Participatory Art Encounters in Order to Build Inclusive Relationships in University Settings
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5413Keywords:
Diversity, Participatory artistic practices, Art education, Inclusion, CultureAbstract
Involving people with diverse functionality in society
is essential for its global transformation. Access
to arts and culture is a right for all citizens
from their creative and communitarian essence.
However, citizen participation in cultural institutions
and policies is somewhat uneven. When
facing this chasm, it is indispensable to reveal
new realities where the encounter with diversity
happens in a realm of possibility. Thereby, we
expound on a series of experiences based on
participatory art practices, developed for the
Degrees of Fine Arts and Primary Education of
the University of Murcia. These practices were
aimed at shaping creative settings where people
with diverse abilities could see themselves as
active members of society and its culture. The
participants were university pupils together with
the art collective for people with Down’s syndrome
and other intellectual disabilities. For their
design, we applied techniques of A/r/tography.
The conclusion was that mixed encounters with
participatory artistic actions can be effective
methods for educational innovation in order to
achieve an actual inclusive engagement within
schools and, correspondingly, in society at large.
Downloads
References
Abad, J. (2012). La inclusión y la confluencia de la cultura y las artes se ven potenciadas gracias al desarrollo de la competencia cultural y artística. En P. Alsina y A. Giráldez (coords.). La competencia cultural y artística (1ª Ed., vol.18, pp. 149-170). Grao.
Agenda 21 de la Cultura (2004). Ciudades y gobiernos locales unidos -Comisión de Cultura. Ayuntamiento de Barcelona. Recuperado en: http://agenda21culture.net/sites/default/files/files/ documents/multi/ag21_es_ok.pdf
Alba, C.; Sánchez, J. M. y Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje. Pautas para su introducción en el currículo. Edelvives.
Alsina, P. y Giráldez, A. (2012) (coord.). La competencia cultural y artística. Grao.
Booth, T. y Ainscow, M. (2002). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Consorcio Universitario Para la Educación Inclusiva.
Bourriaud, N. (2006). Estética Relacional [Traducción de Cecilia Beceyro y Sergio Delgado]. Adriana Hidalgo Editora. (Texto original de 1998).
Castro, J. M. (2020). Transcripción de la charla que tuvo lugar en el Encuentro de Crianza organizado por la Asociación Haurdun. Gamiz. Septiembre de 2002. Recuperado en: http://www. vallecastodocultura.org/Jornada%20de%20Experiencias%20Animacion%20Lectura/2007/
materiales/Ponencia%20JoseMiguelCastro.pdf.
Compton, D.M., Pegg, S. y Robb, G. (2003). The inclusion quandary: creating full inclusion through recreation activity and evident social structures for people with disabilities. Boletín ADOZ, 26, 16-21.
Eisner, E. (2004). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Ediciones Paidós Ibérica S.A.
FEAPS Madrid (2015) Manifiesto por una Cultura inclusiva. Madrid: Publicaciones FEAPS. Disponible en: https://plenainclusionmadrid.org/wp-content/uploads/2017/12/manifiestocultura-inclusiva. pdf
Irwin, R. y O’Donoghue, D. (2012). Encountering Pedagogy through Relational Art Practices. International Journal of Art & Design Education, 31, (3), 221-236.
Mesas Escobar, E. (2021). En torno al arte y la diversidad funcional. Prácticas artísticas participativas
para la inclusión de las personas con diversidad funcional en el arte contemporáneo. [Tesis Doctoral].Universidad de Murcia.
Mesías Lema, J.M. (2019). Educación Artística Sensible. Cartografía contemporánea para arteducadores. Grao.
Mora, F. (2013). Neuroeducación: Lo que nos enseña el cerebro. Alianza.
Moreno González, A. (2016). La mediación artística. Arte para la transformación social, la inclusión social y el trabajo comunitario. Octaedro.
Nussbaum, M. (2012). Las fronteras de la justicia: consideraciones sobre la exclusión. Traducción de Vilà Vernis y Albina Santos Mosquera [Obra original del 2007]. Editorial Paidós Ibérica.
Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015. [Naciones Unidas]. Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de https://www.agenda2030.gob.es/recursos/docs/APROBACION_AGENDA_2030.pdf
Rodríguez de Salazar, N. (2010). La discapacidad en relación a la educación, la justicia social y la calidad de vida. Pedagogías y Saberes, 32, 57-64.
Rosado, D. & Lubián, C. (2021). La Atención a la Diversidad en las universidades españolas a través de los discursos de sus líderes. Revista Complutense de Educación, 32. 79-88. https://doi.org/10.5209/rced.68022
Santos, E. y Mesas, E. (2018). La “creatividad integrada” desde el análisis de experiencias artísticas con personas con capacidades diversas en espacios académicos. Revista Complutense de Educación, 29(3). DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.53958.
Tresserras, M. y Duran, E. (2012). En la dimensión cultural de la competencia cultural y artística están presentes el patrimonio, la identidad y la construcción cultural compartida en P. Alsina y A. Giráldez (coords.). La competencia cultural y artística (1ª Ed., vol.18, pp. 37-61). Grao.
Villani, C. (2018). Donner un sens à l’intelligence artificielle, rapport parlementaire. Recuperado en: https://www.aiforhumanity.fr/pdfs/9782111457089_Rapport_Villani_accessible.pdf
Wimmer, M. (2002). La mediación artística en los procesos educativos. PERSPECTIVAS: Revista trimestral de educación comparada, Vol. XXXII, / (4), 59-74 .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pulso. Revista de educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.