Quality, equity and indicators in the Spanish education system

Authors

  • Belén Pascual Barrio Universitat de les Illes Balear

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4942

Keywords:

Quality, Equity, Education Indicators

Abstract

In analyses of education indicators, the question that should Þ rst be raised is what we understand by “quality education”, since the concept that is used as a starting point will determine which indicators are used and how. In educational debate by today’s Information Society, the term “quality” is given pride of place. Although the key challenge that is faced by education systems continues to be making basic education available to all the population and guaranteeing a common compulsory education for all citizens, another challenge that is posed by today’s education systems is how to ensure the quality of teaching. In this paper, we look at the relationship between the concepts “quality” and “equity” and at the education indicators used to analyse them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉS FERNÁNDEZ, M. A. (2005) “Propuesta de indicadores del proceso de enseñanza/ aprendizaje en la formación profesional en un contexto de gestión de calidad total”. En Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, v. 11, n. 1. http://www.uv.es/ DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.11.1.4197

RELIEVE/v10n2/RELIEVEv11n1_4.htm. Consultado en (22-08-06).

BALLESTER, LL. (1998). “Sistema de información e Indicadores sociales para la Educación”. En Revista Mallorquina de Pedagogia, 11, 137-155.

BOURDIEU, P. (1988). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Barcelona: Taurus.

BRASLAVSKY Y COSSE (2003) “Panorama internacional sobre calidad y equidad en la educación” (9-32). En Etxeberria, F. (coord.) Calidad, equidad y educación. Donostia: Erein.

BRUNET, I y MORELL, A. (1998). Clases educación y trabajo. Valladolid: Trotta.

COLOM, A. J. (1990). “La pedagogia urbana, marc conceptual de la ciutat educadora”. En AA.VV. La ciutat educadora (pp. 111-126).

Barcelona: Ayuntamiento de Barcelona.

CASANOVA, M.A. (2004) Evaluación y calidad de centros educativos. Madrid: La Muralla.

COHEN, E. (2002): «Educación, eficiencia y equidad: una difícil convivencia». En Revista Iberoamericana de Educación (OEI), núm. 30, septiembre-diciembre, pp. 105-124. DOI: https://doi.org/10.35362/rie300943

COLOM, A.J. (2003). “Calidad y equidad en la educación formal y no formal” (79-100). En Etxeberria, F. (coord.). Calidad, equidad y educación. Donostia: Erein.

DE MIGUEL, M.; MADRID, V.; NORIEGA, J.; RODRÍGUEZ, B. (1994). Evaluación para la calidad de los Institutos de Enseñanza Secundaria. Madrid: Escuela Española.

DELGADO, Mª del C. (2002). Los indicadores educativos. Estado de la cuestión y uso en geografía. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, Universidad de Barcelona, Vol. VII, nº 354, 11 de marzo de 2002. Consultado en http://www.ub.es/

geocrit/b3w-354.htm (consultado el 15 de marzo de 2004). [ISSN 1138-9796]

GAIRÍN et al. (1996). “Grupos de mejora en la Universidad Autónoma de Barcelona”. En II. Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Docentes: Dirección Participativa y evaluación de centros. Bilbao: ICE. Universidad de Deusto.

GIMENO SACRISTÁN, J. (1999). La educación obligatoria. Madrid: Morata.

INCE (2002). Sistema estatal de indicadores de la educación. Madrid: MECD.

MARCHESI, A. y MARTÍN, E. (1998). Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Madrid: Alianza.

MARTÍNEZ MEDIANO, C. (2001). La evaluación para la mejora de la calidad de los centros educativos. En X Congreso Internacional Pedagogía de la diversidad: creando una cultura de la paz, UNED, 10-14 de septiembre de 2001. Consultado en: www.uv.es/soespe/documentos.htm (18 de marzo de 2004).

MEC (1997). Modelo Europeo de Gestión de la Calidad. Madrid: MEC-Argentaria.

PÉREZ JUSTE, R. (et. al.) (2004) Hacia una educación de calidad: gestión, instrumentos y evaluación. Madrid: Narcea.

SARRAMONA, J. (2004) Factores e indicadores de calidad en la educación. Barcelona: Octaedro.

SARRAMONA, J. (2003). “Los indicadores de la calidad de la educación” (33-64). En Etxeberria, F. (coord.). Calidad, equidad y educación. Donostia: Erein.

SETIÉN, M. L. (1993). Indicadores sociales de calidad de vida. Madrid: CIS.

UNCETA, A. (2003). La producción del sistema educativo en el País Vasco: la lógica público-privado. Tesis doctoral del Departamento de Sociología 2. Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación de la Universidad del País Vasco.

Published

2006-10-30

How to Cite

Pascual Barrio, B. . (2006). Quality, equity and indicators in the Spanish education system. Pulso. Revista De educación, (29). https://doi.org/10.58265/pulso.4942

Issue

Section

Research and studies