Exploratory study on the implementation of the classroom as a methodology for teacher training in arts education
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.7059Keywords:
flipped clasrroom, artistic education, innovation, teacher trainingAbstract
This text presents the results of an exploratoryresearch whose objective has been to evaluate
the implementation of the inverted classroom
methodology in the subject of Artistic Creation
and Research Workshop of the 2nd year of the
degree in Primary Education and the 2nd year
of the double degree in Primary and Early Childhood
Education at the University of Murcia. For
this purpose, a mixed methodology was used,
using a quantitative questionnaire and a qualitative
analysis of opinions. The results, from a
sample of 100 students, allow us to clarify which
aspects have been effective in the application
of this methodology, such as the suitability of extending
the practical work time in the classroom
in a subject in the area of didactics of plastic
expression, and those that need to be reviewed,
such as the necessary awareness of the autonomous
role of the student in this method. Based
on the data obtained and the contrast with other
studies taken into account, future lines of optimization
are proposed with the aim of improving
this methodology in future courses.
Downloads
References
Acaso, M. y Megías, C. (2017). Art Thinking. Cómo el arte puede transformar la educación. Paidós Educación.
Aguilera-Ruiz, C., Manzano-León, A., Martínez-Moreno, I., Lozano-Segura, M. C., y Casiano Yanicelli, C. (2017). El modelo Flipped Classroom. Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 261–266. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v4.1055
Alarcón Díaz, D.S, y Alarcón Díaz, O. (2021). El aula invertida como estrategia de aprendizaje. Revista Conrado, 17(80), 152-157.
Cabrera Larreategui, S. Y., Rojas Yalta, E. M., Montenegro Torres, D., y López Regalado, O. (2021). El aula invertida en el aprendizaje de los estudiantes: revisión sistemática. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 77, 152–168. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.1967
Cervantes López, M. J., Cruz Casados, J., Sánchez Hernández, D. C., y Hernández Nieto, U. Z. (2023). Modelo de aula invertida: Validación del instrumento para evaluar la percepción y satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de ciencias sociales, 29(2), 229-241. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i2.39973
Chura Quispe, G., Chávez Guillén, J., y Leyva Ato, L.A. (2022). Aula invertida en la formación de profesionales de ciencias fácticas culturales: una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 31, 69-78. https://doi.org/10.24215/18509959.31.e7
Díaz Herrera, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1). https://doi.org/10.5209/RGID.60813
Domínguez Rodríguez, F. J., y Palomares Ruiz, A. (2020). El “aula invertida” como metodología activa para fomentar la centralidad en el estudiante como protagonista de su aprendizaje. Contextos Educativos. Revista De Educación, 26, 261–275. https://doi.org/10.18172/con.4727
Fabila Echauri, A. M. (2012). La Escala de Likert en la evaluación docente: acercamiento a sus características y principios metodológicos. Perspectivas docentes, 50, 31-40.
Fernández, M. G., y Godoy Guglielmone, M. V. (2017). Aula invertida para la inclusión de recursos educativos abiertos: enseñanza de tecnología aplicada al arte. Documentos de conferencia. http://repositorio.unne.edu.ar/handle/123456789/50599
Fidalgo-Blanco, A., Sein-Echaluce, M.L., y García-Peñalvo, F.J. (2020). Aula Invertida: Una visión conceptual. Zenodo. http://doi.org/10.5281/zenodo.3698328
Gamero García, T., Díaz Santa María, Y., y Molina Saorín, J. (2023). La educación artística plástica desde la autoexpresión creativa para atender a la diversidad en las aulas. Communiars. Revista De Imagen, Artes Y Educación Crítica y Social, 10, 37–47.
Gaviria Rodríguez, D., Arango Arango, J., Valencia Arias, A. y Bran Piedrahita, L. (2019). Percepción de la estrategia aula invertida en escenarios universitarios. Revista mexicana de investigación educativa, 24(81), 593-614.
Guevara, G. P., Verdesoto, A. E., y Castro, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173. https://doi.org/10.26820/
González-Zamar, M. D., y Abad-Segura, E. (2020). El aula invertida: un desafío para la enseñanza universitaria. Virtualidad, Educación Y Ciencia, 11(20), 75–91. https://doi.org/10.60020/18536530.v11.n20.27449
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Definición del alcance de la investigación que se realizará: exploratorio, descriptivo, correlacional o explicativo. En Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. Metodología de la Investigación (6 ed., págs. 88-101). México: McGraw-Hill.
Hernández-Silva, C. y Tecpan, S. (2017). Aula invertida mediada por el uso de plataformas virtuales: Un estudio de caso en la formación de profesores de física. Estudios Pedagógicos, 18(3), 193-204. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300011
Hernández-Suárez, C. A., Prada-Núñez, R., y Gamboa-Suárez, A. A. (2020). Formación inicial de maestros: escenarios activos desde una perspectiva del aula invertida. Formación universitaria, 13(5), 213-222. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000500213
Herrera Sierra, G., & Prendes Espinosa, M. P. (2019). Implementation and analysis of a flipped classroom experience: a case study in upper secondary school. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(1), 24–33. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i1.3091
Lage, M., Platt, G., y Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. The Journal of Economic Education, 31(1), 30-43. http://dx.doi.org/10.2307/1183338
Lastra, R. P. (2000). Encuestas probabilísticas vs. no probabilísticas. Política y cultura, 13, 263-276.
López, P. L. (2004). Población muestra y muestreo. Punto cero, 9(08), 69-74.
López Falcón, A., y Ramos Serpa, G. (2021). Acerca de los métodos teóricos y empíricos de investigación: significación para la investigación educativa. Revista Conrado, 17(S3), 22-31.
Nin, M. C., y Acosta, M. I. (2022). Aula invertida, debates teóricos, desafíos pedagógicos y reflexiones sobre la práctica profesional docente. Nuevas Dimensiones, 9, 1-31. https://doi.org/10.53689/nv.vi9.50
Marin-Viadel, R., y Roldan, J. (2019). A/r/tography and Visual Arts Based Educational Research. Arte individuo y sociedad, 31(4), 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409
Moreno-Guerrero, A.-J., López-Belmonte, J., Parra-González, M. E., y Segura-Robles, A. (2024). Flipped learning como herramienta generadora de mejoras académicas en educación superior. Revista Fuentes, 26(1), 13–22. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2024.22244
Palacios-Rodríguez, A., y Martín-Párraga, L. (2021). Formación del profesorado en la era digital. Nivel de innovación y uso de las TIC según el marco común de referencia de la competencia digital docente. Revista De Investigación Y Evaluación Educativa, 8(1), 38–53. https://doi.org/10.47554/revie2021.8.79
Pereira Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, vol. XV(1), 15-29. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2
Prieto, A., Barbarroja Escudero, J., Corell, A., y Álvarez Álvarez, S. (2021). Eficacia del modelo de aula invertida (flipped classroom) en la enseñanza universitaria: Una síntesis de las mejores evidencias. Revista de Educación, 391, 149-177. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-391-476
Puerta, F. (2019). Aprendizaje-servicio, arte, e innovación docente en la Upv. Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras, 8, 99-112. https://doi.org/10.4995/sonda.2019.18279
Rodríguez Jiménez, J. M., Pérez-Ochoa, M. E. y Ulloa-Gerra, Ó. (2021). Aula invertida y su impacto en el rendimiento académico: una revisión sistematizada del período 2015-2020. EDMETIC, 10(2), 1-25.
Rodríguez-Pasquín, M., Esteban-Yago, M., López-Martínez, M., y García-Luque, O. (2023). Evaluación de la combinación de clase invertida y uso de aplicaciones para promover una docencia universitaria interactiva. Educar, 59(2), 367-383. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1740
Ros, G., y Rodríguez Laguna, M. T. (2021). Influencia del aula invertida en la formación científica inicial de Maestros/as: beneficios en el proceso de enseñanza-aprendizaje, actitudes y expectativas hacia las ciencias. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 463–482. https://doi.org/10.6018/rie.434131
Salido López, P. V. (2020). Metodologías activas en la formación inicial de docentes: Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) y educación artística. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(2), 120-143. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.13656
Salido López, P. V. (2021). La Educación Artística ante el reto de enseñar a aprender: un estudio de caso en la formación de docentes. Arte, Individuo y Sociedad, 33(4). https://doi.org/10.5209/aris.72439
Sánchez, F. E. R., Suelves, D. M., y Chacón, J. P. (2021). Avances en la investigación sobre la implementación del aula invertida en primaria. Etic@ net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(1), 141-170. https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.16991
Sandobal Verón, V.C., Marín, M. B. y Barrios, T.H. (2021). El aula invertida como estrategia didáctica para la generación de competencias: una revisión sistemática. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2). https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29027
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.