Personal and social effectiveness of university program for senior depending on the age of older students
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5188Keywords:
Evaluation, University Program for Senior, effectiveness, older peopleAbstract
This article emanates from the evaluation of the University Program for Senior UNED. The main purpose was to establish lines for improvement, analyzing the effectiveness, adequacy and satisfaction of older students. This evaluative research was conducted for three years of this program using the Stufflebeam and Shinkfield’s CIPP model (1989). This model provides a systematic assessment through the context of evaluation, input, process and product, the latter being the focus of our analysis. We were interested in discovering whether this program had the same effect on all students or significant differences in terms of the different age groups established for the study. The results showed that pupils aged between 55 and 65 years did not perceive the usefulness of the program in the same way as those over 70 years.
Downloads
References
Asociación Estatal de Programas Universitarios para Mayores (AEPUM) (2012). Monográfico, 1. Recuperado de http://www.envejecimientoactivo2012.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/boletin_monogrfico_aepumfinal.pdf
Bru, C. (2010). La enseñanza universitaria para personas mayores: Evolución conceptual, innovación educativa y adaptación a las demandas sociales del siglo XXI. Investigación y buenas prácticas de trabajo académico con mayores en España. Revista Palabras Mayores, 5, 1-30.
Comisión De Las Comunidades Europeas (2001): Hacer realidad un espacio europeo del aprendizaje permanente. (COM (2001)-678 Final. Bruselas).Recuperado de http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2001:0678:FIN:ES:PDF
Comisión De Las Comunidades Europeas (2001): Memorándum sobre el aprendizaje permanente. (COM (2000)-1832. Bruselas). Recuperado de http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/policy/memo_es.pdf
De La Orden, A. (1985). Investigación evaluativa. En De La Orden, A. (Ed.). Investigación educativa. Diccionario de Ciencias de la Educación (pp. 133-137). Madrid: Anaya
Del Río, D. (2005). Diccionario-glosario de la metodología de la investigación social. Madrid:UNED.
Fernández-Ballesteros, R. (1997): Psicosociología del envejecimiento. En Segovia de Arana, J.M. (Dir.) Biosociología del Envejecimiento, (pp. 209-229). Madrid: Farmaindustria .
Fernández-Ballesteros, R. (2001). Gerontología Social. Madrid. Editorial Pirámide.
Fernández-Ballesteros, R. (2009). Envejecimiento activo. Contribuciones de la psicología. Madrid: Ed. Pirámide.
Fernández-Ballesteros, R., Caprara, M.G., Iñiguez, J. & García, L.F. (2004): Promoción del Envejecimiento activo: efectos del programa "Vivir con Vitalidad". Revista Española de Geriatría y Gerontología, 40, 150-161. DOI: https://doi.org/10.1016/S0211-139X(05)74834-4
Fernández-Ballesteros (2010). Envejecimiento con éxito: Indicadores y predictores.Psicothema, 22 (4), 641-647
Freeman, H.E.,& Rossi, P.H. (1993). Evaluation: A systematic approach. Newbury Oark: Sage.
García, J. L. (2003): Métodos de investigación en educación. Volumen II Investigación cualitativa y evaluativa. Madrid: UNED.
Gil, J. A. (2011). Técnicas e Instrumentos para la recogida de información. Madrid. UNED.
González, M. A., Rodríguez, B., Chacón, R., y Jiménez, J. F. (2010). La evaluación del Programa Universitario para Mayores “Peritia et Doctrina” de la ULPGC.Trabajo presentado en XI Encuentro Estatal de Programas Universitarios para Mayores, Lérida. Recuperado de http://www.senior.udl.cat/11encuentro/cd_actas/Originals/La%20calidad%20en%20los%20programas%20universitarios%20para%20mayores.pdf
Stufflebeam y Shinkfield. (1989). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Barcelona: Paidos/MEC
Villar, F. (2006).Evaluación de programas universitarios para mayores: motivaciones, dificultades y contribuciones a la calidad de vida (Proyecto 55-2005). Recuperado de http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/idi66_06ubarcelona.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.