Analysis of the level of socio-emotional adaptation and its relationship with performance in primary school students
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4799Keywords:
Social adaptation, Primary Education, Social education, Emotional intelligence, Intervention, PerformanceAbstract
This work evaluates the results of a program for students’ socio-emotional adaptation improvement. The following aspects were analyzed: On the one hand, the socializing profile (constructed based on the socio-emotional skills developed in the program) and its relationship with academic performance and, on the other hand, the existence of gender differences in the mentioned profile. 198 primary school students (103 males (52%) and 95 females (48%) –M = 8.68 years; DT = 1.75-) and 18 teachers (5 males (28%) and 13 females (72%) -M = 48.83 years; DT = 4.27-) participated. The BAS-1 socialization battery was applied. Descriptive, comparative, correlation, and multiple linear regression analysis were carried out. The sample presents a highly facilitating socialization profile, which is related to their academic performance. Differences were found in the facilitating aspects of socialization in favor of girls, while in inhibitory aspects, differences were detected only in aggressiveness-stubbornness— higher in boys. This research points to the effectiveness and relevance of the program due to the positive effects detected.
Downloads
References
Bernal, A. (2010). Psicología positiva de la vida y los programas de intervención en la familia para promover las competencias sociales, International Journal of Developmental and Educational Psychology (INFAD), 1, 25-34.
Bernal, A., González-Torres, M. C. y Naval, C. (2015). La educación del carácter. Perspectivas internacionales. Participación Educativa, 4(6), 34-45.
Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.
Bisquerra, R. (2011). Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao: Desclée de Brower.
Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
Bravo, I. y Herrera, L. (2011). Convivencia escolar en educación primaria. Las habilidades sociales del alumnado como variable moduladora. Revista de educação e humanidades, 1, 173-212. DOI: https://doi.org/10.30827/dreh.v0i1.7166
Cejudo, J. (2017). Effects of a programme to improve emotional intelligence on psychosocial adjustment and academic performance in primary education/Efectos de un programa de mejora de la inteligencia emocional sobre el ajuste psicosocial y el rendimiento académico en educación primaria. Infancia y Aprendizaje, 40(3), 503-530. https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1341099 DOI: https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1341099
Clouder, C., Pedersen, C.S., Madrazo, C., Boland, N., Antognazza, D. y Fernández-Berrocal, P. (2015). Social and Emotional Education. An International Analysis. Fundación Botín Report 2015. Santander: Fundación Botín.
Cuadra, D., Salgado, J., Lería, F. y Menares, N. (2018). Teorías subjetivas en docentes sobre el aprendizaje y desarrollo socioemocional: Un estudio de caso. Revista Educación, 42(2). https:// doi.org/10.15517/revedu.v42i2.25659
Durlak, J.A., Weissberg, R.P., Dymnicki, A.B., Taylor, R.D. y Schellinger, K.B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of schoolbased universal interventions. Child Development, 82, 405-432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2006). Emotional Intelligence as predictor of mental, social and Physical health in university students. The Spanish Journal of Psychology, 1, 45-51. https:// doi.org/10.1017/s1138741600005965 DOI: https://doi.org/10.1017/S1138741600005965
Extremera, N., Fernández-Berrocal, P. y Salovey, P. (2006). Spanish version of the Mayer-Salovey- Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT). Version 2.0: reliabilities, age and gender differences. Psicothema, 18 (Suplemento), 42-48.
Fernández-Berrocal, P., Cabello, R., Castillo, R. y Extremera, N. (2012). Gender differences in emotional intelligence: The mediating effect of age. Psicología Conductual, 20(1), 77.
Filella-Guiu, G., Pérez-Escoda, N., Agulló-Morera, M. J. y Oriol-Granado, X. (2014). Resultados de la aplicación de un programa de educación emocional en Educación Primaria. Estudios sobre Educación, 26, 125-147. https://doi.org/10.15581/004.26.125-147 DOI: https://doi.org/10.15581/004.26.125-147
Fundación Botín (2020). Educación responsable. Descargado de: https://campus.educacionresponsable. org/manager/API/download_file.php?account=educacion-responsable-fbotin&iddoc=2606
Gardner, H. (1983). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.
Goleman, D. (1995). La inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
Gutiérrez-Cobo, M. J., Cabello, R. y Fernández-Berrocal, P. (2017). Inteligencia emocional, control cognitivo y el estatus socioeconómico de los padres como factores protectores de la conducta agresiva en la niñez y la adolescencia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88(31.1), 39-52.
Lorente, L., Ramos, G. y Pérez, A. (2016). Las prácticas docentes y el desarrollo de las competencias emocionales en estudiantes de educación primaria. Aula de Encuentro, 18 (1), 129-154.
Loeber, R., Green, S. M. y Lahey, B. B. (2003). Risk factor for adult antisocial personality. In D. P. Farrington y J. Coid (Eds), Early prevention of adult antisocial behavior (pp. 79-108). Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511489259.004
Lopes, P. N. y Salovey, P. (2004). Toward a broader education: Social, emotional, and practical skills. In J. E. Zins, R. P. Weissberg, M. C. Wang y H. J. Walberg (Eds.), Building School Success on Social and Emotional Learning: What does the research say (pp. 76-93). New York: Teachers College Press.
Martín, E. y Moreno, A. (2008). Competencia para aprender a aprender. Madrid: Alianza.
Mayer, J.D. y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey y D. Sluyter (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: implications for educators (pp. 3-31) New York: Basic Books.
Merchán, I. M., Bermejo, M. L. y González, J. D. (2014). Eficacia de un Programa de Educación Emocional en educación primaria. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 1(1), 91-99. https://doi.org/10.17979/reipe.2014.1.1.30. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2014.1.1.30
Molero, D., Ortega, F. y Moreno, M.R. (2010). Diferencias en la adquisición de competencias emocionales en función del género. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 3, 165-172.
Palomera, R., Gil-Olarte Márquez, P. y Brackett, M. A. (2006). ¿Se perciben con inteligencia emocional los docentes?: posibles consecuencias sobre la calidad educativa. Revista de Educación, 341, 687-703.
Pérez, N. y Castejón, J.L. (2007). La inteligencia emocional como predictor del rendimiento académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y Estrés, 12 (2-3), https://doi.org/393-400.1320858454_847
Pérez-Escoda, N. P., Berlanga, V. y Alegre, A. (2019). Desarrollo de competencias socioemocionales en educación superior: evaluación del Posgrado en Educación Emocional. Bordón. Revista de pedagogía, 71(1), 97-113. https://doi.org/10.13042/bordon.2019.64128 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.64128
Pérez-González, J. C. (2017). Propuesta para la evaluación de programas de educación socioemocional. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 6(2), 523-546. https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1285 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1285
Pérez, M. y Gonçalves, S. (2013). Formación del profesorado en competencias. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 17(3), 1-10.
Rendón, M. (2019). Competencias socioemocionales de maestros en formación y egresados de programas de educación. Praxis & Saber, 10(24), 243-270 https://doi.org/10.19053/22160159. v10.n25.2019.10004 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.10004
Ruvalcaba-Romero, N., Gallegos-Guajardo, J. y Fuerte, J. M. (2017). Competencias socioemocionales como predictoras de conductas prosociales y clima escolar positivo en adolescentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88, 77–90.
Sánchez, M. T., Fernández-Berrocal, P., Montañés, J. y Latorre, J. M. (2017). ¿Es la inteligencia emocional una cuestión de género? Socialización de las competencias emocionales en hombres y mujeres y sus implicaciones. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 6(15). https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1287 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1287
Santesso, D. L., Reker, D. L., Schmidt, L. A. y Segalowitz, S. J. (2006). Frontal Electroencephalogram Activation Asymmetry, Emotional Intelligence, and Externalizing Behaviors in 10-Year-Old Children. Child Psychiatry y Human Development, 36, 311-328. https://doi.org/10.1007/s10578-005-0005-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s10578-005-0005-2
Silva, F. y Martorell, M. C. (2018). BAS. Bateria de socialización. Manual, 6ª edición. Madrid: TEA Ediciones.
Sotil, A., Escurra, L.M., Huerta, R., Rosas, M. Campos, E. y Llaños, A. (2008). Efectos de un programa para desarrollar la inteligencia emocional en alumnos del sexto grado de educación primaria. Revista de investigación en psicología, 11(2), 55-65. DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v11i2.3819
Sternberg, R. J., Grigorenko, E. y Bundy, D. A. (2001). The predictive value of IQ. Merrill-Palmer Quarterly, 47(1), 1-41. https://doi.org/10.1353/mpq.2001.0005 DOI: https://doi.org/10.1353/mpq.2001.0005
Usán, P. y Salavera C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Actualidades en Psicología, 32(125), 95-112. http://dx.doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123 DOI: https://doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123
Vallés, A. (2000) S.I.C.L.E: Siendo inteligentes con las emociones. Valencia: Promolibro Van der Zee, K., Thijs, M. y Schakel, L. (2002). The relationship of emotional intelligence with academic intelligence and the Big Five. European Journal of Personality, 16, 103-125. https://doi.org/10.1002/per.434 DOI: https://doi.org/10.1002/per.434
Zavala, M. A., Valadez, M. D. y Vargas, M. C. (2008). Inteligencia emocional y habilidades sociales en adolescentes con alta aceptación social. Electronic journal of research in educational psychology, 6(15), 319-338. https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1291 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1291
Zeidner, M., Roberts, R. D. y Matthews, G. (2002). Can emotional intelligence be schooled? A critical review. Educational Psychologist, 37, 215-231. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3704_2 DOI: https://doi.org/10.1207/S15326985EP3704_2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.