Participatory Art Encounters in Order to Build Inclusive Relationships in University Settings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5413

Keywords:

Diversity, Participatory artistic practices, Art education, Inclusion, Culture

Abstract

Involving people with diverse functionality in society
is essential for its global transformation. Access
to arts and culture is a right for all citizens
from their creative and communitarian essence.
However, citizen participation in cultural institutions
and policies is somewhat uneven. When
facing this chasm, it is indispensable to reveal
new realities where the encounter with diversity
happens in a realm of possibility. Thereby, we
expound on a series of experiences based on
participatory art practices, developed for the
Degrees of Fine Arts and Primary Education of
the University of Murcia. These practices were
aimed at shaping creative settings where people
with diverse abilities could see themselves as
active members of society and its culture. The
participants were university pupils together with
the art collective for people with Down’s syndrome
and other intellectual disabilities. For their
design, we applied techniques of A/r/tography.
The conclusion was that mixed encounters with
participatory artistic actions can be effective
methods for educational innovation in order to
achieve an actual inclusive engagement within
schools and, correspondingly, in society at large.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad, J. (2012). La inclusión y la confluencia de la cultura y las artes se ven potenciadas gracias al desarrollo de la competencia cultural y artística. En P. Alsina y A. Giráldez (coords.). La competencia cultural y artística (1ª Ed., vol.18, pp. 149-170). Grao.

Agenda 21 de la Cultura (2004). Ciudades y gobiernos locales unidos -Comisión de Cultura. Ayuntamiento de Barcelona. Recuperado en: http://agenda21culture.net/sites/default/files/files/ documents/multi/ag21_es_ok.pdf

Alba, C.; Sánchez, J. M. y Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje. Pautas para su introducción en el currículo. Edelvives.

Alsina, P. y Giráldez, A. (2012) (coord.). La competencia cultural y artística. Grao.

Booth, T. y Ainscow, M. (2002). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Consorcio Universitario Para la Educación Inclusiva.

Bourriaud, N. (2006). Estética Relacional [Traducción de Cecilia Beceyro y Sergio Delgado]. Adriana Hidalgo Editora. (Texto original de 1998).

Castro, J. M. (2020). Transcripción de la charla que tuvo lugar en el Encuentro de Crianza organizado por la Asociación Haurdun. Gamiz. Septiembre de 2002. Recuperado en: http://www. vallecastodocultura.org/Jornada%20de%20Experiencias%20Animacion%20Lectura/2007/

materiales/Ponencia%20JoseMiguelCastro.pdf.

Compton, D.M., Pegg, S. y Robb, G. (2003). The inclusion quandary: creating full inclusion through recreation activity and evident social structures for people with disabilities. Boletín ADOZ, 26, 16-21.

Eisner, E. (2004). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Ediciones Paidós Ibérica S.A.

FEAPS Madrid (2015) Manifiesto por una Cultura inclusiva. Madrid: Publicaciones FEAPS. Disponible en: https://plenainclusionmadrid.org/wp-content/uploads/2017/12/manifiestocultura-inclusiva. pdf

Irwin, R. y O’Donoghue, D. (2012). Encountering Pedagogy through Relational Art Practices. International Journal of Art & Design Education, 31, (3), 221-236.

Mesas Escobar, E. (2021). En torno al arte y la diversidad funcional. Prácticas artísticas participativas

para la inclusión de las personas con diversidad funcional en el arte contemporáneo. [Tesis Doctoral].Universidad de Murcia.

Mesías Lema, J.M. (2019). Educación Artística Sensible. Cartografía contemporánea para arteducadores. Grao.

Mora, F. (2013). Neuroeducación: Lo que nos enseña el cerebro. Alianza.

Moreno González, A. (2016). La mediación artística. Arte para la transformación social, la inclusión social y el trabajo comunitario. Octaedro.

Nussbaum, M. (2012). Las fronteras de la justicia: consideraciones sobre la exclusión. Traducción de Vilà Vernis y Albina Santos Mosquera [Obra original del 2007]. Editorial Paidós Ibérica.

Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. [Naciones Unidas]. Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://www.agenda2030.gob.es/recursos/docs/APROBACION_AGENDA_2030.pdf

Rodríguez de Salazar, N. (2010). La discapacidad en relación a la educación, la justicia social y la calidad de vida. Pedagogías y Saberes, 32, 57-64.

Rosado, D. & Lubián, C. (2021). La Atención a la Diversidad en las universidades españolas a través de los discursos de sus líderes. Revista Complutense de Educación, 32. 79-88. https://doi.org/10.5209/rced.68022

Santos, E. y Mesas, E. (2018). La “creatividad integrada” desde el análisis de experiencias artísticas con personas con capacidades diversas en espacios académicos. Revista Complutense de Educación, 29(3). DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.53958.

Tresserras, M. y Duran, E. (2012). En la dimensión cultural de la competencia cultural y artística están presentes el patrimonio, la identidad y la construcción cultural compartida en P. Alsina y A. Giráldez (coords.). La competencia cultural y artística (1ª Ed., vol.18, pp. 37-61). Grao.

Villani, C. (2018). Donner un sens à l’intelligence artificielle, rapport parlementaire. Recuperado en: https://www.aiforhumanity.fr/pdfs/9782111457089_Rapport_Villani_accessible.pdf

Wimmer, M. (2002). La mediación artística en los procesos educativos. PERSPECTIVAS: Revista trimestral de educación comparada, Vol. XXXII, / (4), 59-74 .

Published

2023-05-25

How to Cite

Mesas Escobar, E. C. ., López Martínez, M. D., & Santos Sánchez-Guzmán, E. . (2023). Participatory Art Encounters in Order to Build Inclusive Relationships in University Settings. Pulso. Revista De educación, (46), 37–58. https://doi.org/10.58265/pulso.5413

Issue

Section

Research and studies

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.