Do we still teach anti-Judaism? Reflections and teaching guidelines to avoid prejudices in religious education in schools
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4931Keywords:
Judaism, Jesus, Pedagogy, Inter-Religious Dialogue, Religious StudiesAbstract
This article reminds the reader of the importance of avoiding that the introduction to the figure of Jesus would hide anti-Jewish prejudices, even in an unconscious way, in the School Religious Education (ERE) or any other fields. It also points out some pedagogic mistakes which may obviate Jesus’ Jewishness, oppose Jesus to the Judaism of His age without any shade, or value present-day Judaism as an outdated or sluggish religion. Besides, this article shows a series of guidelines to introduce the ERE pupils to Jesus Christ in such a way as to make progress with the overcoming of old suspicions and lack of understanding.
Downloads
References
AGUIRRE, R. (1996): Aproximación actual al Jesús de la Historia. Bilbao, Desclée de
Brouwer.
BROWN, R. (1991): La comunidad del discípulo amado. Salamanca, Sígueme.
COHEN, A. (1992): La Shoah. Bilbao, Desclée de Brouwer.
COHN, N. (1995): El mito de la conspiración judía mundial. Madrid, Alianza.
COMISIÓN EPISCOPAL DE RELACIONES INTERCONFESIONALES (1993): Cristianos y judíos por los caminos del diálogo. Madrid. Conferencia Episcopal.
COMISIÓN PARA LAS RELACIONES CON EL JUDAÍSMO (1974): Orientaciones y sugerencias para la aplicación de la declaración conciliar ‘Nostra Aetate’. Ciudad del Vaticano.
COMISIÓN PARA LAS RELACIONES CON EL JUDAÍSMO (1985): Notas para una correcta presentación de judíos y judaísmo en la predicación y la catequesis de la Iglesia católica. Ciudad del Vaticano.
COMISIÓN PARA LAS RELACIONES CON EL JUDAÍSMO (1998): Nosotros recordamos: una reflexión sobre la Shoah. Ciudad del Vaticano.
DANIELOU, J. y CHOURAQUI, A. (1967): Diálogo sobre los judíos, Burgos, Aldecoa.
EISNER, W. (2005): La conspiración. La historia secreta de los Protocolos de los sabios de Sión. Barcelona, Norma Editorial.
FLAVIO JOSEFO, Antigüedades judías.
GARCÍA MARTÍNEZ, F. y TREBOLLE, J. (1993): Los hombres de Qumrán. Literatura, estructura social y concepciones religiosas. Madrid, Trotta.
GIL, E. y CORRAL, C. (eds.) (2001): Del desencuentro a la comprensión. IsraelJerusalén-Iglesia católica. Madrid, Editorial Universidad Comillas.
GLATZER, N. (1972): Hillel el Sabio. Buenos Aires, Paidos.
GONZALO MAESO, D. (2001): El legado del judaísmo español. Madrid, Trotta.
GRELOT, P. (1995): Les juifs dans l’évangile de Jean. Enquète historique et réflexions théologiques. París, Gabalda.
HADAS-LEBEL, M. (2002): Hillel. Maestro della legge al tempo di Gesù. Casale de Monferrato, Portalupi.
JEREMÍAS, J. (2003), La Última Cena. Madrid, Cristiandad.
KNOHL, I. (2004): El Mesías antes de Jesús. Madrid, Trotta.
KÜNG, H. (1998): El Judaísmo. Pasado, presente, futuro. Madrid Trotta.
LENGLET-AJCHENBAUM, J. y AJCHENBAUM, Y. M. (2000): Les judaïsmes. París, Gallimard.
LUSTIGER, J. (2003): La promesa. Madrid, Cristiandad.
MARCHADOUN, A. (ed.) (1998): Procès de Jesús, procès des Juifs? París, Cerf.
MARTÍN, T. (1999): Textos cristianos primitivos. Salamanca, Sígueme.
MARY, E. (1986): La aportación de un judío a la Iglesia. Barcelona, Riopiedras.
NATIONAL JEWISH SCHOLARS PROJECT (2002): Dabru Emet. Institute for Christian and Jewish Studies, Baltimore.
PONTIFICIA COMISIÓN BÍBLICA (1993): La interpretación de la Biblia en la Iglesia. Ciudad del Vaticano.
PONTIFICIA COMISIÓN BÍBLICA (2002): El pueblo judío y sus escrituras sagradas en la Biblia cristiana. Ciudad del Vaticano.
ROMERO, E. y MACÍAS, U. (2005): Los judíos de Europa. Madrid, Alianza.
SANDERS, E. P. (2000): La figura histórica de Jesús. Estella, Verbo Divina.
STEGEMANN, E. W. y STEGEMANN, W. (2000): Historia social del cristianismo primitivo. Estella, Verbo Divino.
THEISSEN, G. y MERZ, A.(1999): El Jesús histórico. Salamanca, Sígueme.
TREBOLLE, J. (1996): El judaísmo moderno. Madrid, SM.
V.V.A.A. (2001): ¿Es antijudío el Nuevo Testamento?. Estella, Verbo Divino.
VATICANO II, Nostra Aetate.
VOUGA, F. (2001): Los primeros pasos del cristianismo. Estella, Verbo Divino.
WAHLE, H. (2000): Ebrei e cristiani in dialogo. Milán, Paoline.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.