Personal stories as a teaching resource to investigate recent history through a transnational project

Authors

  • Alonso Mateo Gómez Universidad de Castilla La Mancha
  • Raquel Bravo Marín Universidad de Castilla La Mancha

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4808

Keywords:

Erasmus Plus, School associations, Social Sciences, Oral history, Internationalization

Abstract

The objective of this project was to develop methodological strategies to work in the area of social sciences in an active way with secondary school students from different countries. During the 2014-2016 biennium six schools from Spain, Germany, Turkey, Poland, Romania and Portugal carried out an educational innovation project within the framework of the Erasmus program, funded by the European Union. The method rested on the combination of two different fields, social sciences and life stories as a strategy to promote active and participatory teamwork among the students, using questionnaires, information searches and interviews with their relatives. Among the results, we highlight the documentary video with interviews. As for the impact on participants their personal progress stands out, as well as the development of their interpersonal and intrapersonal skills, their ability to communicate, especially in English, and the opportunity to collaborate with students and teachers from other countries in a joint educational project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allport, G. (1954). The Nature of Prejudice. United States of America: Addison-Wesley. Fourth printing, 1966. Recuperado de https://archive.org/details/TheNatureOfPrejudice/page/n5/mode/2up

Biava, M. L. y Segura, A. L. (2010). ¿Por qué es importante saber el idioma inglés? Recuperado de http://www.cepjuanxxiii.edu.ar/wp-content/uploads/2010/07/Por-que-es-importante-saber-inglés.pdf.

Cabré, A. y Domingo, A. (2002). Flujos migratorios hacia Europa: actualidad y perspectivas. Arbor 678, 325-344. doi:10.3989/arbor.2002.i678.1084

CIEB (2017). El bilingüismo a debate. Actas del IV Congreso Internacional de Enseñanza Bilingüe en Centros Educativos. Asociación de Enseñanza Bilingüe. Madrid. Recuperado de https://www.ebspain.es/pdfs/actas_cieb2017/COM_22.pdf

Erasmus Plus (2016). Recent European History through Personal Histories. Documentary. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=GcVy2HsRS5U

Gil Flores, J. (1993). La metodología de investigación mediante grupos de discusión. Enseñanza, 10-11, 199-214.

Goetz, J.P. y Lecompte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

Gómez-Luna, E., Navas, D., Aponte-Mayor, G. y Betancourt-Buitrago, L. (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización. DYNA, 81(184), 158-163. doi: 10.15446/dyna.v81n184.37066

López, N. y Sandoval, I. (s.f.). Métodos y técnicas de investigación cuantitativa y cualitativa. Recuperado de http://recursos.udgvirtual.udg.mx/biblioteca/bitstream/20050101/1103/1/Metodos_y_tecnicas_de_investigacion_cuantitativa_y_cualitativa.pdf

Martín García, A. V (1995). Fundamentación teórica y uso de las historias y relatos de vida como técnicas de investigación en pedagogía social. Aula, 7, 41-60. Recuperado de https://revistas.usal.es/index.php/0214-3402/article/viewFile/3375/3396%C3%A7

Plummer, K. (1989). Los Documentos personales. Introducción a los problemas y la bibliografía del método humanista. Madrid: Ed. Siglo XXI.

Puig Rovira, J. M. (1992). Notas para un estudio sobre los usos de la escritura autobiográfica en educación. Comunicación presentada al XI Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación, Salamanca. Documento mecanografiado. Recent European History through Personal Histories. (2014). Página de resultados de la Unión Europea. Recuperado de https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/2014-1-ES01-KA201-004329

Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Senent, J. M. (2015). Movilidad de estudiantes: microanálisis del programa Erasmus (2009-2014). Estudio de caso. Bordón, 67 (1), 117-134. doi:10.13042/Bordon.2015.67108

UNESCO (2010). Invertir en la diversidad cultural y el diálogo intercultural: informe mundial de la UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000187828

Published

2020-10-20

How to Cite

Mateo Gómez, A., & Bravo Marín, R. . (2020). Personal stories as a teaching resource to investigate recent history through a transnational project. Pulso. Revista De educación, (43), 235–251. https://doi.org/10.58265/pulso.4808

Issue

Section

Research and studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.