1001 FACES. Learning through art in the 3-year-old’s classroom

Authors

  • Elena García Matres y Cortés CEIP Pico de la Miel (La Cabrera)

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4938

Keywords:

Didactic Experience, Global Project, Learning Through Discovery, Arts, Painting

Abstract

This article shows an experience developed in a school located in the Sierra de Madrid area with children aged three (1st grade Early Children Education). The experience is a global project framed within an active pedagogy, in which all areas are entwined: oral expression, arts education, environment knowledge, etc. The main resource has been a painting from the 2nd half of the 18th century 180 Elena García-Matres y Cortés titled «Feminine Portrait», attributed to a follower of the Flemish painter Anton Van Dyck. The project is divided into three stages: before, during, and after the visit to an art gallery, named El Gabinete Artístico, where the chosen painting is shown.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELLOCQ, G. (2004) Una visita al Museo. Retratos. Material no publicado.

BERGER, K.S. y THOMPSON, R.A. (1997) Psicología del Desarrollo, Infancia y Adolescencia. Madrid, Panamericana.

CHERRY, C. (1984) El arte en el niño de edad preescolar. Barcelona, Editorial Ceac.

DELVAL, J. (1994) El desarrollo humano. Madrid, Siglo XXI.

DÍEZ NAVARRO, C. (1998) La oreja verde de la escuela. Trabajo por proyectos y vida cotidiana en la escuela infantil. Madrid, Ediciones de la Torre.

ESCUELAS INFANTILES DE REGGIO EMILIA, (1999) La inteligencia se construye usándola. Madrid, Ediciones Morata.

GIRÓN, M. (2003) El Museo Guggenheim acerca el arte a los escolares, Revista Comunidad Escolar, nº 727

MARTÍNEZ CRIADO, G. (1998) El juego y el desarrollo infantil. Barcelona, Octaedro.

PÉREZ DE ARANDA, Z. (2004) Educar con arte, Magisterio, nº 1.

PÉREZ ROMERO, J. T. (2003) Cuerpo de maestros. Temario Común. Sevilla, Editorial Mad.

PIAGET, J. e INHELDER, B.(1969): Psicología del niño. Madrid, Editorial Morata.

PIAGET, J., LORENZ, K. y ERIKSON, E.H. (1982) Juego y desarrollo. Barcelona, Grijalbo.

SÁNCHEZ VIVANCOS, C. Y OTROS, (2003) Las Meninas. Proyecto para educación Infantil. Madrid, Consejería de Educación. DGOA.

Published

2005-10-30

How to Cite

García Matres y Cortés, E. . (2005). 1001 FACES. Learning through art in the 3-year-old’s classroom. Pulso. Revista De educación, (28), 179–196. https://doi.org/10.58265/pulso.4938

Issue

Section

Educational experiences