Action-research as a means of fostering innovation in experimental sciences

Authors

  • Francisco Javier Diego Rasilla Colegio Maristas Champagnat (Salamanca)

DOI:

https://doi.org/10.58265/pulso.4978

Keywords:

Experimental Sciences, Secondary Education, Action Research, Innovation, Laboratory Classes

Abstract

An action research was carried out in secondary education to promote the experimental work in science teaching. The aims of this action research project were: (1) to promote the teamwork among teachers from the Sciences Department, (2) to encourage innovation in the classroom, (3) to signifi cantly increase the time devoted to laboratory work, (4) to promote training of science teachers through investigation, (5) to increase the number of practical classes for students and (6) to teach the students the scientifi c method using a practical methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTOLOMÉ, M. (1997): Metodologia qualitativa orientada cap al canvi i la presa de decisions. Barcelona, EDIUOC.

BENNETT, C.K. (1994): “Promoting teacher reflection through action research: What do teachers think?”. Journal of Staff Development,15(1), 34-38.

CANO FLORES, M. (1996): “La investigación colaborativa en educación”. Ciencia Administrativa, Vol. especial, 55-59.

DIEGO-RASILLA, F. J. (2004): “El método científico como recurso pedagógico en el bachillerato: haciendo ciencia en clase de Biología”. Pulso, 27, 111-118. DOI: https://doi.org/10.58265/pulso.4919

FORNER, A. (2000): “Investigación educativa y formación del profesorado”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 39, 33-50.

FUMAGALLI, L. (1993): El desafío de enseñar ciencias naturales. Buenos Aires, Editorial Troquel, S.A.

GARCÍA BARROS, S.; MARTÍNEZ LOSADA, C. (2003): “Análisis del trabajo práctico en textos escolares de Primaria y Secundaria”. Enseñanza de las Ciencias, número extra, 5-16.

GONZÁLEZ DÁVILA, M.; LÓPEZ RAMOS, C.; SÁNCHEZ ROBLES, S.; DE AGÜERO ORMAZA, A. G.; ARLANZÓN LÁZARO, V. (1998): Aproximación didáctica al estudio de la naturaleza. Madrid, Editorial La Muralla, S. A.

GOODLAD, J. I.; MCMANNON, T. J. (2004): The Teaching Career. New York, Teachers College Press.

HODSON, D. (1994): “Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio”. Enseñanza de las Ciencias, 12, 299-313. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4417

HUBERMAN, M. A. (1989): “The professional life cycle of teachers”. Teachers College Record, 91(1), 31-57. DOI: https://doi.org/10.1177/016146818909100107

INSTITUTO NACIONAL DE CALIDAD Y EVALUACIÓN (2006): Sistema Estatal de Indicadores de la Educación 2006. Ministerio de Educación Cultura y Deporte. Secretaría General de Educación y Formación Profesional. Madrid, Secretaría General Técnica Subdirección General de Información y Publicaciones.

JOHNSON, S. M. (1990): Teachers at work: Achieving success in our schools. New York, Basic Books, Inc. Publishers.

KARDOS, S. M. (2004): Supporting and sustaining new teachers in schools: The importance of professional culture and mentoring. Cambridge, Massachusetts, Harvard University.

KEMMIS, S.; MCTAGGART, R. (1988): The Action Research Planner (3rd ed.). Victoria, Australia, Deakin University Press.

KEMMIS, S.; MCTAGGART, R. (2000): “Participatory action research'' En: Denzin, N. y Lincoln, Y. (eds.) Handbook of Qualitative Research (2nd Ed). Thousand Oaks California, Sage, 567-605.

LATORRE BELTRÁN, A. (2004): “La investigación acción”. En: BISQUERRA ALZINA, R. (Coord.), Metodología de la investigación educativa. Madrid, Editorial La Muralla, S. A., 370-394.

LATORRE, A., DEL RINCÓN, D.; ARNAL, J. (1996): Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona, Hurtado Ediciones.

LITTLE, J.W. (1982): “Norms of collegiality and experimentation: Workplace conditions of school success”. American Educational Research Journal, 19(3), 325- 340. DOI: https://doi.org/10.3102/00028312019003325

LORTIE, D.C. (1975): Schoolteacher. Chicago, University of Chicago Press.

MCNIFF, J., LOMAX, P. & WHITEHEAD, J. (1996): You and your action research project. London, Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203281291

PARDO SANTANO, P. (2004): “¿Qué actividades proponen los libros de texto elaborados para enseñar Geología?”. Pulso, 27, 49-60. DOI: https://doi.org/10.58265/pulso.4915

SABARIEGO PUIG, M.; BISQUERRA ALZINA, R. (2004): “Fundamentos metodológicos de la investigación educativa”. En: BISQUERRA ALZINA, R. (Coord.), Metodología de la investigación educativa. Madrid, Editorial La Muralla, S. A., 19-49.

SMITH, K.; SELA, O. (2005): “Action research as a bridge between pre-service teacher education and in-service professional development for students and teacher educators”. European Journal of Teacher Education, 28(3), 293-310. DOI: https://doi.org/10.1080/02619760500269418

Published

2007-10-30

How to Cite

Diego Rasilla, F. J. (2007). Action-research as a means of fostering innovation in experimental sciences. Pulso. Revista De educación, (30), 103–118. https://doi.org/10.58265/pulso.4978

Issue

Section

Research and studies