Use of heritage to learn history in preschool education. Educational experience: This class is a museum!
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.5084Keywords:
Preschool, Social Sciences, History, Cultural Heritage, MuseumAbstract
Out of all the topics that are studied in the social sciences in preschool education, the passing of time and cultural heritage are given the least amount of attention. One of the principal causes postulated by Piaget is that a preschool child is unable to understand the importance of history and historical art. Certain authors that specialise in the didactics of social sciences have demonstrated, through a research study and practical proposals, that it is possible to study history in preschool education (Cooper, 2002; Miralles and Molina, 2011). However, the objective is to study in depth the teaching of history in preschool by designing, applying and evaluating a didactic proposal for the teaching of history, by studying cultural heritage and using the entire classroom. This proposal was conducted in a class of 21 five-year-old students in a school in Murcia, Spain. It demonstrated that it is possible to study history through cultural heritage by means of a project that involves the whole classroom and the museum.
Downloads
References
Almagro, A., Baeza, M. C., Méndez, J., Miralles, P. y Pérez, E. (2006). La Grecia clásica. Cuadernos de pedagogía, 335, 22-23.
Cooper, H. (2002). Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria. Madrid: Morata.
Estepa, J. (2007). Actividades para enseñar las sociedades actuales e históricas. En J. Estepa, Proyecto Curricular Investigando Nuestro Mundo (6-12). Investigando las sociedades actuales e históricas (pp. 117-134). Sevilla: Diada Editora.
Fontal, O. y Calaf, R. (2010). ¿Qué tenemos a nuestro alcance? En O. Fontal y R. Calaf, Cómo enseñar arte en la escuela (pp.139-148). Madrid: Síntesis.
García-Estrada, M. y Cascajero, A. (2003). Arte y Ciencias Sociales. En E. Ballesteros, C. Fernández, J. A. Molina y P. Moreno (Coords.), El patrimonio y la didáctica de las ciencias sociales (pp. 519-529). Cuenca: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales.
LOE (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. En BOE (Boletín Oficial del Estado), 4 de mayo de 2006, 106, 17158-17207. Recuperado de: http://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf
LOMCE (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. En BOE (Boletín Oficial del Estado), 10 de diciembre de 2013, 295, 97858- 97921. Recuperado de: http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf
Miralles, P. y Molina, S. (2011). Didáctica de las Ciencias Sociales para el área de Conocimiento del Entorno. En P. Rivero (Coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil (pp. 89-110). Zaragoza: Mira editores.
Miralles, P. y Rivero, P. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del profesorado (REIFOP), 15 (1), 81-90. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/revistas/arta/digital/166/1700
Pérez, E., Baeza, M. C. y Miralles, P. (2008). El rincón de los tiempos. Un palacio en el aula de Educación Infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 48 (1), 1-10. Recuperado de http://www.rieoei.org/expe/2627Egea-Maq.pdf DOI: https://doi.org/10.35362/rie4812261
Real Decreto número 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación Infantil. En BOE (Boletín Oficial del Estado), 4 de enero de 2007, 4, 474-482. Recuperado de: http://www.boe.es/boe/dias/2007/01/04/pdfs/A00474-00482.pdf
Sánchez, R. Carpe, A., Casanova, J. M., Ortiz, E. y Trigueros, F. J. (2012). Metodología Didáctica para la enseñanza de las Ciencias Sociales. Murcia: Diego Marín Editores.
Trepat, C. A. (2011). El aprendizaje del tiempo en Educación Infantil. En P. Rivero (Coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil (pp. 49-63). Zaragoza: Mira Editores.
Vilarrasa, A. (2002). Las salidas escolares. Una estrategia para la integración curricular del estudio del medio local. En M. Casas y C. Tomás (Eds.), Educación Primaria. Orientaciones y recursos (6-12 años) (pp. 48-68). Barcelona: Praxis.
Vilarrasa, A. (2003). Salir del aula. Reapropiarse del contexto. Íber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 36, 13-25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.