Artistic and transdisciplinary methods in university teacher training degrees. Affects, possibilities and tensions of the binomial art-education

Authors

  • Amaia Urzain UPV/ EHU
  • Itziar Imaz Mondragon Unibersitatea
  • Ixiar Rozas Mondragon Unibersitatea

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.5169

Keywords:

Teachers' training, Art education, Event, Affects, Performativity, Corporality

Abstract

Writing about our own practice is always an act of reviewing and re-approaching the positions we hold as teachers. The group work that we carry out in a teaching project of the Bachelor's Degrees of Early Childhood and Primary Education, developing an Art Education program with a transdisciplinary approach, poses questions and makes us think about the territories and knowledge that we want to inhabit with students. In this article, we consider how affects, performativity, corporeality and porosity cross our bodies in the classroom together with the students, in a learning process that sometimes collides with their pre-established knowledge and expectations. Without going into detail about the specific programme or curriculum, we present some key questions in order to approach how we perceive this experience. This is a collective experience which we have named HAT (transdisciplinary artistic education), in which tensions are presented both as possibility and potential.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acaso, M. (2013). Reduvolution. Hacer la revolución en la educación. Barcelona: Paidós.

Acaso, M. (2017). Art Thinking. Cómo el arte puede transformar la educación. Barcelona: Paidós Educación.

Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. México DF: UNAM.

Alba Rico, S. (2017). Ser o no ser (un cuerpo). Barcelona: Seix Barral.

Austin, J. L. (2004). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Ediciones Paidós.

Bifo, F. B. (2017). Almas al trabajo. Alienación, extrañamiento, autonomía. Madrid: Enclave de libros.

Braidotti, R. (2000). Sujetos nómadas. Buenos Aires: Paidós Ibérica.

Braidotti, R. (2004). Feminismo, Diferencia sexual y Subjetividad Nómade. Barcelona: Gedisa.

Connelly, F.M., Clandinin, D.J. (2004). Narrative Inquiry. Experience and Story in Qualitative Research. San Francisco: Jossey-Bass.

Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós Estética.

Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza. Madrid: Ediciones Akal.

Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Madrid: Abada Editores.

Frenkel, V. (2007). Museum after Modernism. Strategies of Engagement. Oxford: Blackwell.

Garoian, Ch. (1999). Performing pedagogy. Towards an Art of Politics. New York: State University of New York.

Garcés, M. (2013). Un mundo común. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Hernández, F. (2007). Espigador@s de la cultura visual. Barcelona: Octaedro.

Hernández, F., Sancho, J. M. y Fendler, R. (2015). Las zonas grises de estudiantes y docentes como acontecimiento: Aprender de lo que nos perturba. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 8/2, 368-379. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/REIRE/article/view/reire2015.8.28226/17297

Kosowsfky Sedgwick, E. (2003). Touching feeling. Affect, pedagogy, performativity. Duke University Press: Durham & London. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822384786

Kunst, B. (2012). Artist at work. Scientific Monography Maska: Ljubljana.

Kunst, B.(2015). “Las dimensiones afectivas del trabajo artístico. La paradoja de la visibilidad” en Pujol Q. y Rozas I. (Eds.) (2015) Ejercicios de ocupación. Afectos, vida y trabajo (pp.126-151).Barcelona: Mercat de las Flors, Poligrafa.

Kunst, B. (2015). Artist at work. Proximity of art and capitalism. London: Zero Books.

Larrosa, J. (1995). Déjame que te cuente. Madrid: Laertes.

Massumi, B. (2002). Parables for the virtual. Durham & London: Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822383574

Massumi, B.(2015). “Navegar movimientos. Brian Massumi en conversación con Mary Zournazy” en Pujol Q. y Rozas I. (Eds.) (2015) Ejercicios de ocupación. Afectos, vida y trabajo. (pp.21-56). Barcelona: Mercat de las Flors, Poligrafa.

Phelan, P. (1993). Unmarked: The Politics of Performance. London and New York: Routledge.

Pujol, Q. y Rozas, I. (2015). Ejercicios de ocupación. Afectos, vida y trabajo. Barcelona: Mercat de las Flors, Poligrafa.

Rozas, I. (2012). Experiencias y potencias de la voz, el lenguaje y la tactilidad en la escena actual de la danza. Leioa: Serie tesis doctorales UPV/ EHU.

Spinoza, B. (2007) Etica. Madrid: Alianza editorial.

Stenhouse, L. (2007). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.

Virno, P. (2003). Quando il verbo si fa carne. Linguaggio e natura umana. Milano: Bollati Boringhieri.

Published

2018-10-30

How to Cite

Urzain, A. ., Imaz, I. ., & Rozas, I. . (2018). Artistic and transdisciplinary methods in university teacher training degrees. Affects, possibilities and tensions of the binomial art-education . Pulso. Revista De educación, (41), 165–182. https://doi.org/10.58265/pulso.5169

Issue

Section

Special Issues