Education facing new gazes: high visibility area and educommunicatio as key elements to school success.
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5205Keywords:
media education, new learning processes, information management, active teaching, pedagogyAbstract
Nowadays, in order for the school to transmit knowledge in an effective way, it is essential to have teachers who become involved in the management of the massive amounts of daily information from the media. School tradition had identified knowledge as a collection of organized or subordinate knowledge; but modern pedagogy shows us learning as concious and determined by the learner´s predisposition in the teaching-learning process.This article proposes a revision of the teaching methods as mere agents of transmission of knowledge, and is in favour of managing all the knowledge which is obtained by the media. It is all based on an essential idea: media messages are constructions; that is why, a school which makes the decision of working with the media should have as its main objective to make learners question those representations in order to clearly understand the way the media, in their daily life, are giving meaning to their reality.
Downloads
References
Beltrán, F. (2005). Travesías de las organizaciones educativas (y otros desórdenes). Valencia: Germanía.
Cabero, J. (2003). Replanteando la tecnología educativa. Comunicar, 21, 23-30. Recuperado de:
http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=21&articulo=21-2003-04 .
Cabero, J.; Llorente, M. C. y Marín, V. (2010). Por una pedagogía de los medios: la prensa. XXI. Revista de educación, 12, 241-260
Cabero, J. y Guerra, S. (2011). La alfabetización y formación en medios de comunicación en la formación inicial del profesorado. Educación XXI, 14 (1), 89-115. Recuperado de: DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.14.1.264
http://www.uned.es/educacionXX1/pdfs/14-01-04.pdf
Caldeiro, M. C. (2008). La educación ante las nuevas miradas: competencia comunicativa y actitud crítica de la ciudadanía mediática. Revista Iberoamericana de Educación, 59, 4. Recuperado de:
http://www.rieoei.org/deloslectores/5192Caldeiro.pdf
Carrera de la Red, M. F. (2009). Aspectos de fonética y ortografía en anuncios publicitarios. Estudios de fonética experimental, 18, 33-44.
Castells, M. (1998). La era de la información. La sociedad red. Madrid: Alianza.
Dahlberg, G.; Moss, P. y Pence, A. (2005). Más allá de la calidad en educación infantil. Barcelona: Graó.
De Sousa, B. (2003): Crítica de la Razón Indolente: Contra el Desperdico de la Experiencia. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Del Valle, A. (2009). Formación del educador: enfoque competencial. Tendencias pedagógicas, 14, 432-442. Recuperado de:
http://www.tendenciaspedagogicas.com/Articulos/2009_14_29.pdf
Del Moral, M. E. y Villalustre. L. (2012). Presencia de los futuros maestros en las redes sociales y perspectivas de uso educativo. Relatec 11 (1), 41-51. Recuperado de:
Délacote, G. (1997). Enseñar y aprender con nuevos métodos. La revolución cultural de la era electrónica. Barcelona: Gedisa.
Díaz Barriga, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5 (2). Recuperado de:
http://redie.ens.uabc.mx/vol5no2/contenido-arceo.html.
Díaz Levicoy, D. (2012). Una experiencia en el aula usando Matemáticas en la Publicidad. Números, 81, 33-42.
Ferrés, J. (1996). Televisión subliminal. Socialización mediante comunicaciones inadvertidas. Barcelona: Paidós.
Finkielkraut, A. (2009). Los latidos del mundo. Madrid: Amorrortu.
Fontcuberta, M. (2003). Medios de comunicación y gestión del conocimiento. Revista Iberoamericana de educación, 32, 95-118. DOI: https://doi.org/10.35362/rie320922
Franco, C. y Justo, E. (2010). Barrio Sésamo y creatividad infantil: efectos de un programa psicoeducativo. Bordón, 62 (4), 81-94.
Gabelas, J. A. (2006). Una perspectiva de la educación en medios para la comunicación en España. Comunicar, 28, 69-73.
Gimeno, J. (2005): La educación que aún es posible. Madrid, Morata.
González, J. C. y Gramigna, A. (2009). Comunicación joven: a propósito de la fascinación y la prestación educativa de los nuevos medios. Revista Teoría de la Educación: educación y cultura en la sociedad de la información, 10 (2), 336-349. Recuperado de: DOI: https://doi.org/10.14201/eks.7520
http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_10_02/n10_02_gonzalez_gramigna.pdf.
Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. La educación en la era de la inventiva. Barcelona: Octaedro.
Jacquinot, G. (2003). Saberes escolares y saberes mediáticos: ¿choque o cultura? En Morduchowicz, R. (coord.), Comunicación, medios y educación. Barcelona: Octaedro.
Jarauta, B. y Imbernón, F. (coords.) (2012). Pensando en el futuro de la educación. Una nueva escuela para el siglo XXII. Barcelona: Graó.
Lankshear, C. y Knobel, M. (2008). Nuevos alfabetismos: su práctica cotidiana y su aprendizaje en el aula. Madrid: Narcea.
Lipovetsky, G. (2000). La era del vacío. Barcelona: Anagrama.
Marín, V. y Cabero, J. (2009). Posibilidades didácticas del cine en la etapa de primaria. La edad de hielo entra en las aulas. EDUTEC, 30. Recuperado de:
Martín Barbero, J. (2003a). Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades. Revista Iberoamericana de educación, 32, 17-34. DOI: https://doi.org/10.35362/rie320917
(2003b). Retos culturales de la comunicación a la educación. Elementos para una reflexión que está por comenzar. En Morduchowicz, R. (coord.), Comunicación, medios y educación. Barcelona: Octaedro.
(2009c). Cuando la tecnología deja de ser una ayuda didáctica para convertirse en mediación cultural, Revista Teoría de la Educación: educación y cultura en la sociedad de la información, 10, 1, 19-31. Recuperado de: DOI: https://doi.org/10.14201/eks.15549
http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_10_01/n10_01_martin-barbero.pdf .
Meyrowitz, J. (1985). No Sense of Place: The Impact of Electronic Media on Social Behavior. New York: Oxford University Press.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesario. Barcelona: Paidós.
Nassif, R. (1977). Pedagogía General. Madrid: Cincel
Negroponte, N. (1995). L’Homme numérique. París: Robert Laffont.
Pallarés Piquer, M. (2013). El cine que despierta valores. Cuadernos de Pedagogía, 438, 31-34.
Pereira, M. C. (2009). Cine, cárcel y mujeres. Un ejemplo de reación de conocimiento. Revista venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 6 (2), 39-55.
Pérez Tornero, J. M. (2000) (comp.). Comunicación y educación en la sociedad de la información. Barcelona: Paidós.
Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar saberes? Barcelona: Graó
Pindado, J. (2010). Socialización juvenil y medios de comunicación: algunas cuestiones clave. Educación y futuro, 22, 71-86.
Pulido, A. (2007). Educación: ¿Un mundo al revés? Educere, 38, 433-437.
Riera, J. y Civis, M. (2008). La pedagogía profesional del siglo XXI. Educación XXI, 11, 133-154. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.11.0.312
Rodríguez, M. (2012). El profesorado en la galaxia digital: cómo combinar la concentración constructiva con la participación en el mundo, Revista Teoría de la Educación: educación y cultura en la sociedad de la información, 13, 1, 220-245. Recuperado de: DOI: https://doi.org/10.14201/eks.9003
http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/view/9003/9248.
Rodríguez, N. (2012). Educar niños y adolescentes ren la era digital. Barcelona: Paidós.
Segovia, B.; Mérida, S.; González, E. y Olivares, M. A. (2013). Choque cultural en las aulas: profesores analógicos vs. alumnado digital. El caso de Ana. EDUTEC, 43. Recuperado de:
http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec43/pdf/Edutec-e_n43-Segovia_Merida_Gonzalez_olivares.pdf
Siegel, L. (2008). El mundo a través de la pantalla. Ser humano en la era de la multitud digital. Barcelona: Ediciones Urano.
Terrén, E. (2005). Growing up digital… teacher, too?. Revista Teoría de la Educación: educación y cultura en la sociedad de la información, 6, 1. Recuperado de:
http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_06/n6_art_terren.htm.
Tribó, G. (2008). El nuevo perfil profesional de los profesores de secundaria. Educación XXI, 11, 183-209. Recuperado de: DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.11.0.314
http://www.uned.es/educacionXX1/pdfs/11-07.pdf.
Trilla, (2002). La aborrecida escuela. Barcelona: Laertes.
Vázquez, T. (2011). Educación informal. Configuración y valores de los protagonistas infantiles. EDUTEC, 35. Recuperado de:
Vigotsky, L. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Wagensberg, J. (1998). La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas. Barcelona: Paidós.
Wells, G. (2003) (Coord.). Acción, conversación y texto. Sevilla: Publicaciones MCEP
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.