Handbook of qualitative research. Segunda Edición. Londres: Sage.

Liberman, A. y Miller, L. (2003). La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro.

Morin, E. (1999). La mente bien ordenada. Repensar la reforma. Reformar el pensamiento. Barcelona: Seix Barral.

Schank, D. L., Berman, T. R. y Macpherson, K. A. (2000). Aprender a través de la práctica. En Ch. M. Reigeluth (Ed.). Diseño de la Instrucción: Teorías y Modelos. Parte I (pp. 173-192). Madrid: Aula XXI Santillana.

Wiersema, N. (2000). How does collaborative learning actually work in a classroom and how do students react to it? A brief reflection. Artículo consultado en Marzo, 14, 2005, http://www.city.londonmet.ac.uk/deliberations/collab.learning/wiersema.html

Published

2007-10-30

How to Cite

Margalef, L. ., Iborra, A., Pareja, N. ., Castro, B. ., Domínguez, S. ., García , . I. ., & Giménez, S. . (2007). Weaving networks of learning and reflection: An innovative proposal for the Intergrated Master’s Degree in Psychopedagogy. Pulso. Revista De educación, (30), 123–142. https://doi.org/10.58265/pulso.4979

Issue

Section

Educational experiences