Education of Yesterday and Today. Reflections for teaching staff
DOI:
https://doi.org/10.58265/pulso.4987Keywords:
Equality of Opportunities, Diversity, Dialogue, Communities of LearningAbstract
Between the past and the present of education there exists a great amount of objectives and intentions which mark the educational lines for the future. In this work, we acknowledge the achievements of the past as an illustrative base upon which we could initiate the path towards equality of opportunities, social transformation and the democratisation of the educative institutions: The schools seen as communities of learning and social change.
In this process, the teachers play a very important role in the fl exibility of the academic structures as well as in the acknowledgement of the cultural, social and personal diversity of the students.
Downloads
References
BOLLEN, R. (1997): La eficacia escolar y la mejora de la escuela. El contexto intelectual y político. En REYNOLDS, D. y otros: Las escuelas eficaces. Claves para mejorar la enseñanza. Madrid, Santillana.
CASAS, M. (2001). Identidades culturales, globalidad y sociedad de la información. En Cerdán, J y Aceves, F. (eds.) Anuario de Investigación de la Comunicación VIII. México, CONEICC.
FLECHA, R. (1997). Las nuevas desigualdades educativas. En Castells y cols. (ed). Nuevas perspectivas críticas en educación, pp. 55-82. Barcelona, Paidós.
FLECHA, R. (2005): www.educacionenvalores.org.
FLECHA, R. (2007). Compartiendo palabras. Barcelona, Paidós.
FLECHA, R. y AUBERT, A. (2003). Educación democrática de las personas adultas. Educar desde la inclusión, Revista Gitanos, nº 21.
FLECHA, R. y TORTAJADA. (1999): Retos y salidas educativas en la entrada de siglo. En IMBERNÓN, F. y otros: La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato, Grao, Barcelona.
GAIRIN, J. (1996): La organización escolar: contexto y texto de actuación. Madrid, La Muralla.
GIMENO, J. (1999): La educación que tenemos, la educación que queremos. En IMBERNÓN, F. y otros: La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato, Grao, Barcelona.
GIROUX, H. (1990): Los profesores como intelectuales. Barcelona, Paidós.
HOLT, J. (1982): El fracaso de la escuela. Madrid, Alianza Editorial.
IMBERNON. F. (1999): Amplitud y profundidad de la mirada. La educación ayer, hoy y mañana. En IMBERNÓN, F. y otros: La Educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato, Grao, Barcelona.
NUÑEZ, J. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana, Félix Varela.
PEREZ DE CUELLAR, J. (coord.) (1998). Informe de la Comisión Mundial de la Cultura y el Desarrollo. Ediciones UNESCO.
PRIMO, C. (1998). ¿Inclusión o exclusión? El correo UNESCO, diciembre 1998, p. 24.26.
REIMER, E. (1981): La Escuela ha muerto. Barcelona, Labor.
SANTOS GUERRA, M. A. (2002): La escuela que aprende. Madrid, Morata.
SHAVELSON, R. y STERN, P. (1983). Investigación sobre pensamiento pedagógico del professor, sus juicios, decisions y conductas. En Gimeno, J. y Pérez, S. (Ed.). La enseñanza: su teoría y su práctica, p. 83. Madrid, Akal.
SCHON, D. (1992). La formación de profesores reflexivos. Barcelona, Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pulso. Revista de educación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
This journal offers immediate open access to its content based on the idea that offering readers free access to research favours a global exchange of knowledge.
Papers are published in the electronic version of the journal under a Creative Commons License: Attribution-NonCommercial-No derivatives 4.0 International
Authors are allowed and encouraged to promote the post-print version (reviewed and accepted for publication version) of their work online before publishing them. This favours their earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in their citation and reach among the academic community.