Quality, equity and indicators in the Spanish education system
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4942Keywords:
Quality, Equity, Education IndicatorsAbstract
In analyses of education indicators, the question that should Þ rst be raised is what we understand by “quality education”, since the concept that is used as a starting point will determine which indicators are used and how. In educational debate by today’s Information Society, the term “quality” is given pride of place. Although the key challenge that is faced by education systems continues to be making basic education available to all the population and guaranteeing a common compulsory education for all citizens, another challenge that is posed by today’s education systems is how to ensure the quality of teaching. In this paper, we look at the relationship between the concepts “quality” and “equity” and at the education indicators used to analyse them.
Downloads
References
ANDRÉS FERNÁNDEZ, M. A. (2005) “Propuesta de indicadores del proceso de enseñanza/ aprendizaje en la formación profesional en un contexto de gestión de calidad total”. En Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, v. 11, n. 1. http://www.uv.es/ DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.11.1.4197
RELIEVE/v10n2/RELIEVEv11n1_4.htm. Consultado en (22-08-06).
BALLESTER, LL. (1998). “Sistema de información e Indicadores sociales para la Educación”. En Revista Mallorquina de Pedagogia, 11, 137-155.
BOURDIEU, P. (1988). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Barcelona: Taurus.
BRASLAVSKY Y COSSE (2003) “Panorama internacional sobre calidad y equidad en la educación” (9-32). En Etxeberria, F. (coord.) Calidad, equidad y educación. Donostia: Erein.
BRUNET, I y MORELL, A. (1998). Clases educación y trabajo. Valladolid: Trotta.
COLOM, A. J. (1990). “La pedagogia urbana, marc conceptual de la ciutat educadora”. En AA.VV. La ciutat educadora (pp. 111-126).
Barcelona: Ayuntamiento de Barcelona.
CASANOVA, M.A. (2004) Evaluación y calidad de centros educativos. Madrid: La Muralla.
COHEN, E. (2002): «Educación, eficiencia y equidad: una difícil convivencia». En Revista Iberoamericana de Educación (OEI), núm. 30, septiembre-diciembre, pp. 105-124. DOI: https://doi.org/10.35362/rie300943
COLOM, A.J. (2003). “Calidad y equidad en la educación formal y no formal” (79-100). En Etxeberria, F. (coord.). Calidad, equidad y educación. Donostia: Erein.
DE MIGUEL, M.; MADRID, V.; NORIEGA, J.; RODRÍGUEZ, B. (1994). Evaluación para la calidad de los Institutos de Enseñanza Secundaria. Madrid: Escuela Española.
DELGADO, Mª del C. (2002). Los indicadores educativos. Estado de la cuestión y uso en geografía. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Universidad de Barcelona, Vol. VII, nº 354, 11 de marzo de 2002. Consultado en http://www.ub.es/
geocrit/b3w-354.htm (consultado el 15 de marzo de 2004). [ISSN 1138-9796]
GAIRÍN et al. (1996). “Grupos de mejora en la Universidad Autónoma de Barcelona”. En II. Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Docentes: Dirección Participativa y evaluación de centros. Bilbao: ICE. Universidad de Deusto.
GIMENO SACRISTÁN, J. (1999). La educación obligatoria. Madrid: Morata.
INCE (2002). Sistema estatal de indicadores de la educación. Madrid: MECD.
MARCHESI, A. y MARTÍN, E. (1998). Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Madrid: Alianza.
MARTÍNEZ MEDIANO, C. (2001). La evaluación para la mejora de la calidad de los centros educativos. En X Congreso Internacional Pedagogía de la diversidad: creando una cultura de la paz, UNED, 10-14 de septiembre de 2001. Consultado en: www.uv.es/soespe/documentos.htm (18 de marzo de 2004).
MEC (1997). Modelo Europeo de Gestión de la Calidad. Madrid: MEC-Argentaria.
PÉREZ JUSTE, R. (et. al.) (2004) Hacia una educación de calidad: gestión, instrumentos y evaluación. Madrid: Narcea.
SARRAMONA, J. (2004) Factores e indicadores de calidad en la educación. Barcelona: Octaedro.
SARRAMONA, J. (2003). “Los indicadores de la calidad de la educación” (33-64). En Etxeberria, F. (coord.). Calidad, equidad y educación. Donostia: Erein.
SETIÉN, M. L. (1993). Indicadores sociales de calidad de vida. Madrid: CIS.
UNCETA, A. (2003). La producción del sistema educativo en el País Vasco: la lógica público-privado. Tesis doctoral del Departamento de Sociología 2. Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la Universidad del País Vasco.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.